• klyban

Varför tar ni inte vaccinet?

Anonym (Renblodig) skrev 2022-01-11 13:36:02 följande:
    -Och att du tycker att kamper och läger, som de nu håller på med, är en bra idé för separation... alltså du är ju helt vrickad. Stackars människa...
    DU får åka till de länder det handlar om, vad är poängen med Sverige?
    Anonym (Renblodig) skrev 2022-01-11 13:41:04 följande:
    -"Helt generellt".. så vad de än skulle göra mot oss för att hålla avstånd är bra?
    -,-
    Det är ni som ska hålla avstånd.. ni smittar oss. Det är ni som skapat "omikron". De hittade på omikron och delta som ursäktsplan då alla vaccinerade faller ner döda och får neurologiska problem, blodproppar och allting... Då skyller de på omikron och delta och ni hjärntvättade kommer tro på skiten...

Ni smittar oss, ja, för ni är ovaccinerade medans vi andra insett det behövs.

Och se vad som hände, nu är det bara en extrem majoritet av ovaccinerade som dör och belastar sjukvården.
    Och hade ni följt era rekommendationer, så hade ni inte blivit smittade
    Verkar som fröken missat att det är en pandemi.

Och du pratar om hjärntvättade, och sen är det bara ord på en rad utan mening bakom sig.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Renblodig) skrev 2022-01-11 14:00:09 följande:
    "Jag tänker inte trycka på länkarna det kan vara virus.." Är den vanligaste dumma svaret man får när man har bevis.
    Du bör istället lyfta blicken ut verkligheten, den berättar nått helt annat än du försöker övertyga dig själv om.
    Anonym (Renblodig) skrev 2022-01-11 14:18:22 följande:
    Klipp som youtube tagit ner för att det är sanningen, det är censurerat, youtube vill ju att folk ska vaccineras och dö. Inte alls för att det är "livsfarlig propaganda".
    Anmäl på du, gör det bara

Att en människa pratar ord på en rad, utan saklig grund, då är det desinformation.
    Och desinformation tas bort.
    Och ja, då är det samhällsfarlig desinformation

Anonym (Renblodig) skrev 2022-01-11 14:23:24 följande:
    Youtube, Google, Facebook, Instagram, till och med svenska medier som Expressen och Aftonbladet ALLT ägs av staten. Till och med familjeliv, det är därför de censurerar saker här också. De vet allt om dig. Allt de vill ha är makt och en världsreligion. En världsregering. Det är dessa sjuka människor som har gjort att det blivit såhär idag, dessa människor som gjort dig hjärntvättad. Har bevis på det med.

Det verkar upprörande för dig att du saknar fakta, och tror svingar vilt omkring dig skulle ändra nått.

Även verkar du inte veta vart ägandet finns på det, det är rätt roligt det med och att du missar på det med.(Och helt).

Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-11 14:26:55 följande:
    Du har inte haft bevis på någonting hittills.
    Du är fast i den antivaxxsekt, och jag beklagar det.
    Finns nog inte mer att tillägga, inte förrän du vaknat och insett din villfarelse.

Jag önskar dig lycka till med det.

100% korrekt, dock lite folk som sade ord på en rad utan saklig grund.

Därför det är så enkelt att se denna desinformationen som kommer, då den har vandrat för långt i fantasin att vi människor som har kritiskt tänkande ser det direkt.

Hade de haft lite mer "normal" påståenden så kanske nått hade passerat, men när man kommer till rymdödlor och mikrochipps i vaccinen att spåra.(Sen har de mobiler som spårar dom alltid, men det fattar dom inte.)

Det är bara för enkelt och se rätt igenom dom, och eftersom de har samma konspirations sidor varje gång, så blir det än enklare.

Anonym (Renblodig) skrev 2022-01-11 14:31:39 följande:
    Och vad har du kommit med då? En massa skit från folkhälsovården och annat hjärntvättat skrot, har du bevis på att dom talar sanning då kanske? Nej. Just det, det har du inte. Så allt du kommit med är inte heller då bevis på någonting. Bara en massa hjärntvättning och lögner.

Du fått en massa svar på detta, men nu ska du låtsas om att inte veta.

