Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Varför tar ni inte vaccinet?

Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 09:28:43 följande:
    Jo men det är väl ett lågvattenmärke om något när man godtyckligt ska börja bestämma vilka som har rätt till vård och inte, tycker du inte?
    Absolut. Och man ska aldrig ta bort möjlighet att få vård för någon. Oavsett vad folk har gjort. Men - kan man förhindra att den situationen uppstår, dvs. att det blir för stor belastning på sjukvården, då ska man ju satsa på det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 09:25:59 följande:
    Nej det är ingen som vill frälsa världen - de vill bara själva inte ta vaccinet. Men visst lovar att jag inte ska uppsöka sjukvård om jag blir sjuk. Säg till alla här på forumet som försöker bli gravida i tid och otid att sluta med det nu då vården är så sjukt belastad. Det kan man ju också planera in ganska bra.
    Du kan inte lova det. Du kan bli jättesjuk. 
  • AndreaBD
    Anonym (L) skrev 2022-01-17 08:44:50 följande:
    Om vi ska gå in på frågan om rätt till vård kan vi även exkludera följande grupper, som orsakar sig själva sjukdom: rökare, folk som äter ohälsosam mat, folk som inte motionerar, överviktiga, missbrukare och folk som frivilligt genomgår plastikoperationer och behöver söka vård efter komplikationer. Finns säkert fler grupper.

Det blir inte många kvar som har rätt till vård.
    Det kan man förstås inte göra. Men jag tolkar det som att du inte heller tycker att man SKA göra så. 

Skillnaden är dock att folk som är rökare, missbrukare, överviktiga, m.m. kan ha väldigt svårt att ändra på det. Beroende kan vara svårt att bryta. 
  • AndreaBD
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 09:22:54 följande:
    Eh nej de började ramla in ett år senare!! 2010 på sommaren. Det är inget man utvecklar på en dag. Okej är det så, just det är jag inte så inläst på. Tycker du att det är mindre klandervärt för det? Tror du att de drabbade också känner så? Att det känns mer OK att leva med det för att de ändå hade anlag för det? Skulle du resonera samma om ett vaccin kickade igång epilepsi eller cancer osv; sådant som du kanske har anlag för? Svår herpes som sätter sig i hjärnan och gör att man avlider osv. Kanske till och med då hävdar du att det var värt att vaccinera sig?
    Man är ganska medveten om vad som KAN "kickas igång" av ett vaccin. Tyvärr så var man faktiskt medveten om risken att just narkolepsi skulle kunna utlösas av influensa-vaccin. Men man trodde att man hade lyckats eliminera den risken. Och man hade fel. Helt oförväntat var det inte. Och det utlöstes säkert med en gång, men det kan ta tid att förstå vad det är för något och det har väl ett eget speciellt förlopp, dvs. man kan kanske inte tolka det rätt från början.

Som jag sa i ett tidigare inlägg - jag fick astma som biverkning av en jättevanlig medicin. Tråkigt. Det påverkar ens liv. Men sånt kan hända. (och det stod i bipacksedeln, bland en massa möjliga men osannolika biverkningar!) Och det händer så sällan att man ändå har större risker om man inte gör något. Framför allt när det gäller vacciner. 
  • AndreaBD
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 09:28:43 följande:
    Jo men det är väl ett lågvattenmärke om något när man godtyckligt ska börja bestämma vilka som har rätt till vård och inte, tycker du inte?
    Han menade ju inte att man ska göra så. Det var just för att säga: Så kan man inte göra. Som svar på att någon annan tyckte att inte-vaccinerade inte borde få vård. Det har du feltolkat i så fall.
  • AndreaBD
    broderbob skrev 2022-01-17 09:47:43 följande:
    Vet du vad Epilepsi är...?
    Hur kan hen jobba i vården? 
  • AndreaBD
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 09:48:37 följande:
    För det första är det ju folk som själva tror stenhårt på detta vaccin som går på helt skoningslöst och integritetskränkande de personer som inte tar vaccinet och inte tvärtom. Varför menar du att de ska behövs legitimera sig inför gemene man om varför man inte tar vaccin härinne egentligen? Det är ingen som försöker motbevisa eller som sagt har någon dold agenda att få folk att inte vaccinera sig. De har inga personliga intressen i det till skillnad från andra aktörer i detta.
    ?? Det är du som väljer att diskutera.
  • AndreaBD
    WilksOwns skrev 2022-01-17 09:51:44 följande:
    Du har hört någon säga något på TV. Det ska vi genast rätta oss efter Cool
    Även om jag nu inte kan återge detta - jag är ingen läkare - så var det som jag hört helt rimligt och logiskt i sig. Poängen är att det som ett vaccin gör är väldigt begränsat, det liksom retar immunsystemet, det skickar in något som verkar vara ett virus (eller en bakterie) och immunförsvaret reagerar. Detta händer inom några dagar. Så det finns inget som kan hända senare. 

Och de som är så himla rädda för just Mrna-vaccinen: Det är i princip samma sak som att skicka en ett original, men dött virus. Bara det här är konstgjort. Reagerar immunsystemet så funkar det som det ska. Och det finns inget med det som skulle kunna tänkas vara farligt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 10:15:59 följande:
    Ja kanske är dumt leder ingenstans
    Tja, du klagar ju på att du "måste" förklara dig. Du väljer att diskutera, ingen tvingar dig. Det vore en annan sak om din chef säger att du bör vaccinera dig. DÅ måste du förklara dig. 
  • AndreaBD
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 09:48:37 följande:
    Om man nu propagerar så hårt för att vaccinera sig är det väl snarare den personen som ska kunna lyfta fram fakta om varför man ska ta det, inte sant? Bristen på fakta och motsägelsefull fakta är ju det som gör att många avböjer eller avvaktar vaccin.
    Nej, inte alls! Det finns information/fakta om varför man ska vaccinera sig. Det är både regeringen och expertmyndigheter som förklarar för hela befolkningen varför. Just därför så ska man verkligen ha argument för att INTE vilja vaccinera sig. All info för varför man ska finns ju på plats.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?