Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Varför tar ni inte vaccinet?

Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-08 12:48:04 följande:
    Du gör helt rätt i att ta en paus. Vore bättre att avsluta helt, och om de andra som envist tragglar på mot denna människa skulle nog göra det också.

Det går liksom inte att komma någon vart men någon som mest är ute efter att bråka, ifrågasätta självklarheter och säga emot allt som en riktigt Motvalls kärring.

Om alla bara lät bli att försöka motbevisa envisa människor med märkliga inlägg så skulle diskussionen kanske bli serös. För det är den inte nu.
    Jo, men det finns ju nån slags oförmåga där, ingen gör ju så med flit. Och någonstans kan jag tycka att det är elakt att inte åtminstone försöka att få personen att förstå att det inte går att kommunicera med folk på det sättet. 
  • AndreaBD
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-08 13:01:01 följande:
    Ok, ja jag önskar dig lycka till med det uppdraget. Det lär behövas. {#emotions_dlg.flower}
    Det var snällt av dig.. :) 
  • AndreaBD
    klyban skrev 2022-01-08 13:16:18 följande:

Okey, såg det först nu.
    Men du vet också tyvärr att det kommer bara en ny och lika tokig igen, och så får man förklara vad som komemr efter ett igen.(Det är två...)

Det så att det finns få skäl att inte ta vaccinen och det man märker är att de som inte ska ta vaccinen de allra flesta, de gör det pga antivetenskap och sen som ovan en sur reparatör som är svårt att inte ha sympati för, och vart i hundan har dom inte räknat med dom för.
    De är ju potentiellt extrema smittspridare pga deras rörliga arbete över sjukhuset och avdelningar och sjukhuspersonal..

Visserligen, men det är ju mycket annat också, dvs. tjafs om enskilda ord. Alla är nog ganska less på alla definitioner på mensrubbningar. Och jag förstår inte heller varför du upprepar det där med riklig mens så många gånger. Oftast handlar det nog om annat - oregelbundet och sånt. Men jag ska inte heller gå in i det igen nu. 
  • AndreaBD
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-08 12:59:24 följande:
    Jag har haft lunginflammation två gånger, första gången dubbelsidig. Fick sulfa utskrivet som det visade sig att jag inte tålde, så fick stark cortison för att dämpa de extrema svullnader jag fick, främst på läpparna. Jag såg ut som att jag skållat mig och det tog månader innan jag läkte ordentligt, trodde aldrig att jag skulle få tillbaka mitt ansikte som det var innan. Som tur var läkte det snyggt.

Att uppleva hur det känns att ha dubbelsidig, svår lunginflammation, att nästan hosta lungorna ur sig,  önskar jag inte någon. Jag har aldrig varit så sjuk i hela mitt liv.
    Jo, jag förstår att det kan vara så illa. För mig var det mest utdraget, tog lång tid att bli riktigt bra igen. Men jag hade även lungsäcksinflammation i samband med det och då får man ont i bröstet också. Men fortfarande inte så farligt. Men man ska förstås ha respekt för såna sjukdomar.
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2022-01-08 13:34:09 följande:
    Du påstår dig veta att jag har fel.

Att jag frågar samma sak tre gånger beror på att han vägrar svara på den frågan.
    Det är precis det som är poängen! Om du påstår att han inte har svarat och jag förstår att han faktiskt HAR svarat, då har väl jag förstått svaret och inte du? 
  • AndreaBD
    EnAnonumius skrev 2022-01-08 23:13:45 följande:
    Så nej då du ljuger inte...Drömmer

Men du har tydligen behovet av att sprida desinformation.
    Desinformation kallas det väl bara om man ett syfte med det? Om man vill lura folk? Inte om man svamlar lite vid sid sidan om....
  • AndreaBD
    EnAnonumius skrev 2022-01-09 17:04:02 följande:
    Och vad är syftet med att helt styvnackat enbart skiva "riklig mens", och sedan med en nåder förlänga det till "oregelbunden mens", och sprida som "allmängiltig fakta", fast rapporteringarna säger "rubbningar", och han får förklarat var rubbningar innebär, även från dig då.

Han gapar ju själv om att man skall endast delge fakta, men uppenbarligen så gäller det inte honom.
    Det framkommer ju ingenstans i rapporteringarna var det är för typ av mensrubbningar det handlar om i rapporteringarna.

Jag anser att vägra man att rätta, sina felaktigheter, fast det har förklarats från flera och även bevisat via länkhänvisningar vad det faktiskt handlar om.
    Ja då sprider man medvetet desinformation.
    Inte vet jag vad syftet är, men att man inte kan få alla att rätta till eventuella missförstånd - det får man nog förlika sig med i ett forum. 
  • AndreaBD
    Anonym (Wow) skrev 2022-01-09 21:06:21 följande:
     Dessutom så smittar ju vaccinerade än mer i mängd än vad ovaccinerade gör. 
    Vad är det för trams??? 
  • AndreaBD
    vcent skrev 2022-01-10 01:50:18 följande:
    Som en person som hängt med i nyhetsflödet sedan pandemin startade samt har insikt i sjukvårds- och forskningsarbetet kring sjukdomen kan ju inflika lite fint här.

Helt korrekt att många har lämnat oss under pandemin till följd av viruset.