Vad vi vet är att det allra mesta du skriver kommer ur fantasier, jag tycker det är imponerande att någon kommer hävdar fakta, och sen vet du inte vad de är ens.
    Sluta läs konspirationssidor, det är mitt enda råd till dig, för det är din enda chans att få reda på något om vaccinen.

molly50 skrev 2022-01-11 15:45:40 följande:
    Kollapsade är kanske fel ordval.
    Men det har varit problem pga nedskärningar och personalbrist väldigt länge.

Dock inget som liknar det som skedde sen med COVID-19 och inställda undersökningar och behandlingar.

AndreaBD skrev 2022-01-11 15:32:59 följande:
    Kolla upp betydelsen av ordet "kollapsa"!  

Snacka om ett felanvänt ord av sjukvården, idag kanske, innan inte alls.
    Det är precis som all den inställda vård som nu sker och skett under COVID-19 inte är ett direkt resultat av COVID-19, och epicf säger sig jobba inom vården, helt utan inblick inser man.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Tobben skrev 2022-01-11 16:01:10 följande:
    Är "knappa 18000000" svar på något av det jag frågade om?

Nej, men det är ett faktum du aldrig kan ducka och när du inte vill veta om att den är så använd och att biverkningarna då helt plötsligt inte är så många i en riktig jämförelse.

Och med detta i handen 18000000 och ynka 90000 och många av de extremt simpla biverkningar och korta.

Så inser man att ditt påstående från början inte har en riktig validitet mer än 90000, sen berättar du inte vill veta av med fakta som ädnrar nått, och 18000000, ändrar allt i ditt påstående.

Och det är där problemet är inser man, ducka fakta är inte till din hjälp, det kommer alltid någon och hjälper dig då.

• klyban
    Tobben skrev 2022-01-11 16:40:22 följande:
    Du utrycker dig så fumligt att det blir svårt att veta vad du syftar på.
    Du startade med att säga att alvedon är ett farligare läkemedel vilket jag ifrågasatte, då blandade du in siffran 18000000 och sedan påstår du att jag duckade.

Om någon hittar ett vaccin med fler inrapporterade biverkningar än covidvaccinen får ni gärna upplysa mig!

Knappa18000000 är direkt relaterat till dessa biverkningar, då det är antalet doser, visste du inte om det?

Vaccin är läkemedel, och man jämför med läkemedel, och ska man jämföra med andra vaccin, så gör man justeringar för hur många doser som är givna.
    Frågande till ditt ohederliga sätt att diskutera, det är precis som du inte vill verkligheten vill sippra in, och det gör en frågande.

• klyban
    molly50 skrev 2022-01-11 16:50:15 följande:
    Men ändå väldigt ansträngande då det var mycket nedskärningr och brist på personal.
    Jag har själv jobbat inom både vården och äldreomsorgen,men gick in i väggen pga detta.
    Så att säga att vården inte varit ansträngd innan pandemin är fel.

Helt klart inget som jag ifrågasatt, utan jag pratar om den extrema skillnaden före pandemin och under pandemin och dramatiskt ökad vårdskuld pga att personalen måste ta hand om annat.

Och förstår inte varför epic vill prata om annat, än erkänna denna abnorma vårdskuld vi fått pga COVID-19.

Sen kan man prata om vården före också, och dessa nedskärningar, dock kollaps är vi inte nära där.
    Vi har en del att arbeta på efter pandemin och den vårdskuld pandemin gett oss.

• klyban
    Tobben skrev 2022-01-11 17:59:25 följande:
    Vad har de 18miljoner doserna vaccin att göra med biverkningarna av alvedon?
    90000 biverkningar anmälda redan, visste du inte om det?

Om man ska jämföra något statistiskt så är det bättre att diskuter andel än antal, har du missat det ? Oavsett så vet du det nu.

ROLF = läkemedel och biverkningar.
    Och sen gör COVID-19 mer skada än vaccinen, och MÅNGFALT mer, då skadade postcovid är typ 50000, de med luktskador uppskattas till 300000, och sen döda på detta, men nu är det mest äldre som inte kan bilda antikroppar ovaccinerade som dör.

Vad vi vet är att de svåra biverkningarna är få till antalet.
    Vad är det du vill ha sagt men inte klarar av att säga?

• klyban
    molly50 skrev 2022-01-11 22:33:15 följande:
    En kollaps är kanske inte så långt borta om vården fortsätter att belastas mer och fler personal säger upp sig för att de inte orkar mer.
    Därav också att man rekommenderar folk att vaccinera sig.

Ja, det är en risk pga COVID-19 och en för stor vårdskuld, för det är gigantiskt antalet undersökningar och behandlingar som ställts in.

Pre-pandemi så hade vi rätt bra koll på vården, om än en del problem på en del områden och att vissa ställen fanns det en betydande väntetid på.
    Min var 12-18 månader till undersökningen och operation sen inom nån månad halvår kanske, nu är vi inne på 2 år snart och bara hann konstaterat att jag inte dör på fläcken efter akutundersökning.
    Sen pandemin och tiotusentals inställa operationer och annan vård som väntar fortfarande många av dessa.
    Det jag menar är att det är en gigantiskt skillnad.
    Sen hörde jag att det hade kommit ett ökat intresse att utbilda sig inom området, stämmer det eller inte?
    Så om det stämmer så är ju inte framtiden så mörk, sen kommer nog en del tillbaka efter pandemin också.

Men ja, kollaps pga pandemin och all vårdskuld, ja, det är definitivt en möjlighet.

Jag tycker det är helt galet nu när man ser vilka som belastar vården, att de inte går vaccinerar sig mera.
    Men och andra sidan gör de, för jag ser faktiskt hur dos ett börjat ticka uppåt en tiondel per rapportering nästan.
    Även dos två tickar på rätt bra, och dos tre är det riktigt bra fart på nu.

Hade alla vaccinerat sig som de skulle, så hade vi inte behövt komma med nya rekommendationer och restriktioner nu, detta har vi den ovaccinerade att tacka för och de som kan ta vaccin.

Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-11 22:55:35 följande:
    Såg nån skrev att vaccinet inte är nödgodkänt och hänvisade till läkemedelsverket. Den som gjorde det missade den viktigaste detaljen att vaccinet är villkorat, (typ nödgodkänt med andra ord) och ska omprövas efter ett år då bland annat genomgång av biverkningar ska ske och nytt ställningstagande om eventuell fortsatt användning av vaccinet.
    fragor.lakemedelsverket.se/org/lakemedelsverk.../

Villkorat betyder att man kräver vissa komplimenterande uppgifter, inte att det är nödgodkänt.
    För läkemedlen är godkänt med villkor.
    Och det står ju där för dig att läsa, och ändå struntar du i det.

Alla läkemedel prövas efter sitt godkännande, en del mer än andra.

Anonym (A) skrev 2022-01-11 23:18:42 följande:
    Nej, inte "typ nödgodkänt" med några som helst andra ord faktiskt. Och dina andra vilda spekulationer är också fel.

Detta står i länken du bifogade: "Villkorat godkännande är inte samma sak som nödgodkännande"

Undrhållande att du missade det!

Det enda frågetecknet är... varför skrev du ens din kommentar?

Jag tror inte h*n missa det, utan hoppades ingen skulle läsa länken.

Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-11 23:33:52 följande:
    Läste du inte ens länken jag la in? Att det är villkorat och måste omprövas efter ett år efter genomgång av biverkningar. Nu vill jag du tänker till lite, varför då tror du?

Ja, det gjorde h*n och kom fram till du inte ens läst länken, och gav dig ett citat ifrån länken.
    Men då valde du svarta ett senare inlägg istället av samma användare.

Så tänka på vad?
    Och glömma vad?
    För din länk bekräftade ju att du har fel i ditt påstående.

• klyban
    Anonym (L) skrev 2022-01-12 07:16:57 följande:
    Nej inte enbart de ovaccinerade utan även de vaccinerade. Många vaccinerade har rest utomlands och börjat leva som vanligt. Sen visade det sig att effekten av vaccinet inte håller mer än ca 6 mån (20-25% då), och att de inte hann pumpa ut dos 3 tillräckligt snabbt.

Så en kombination av de faktorerna.