Dock är den stora majoriteten av dessa äldre personer. Att säga att de har dött av covid är inte heller helt sant då det inte är just covid som dödar (utom i ett fåtal kraftiga fall). De allra flesta har dött i följdsjukdomar som exempelvis lunginflammation vilket denna gruppen människor även i vanliga fall ofta avlider av till följd av säsongsinfluensa eller en seg förkylning. I väldigt många fall har de som avlidit med covid redan innan haft andra sjukdomar eller nedsättningar som gjort att kroppen tagits hårt av viruset (speciellt på de yngre som dött).

Att tillägga är att siffrorna som presenteras i media, både smittoantal och dödsantal, inte är riktigt tillförlitliga. Olika länder har tillämpat olika metoder när man räknat smittotal och dödsfall. Vissa länder testar fortfarande inte alls folk som inte har vissa specifika symptom och smittspårning utförs sparsamt eller inte alls. Härifrån kan vi vänta oss lägre tal än de faktiska talen.

Andra länder uppmanar till regelbunden testning av alla.

Vissa länder gör skillnad på smittade och sjuka, medan andra som till exempel Sverige presenterar hur många som är smittade och hur många som ligger på sjukhus men vi presenterar inte hur många som är sjuka.

Bland dödstalen finns en del osäkerheter också. Som jag nämnde dör i stort sett alla av de som dör av följdsjukdom. En följdsjukdom kan pågå samtidigt som man fortfarande ligger i covid men kan också komma efteråt. Där har olika länder räknat olika. Vi fick otroligt låga dödstal från ett antal länder som alltså inte räknade det som ett coviddödsfall om patienten inte hade pågående covid vid dödsfallet. I kontrast till detta rapporterades många dödsfall som inte hade med covid att göra som coviddödsfall eftersom personen hade eller nyligen hade haft covid.

Att tillägga är att man nu räknar (eller iaf ska räkna) på samma sätt över nästan hela världen. Så nya siffror vi hör i media är relativt pålitliga (visserligen missvisande, men korrekta) men helhetssiffror för hela pandemin är inte pålitliga och kommer aldrig att bli eftersom man räknat så olika en lång tid i början.

Man jobbar hårt med forskning kring detta virus. Det är väldigt snårigt i varifrån det kommer, när, hur osv? vi vet så mycket som att nånting hände i kina i slutet av 2019 och tidigt i 2020 var det spritt över hela världen? men vi vet samtidigt att samma virus fanns i europeiska och amerikanska blodprover från sommaren 2019, alltså ganska långt före utbrottet i Kina. Detta finns det många frågetecken om.

En annan sak som det ligger mycket frågetecken kring är hur viruset verkar attackera vissa människor mer än andra, eller hur man nu ska beskriva det enkelt. Det finns nu människor som testats positivt för så mycket som 4e gången trots att dessa (åtminstone enligt egen uppgift) följer alla rekommendationer, är försiktiga osv? medan det samtidigt finns så otroligt många människor som inte bryr sig ett skvatt om att vara försiktiga osv? men antingen aldrig ens ha testat sig eller har testat sig många gånger utan att ha varit smittade. Vi försöker koppla det till blodgrupper, speciella dna-uppsättningar osv?

Covid är väldigt smittsamt, men inte särskilt dödligt. Det som till största del ger oss höga dödstal är smittosamheten som gör det lättare för viruset att nå de sköra personerna. Detta i kombination med bristande sjukvård och/eller bristande kapacitet i vården (vilket det sistnämnda också till slut leder till bristande vård)
    Jo, jag håller med dig, det låter som en realistisk syn på läget. Det är otroligt smittsamt numera och jag har inga höga förhoppningar heller att slippa bli smittad igen. Jag har mask på kollektivtrafiken, men det är inte många som har. Skulle gärna ha tredje sprutan först, men det verkar inte vara min tur än. 

Visserligen är det mest de äldre och folk som har andra sjukdomar, men jag har varit med om att folk i min omgivning har blivit svårt sjuka, en har dött - utan att vara gamla eller ha riskfaktorer. Visst, en är akutläkare - de lär ju få i sig allt för mycket virus. Virusmängden verkar spela roll.

Det där med blodgrupper är intressant. Jag har själv grupp 0, och det ska vara bäst. Uppenbarligen har man då lite antikroppar mot A och B? A ska vara värst, men jag förstår inte varför just A och inte B. När vi hade covid, så hade min man det lite värre, och han har A. Men vem vet om det var därför....
  • AndreaBD
    Anonym (L) skrev 2022-01-10 12:19:57 följande:

Efter dagens presskonferens: två sprutor är otillräckligt för att stoppa smittspridningen. Det är effektivt mot allvarlig sjukdom, men inte för att stoppa smittspridningen.

Vaccinpass är ett otillräckligt verktyg för att stoppa smittspridningen (bra att de insett det). (Mitt vaccinpass går ut i maj, trots att jag i februari kommer att ha 25% skydd om jag inte fått spruta 3.) Införs därför bara på mässor också i nuläget.

Spruta 3 tycks hjälpa rätt bra mot omikron och bidra till att minska smittspridningen.

Kan folk bara hålla avstånd och hålla sig hemma, tack? Använda munskydd, inte träffa folk? Inte vara ute och resa, gå på krogen, handla i affärer?

Ja, jag undrar också varför folk åker kommunalt som om vi inte hade en pandemi! Jag kan inte jobba hemifrån, men många måste väl kunna göra det?  Och vi var bara 3 eller 4 på hela tåget med mask. 

Vad var det för presskonferens förresten, måste kolla....
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?