Vaccinpass hjälper inte mot smittspridningen. Mitt eget gäller till maj fast jag har 25% skydd i februari (om jag inte hunnit få spruta 3 då).

Det som hjälper är att folk håller sig hemma och håller avstånd. Vaccinerad som ovaccinerad. Vi vet ännu inte hur länge effekten av spruta 3 sitter i heller, så viktigt att fortsätta isolera sig så gott det går.

De borde inte börjat tillåta resor, krogbesök, teaterbesök etc varken med eller utan vaccinpass ur ren smittspridningssynpunkt.

De vaccinerade som belastar sjukvården är de som inte kan få immunrespons och bilda antikroppar.
    Att den ovaccinerade är stor skuld här, det berättar att de varit helt dominerande på IVA.
    Det är nått som aldrig går att ducka för.

Självklart borde de tillåtit detta med att öra sig i samhället utan restriktioner och rekommendationer, vi är inge fasciststat som håller på med godtyckligheter utan anledning(Det är därför de politiskt motiverade vrålar om mer restriktioner och stänga ned, för sen ropa att de försöker göra om Sverige till Diktatur) , och hade den ovaccinerade vaccinerat sig, så hade vi aldrig varit här vi är idag med rekommendationer och restriktioner.
    För då hade sjukvården ändå hunnit med ändå.

molly50 skrev 2022-01-12 09:54:50 följande:
    Ursäkta,men vad får dig att tro att jag är vaccinmotståndare?
    Jag har tagit 2.snart 3 sprutor och har själv jobbat inom både vård och äldreomsorg.
    Och jag har argumenterat emot vaccinmotståndare i både denna och andra trådar om detta ämne.
    Så vad får dig att tro att jag är emot vaccinet?

H*n är lite snabb ibland och svingar lite oförtjänt åt ens håll, men nu efter du berättat bör det fastna.

molly50 skrev 2022-01-12 10:00:24 följande:
    Ja,men fortfarande så var det ansträngt även innan pandemin pga nedskärningar och personalbrist.

Jag vet inte om fler har intresserat sig för att utbilda sig. Men man kan ju alltid hoppas att det är så.
    Men yrket behöver också få en högre status.

Ja,fler behöver absolut vaccinera sig.
    Och jag läste i lokaltidningen här att många ovaccinerade som legat på sjukhus här har ångrat sig,att de inte vaccinerat sig.
    Så man kan ju hoppas att fler tar sitt förnuft till fånga.

Jo, men detta är nått annat, säger inte emot att vården behöver hjälp före, nu behöver den så så så mycket mer som krävs, och det tråkiga är att ingen vill lägga pengarna på detta.
    Man får dock rikta blickarna till sitt landsting och dess styre och ställa en hel del krav till dom, frågan är om de bryr sig.

Jag vet inte heller det, men jag fånga upp detta intresse att utbilda sig en tid tillbaka, kanske det har minskat igen, det är ju ingen fråga som riktigt är högt upp nu, fast den borde.

Det är så ofta man hör hur de ångrar sig efteråt, det är ett rätt stort hyckleri.
    Utan de ovaccinerade, så hade vi inte haft utökade restriktioner och rekommendationer.
    Det är dock så att en midnre del ovaccinerade har fått tummen ur och gått och vaccinerat sig, det ser vi på dos ett statistiken som nästan ökat en 0,1% vid var rapporteringstillfälle.

• klyban
    AndreaBD skrev 2022-01-12 10:08:58 följande:
    Och dessutom är väl den vanligaste biverkningen att få lite ont i armen runt där man satte sprutan. Eller att känna sig hängig i en dag. Eller lite feber. Såna biverkningar räknar man väl med om man vaccinerar sig, oavsett mot vad? 
    Men jag tror de tas med där också förstås. Och det är VANLIGT. Så jag blir förvånad att det inte är fler. 

Min tredje var ont i armen vid sticket och ett par timmar bara.
    Men detta är folk som vill attackera vaccinen, och då är de kreativa än vara sakliga.

EpicF skrev 2022-01-12 10:48:18 följande:
    Jag vet vad det ordet betyder och behöver inte kolla upp det. Jag jobbar också inom vården sedan flera år tillbaka och jag vet att pandemin inte själv har gjort att vården kollapsat.

Utan pandemi så hade det inte sett ut så här, verkar som du har stora svårigheter se skogen för alla träden som är i vägen.

Du har ingen som helst förståelse för ordet kollaps, för det hade inneburit nått helt annat.
    Det som skedde i Portugal vid deras första våg, där pratar vi om nått som börjar närma sig kollaps.
    Kusligt att du inte förstår ordet i din iver att "chocka".

EpicF skrev 2022-01-12 10:59:13 följande:
    Som vanligt inget sakligt svar.

Nej, uppenbarligen så vet inget om problemen inom sjukvården eftersom många tror att problemen och kopplar detta till pandemin, vilket blir helt fel.

Ser tydligtnatt du inte vet ett smack av vad du pratar om.

Undra varför du projicerar din osaklighet på mig.
    Men okey, forskningen kan inte bli saklig säger du, jaja, det är ditt påstående.

Låtsas om att du inte förstår vad kollaps är, kan du inte heller projicera på mig.
    Eller kanske du ska återgå till ditt gamla påstående och att inga mer operationer än vanligt är inställda, fast denna långa rad av rutinmässigt inställda operationer och inte ens blir en bokad tid.
    Och du jobbar inom vården påstår du, hur har du missat detta?

Jag ser tydligt inget svar finns, det är inte till din fördel precis.

EpicF skrev 2022-01-12 11:00:26 följande:
    Jo, det var illa före pandemin men det uppmärksammades inte och folk inom vården gjort allt för att få skutan på rätt köl igen.

Och det är pandemin som skapat dessa gigantiska köer, undra varför du pratar om annat.

Men ska du klaga så får du göra det på landstingen och de styrande där Solig

EpicF skrev 2022-01-12 11:03:15 följande:
    Återigen ett nonsenssvar.

Jaha, så för att man påpekar att det är frivilligt för ALLA så är man antivaccer. Intressant påstående.

Svart på vitt....

Det är dina påståenden, du får ta dom med dig själv och om det är nått du vill adressera med dina egna påståenden, mycket enkelt faktiskt....

EpicF skrev 2022-01-12 11:07:28 följande:
    Även vaccinerade (trippelvaccinerade) kan bli allvarligt sjuka och behöva vård. Men då beror det i stort sätt på underliggande sjukdom som gör att vaccinet inte tas upp eller bara delvis tas upp i kroppen.

Ja, vi vet alla om de som inte klarar av att bilda antikroppar nog och kan hamnar på IVA, dock är de överlägset största gruppen ovaccinerade och detta trots de bara är knappa ~14% som inte ens tagit en dos.

Hur har du missat det?
    Det är den ovaccinerade vi har att tacka för de utökade restriktionerna och rekommendationerna.

• klyban
    EpicF skrev 2022-01-12 12:02:05 följande:
    Eftersom vaccinet är frivillig så ja.

Patientsäkerhet är viktigare, och de bör tas bort och få andra arbetsuppgifter.
    Som man också gjort på mer ställe än ett.

Är patientsäkerhet så oviktigt för dig?
    Om det är, varför då bära skydd?
    Finns ingen logik till detta.

Vaccinen är frivilliga!!!!!

Anonym (L) skrev 2022-01-12 12:36:43 följande:
    Jag känner själv som vaccinerad en viss oro. Det finns inga långtidsstudier på vaccinet, eller hur många doser vi "tål" att ta.

Därför förstår jag folks oro. Tror att i princip alla skulle vaccinera sig om det var ett beprövat vaccin som funnits i tiotals år.

Folk har också narkolepsiskandalen i färskt minne.

Jag förstår dem. Jag gör mig inga större illusioner om att vaccinen kommer att förhindra smittspridningen, tror inte de kan hålla jämn takt med nya mutationer och de hinner aldrig vaccinera alla samtidigt.

Men jag ville själv undvika att bli allvarligt sjuk, därför valde jag att göra det.

Alla studier är gjorde som på alla andra läkemedel, det enda som skiljer är man prioriterade handledning.
    Idag har både tid gått och antal nog för påvisa att den medicinska nyttan är ofantligt stor.

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?