Anonym (Fiftyfifty) skrev 2021-12-15 21:46:47 följande:
Ni som är i relation med barn, hur fördelar ni ekonomin?
Delar ni lika på allt eller är det en som betalar alla räkningar, spar ni pengar gemensamt eller separat, vem betalar vad för barnen?
Vi tjänar inte lika mycket men delar på allt, sedan spar vi separat, men jag spar mindre då jag tjänar mindre... Det här börjar bli en diskussion. Jag tycker vi bara ska putta in allt i en gemensam pott, vi är ju familj!
Jag tjänar något mer än min man, men vi är ganska fattiga i alla fall. Kanske gör det att vi inte tänker i de banorna. Våra ekonomiska diskussioner brukar mer handla om ifall det är okej att köpa Brännhults apelsinjuice när God morgon-juicen är dyrare. MEN. Jag har levt ett annat liv tidigare. Jag hade en sambo som tjänade mer än det dubbla än vad jag gjorde och vi planerade barn (men fick inga.) Han hade också en miljon på sparkontot, vilket blev intressant då vi skulle köpa en lägenhet för 2,5 miljoner och han slängde in halva kostnaden av denna kostnad kontant, medan han tyckte att jag skulle stå för resterande kostnaden genom lån. Det löste vi genom att kontakta en advokat och göra upp ett avtal. Advokaten såg till våra bådas intressen och vi fick en deal som funkade.
I livet med honom var det dock svårt (därför skaffade vi inte barn.) Han reste utomlands utan mig två gånger per år, medan jag ändå stod för hälften av boendekostnaderna och han gnällde på mig för att jag inte hade råd med varken resande eller sparande. Jag föreslog att om jag inte stod för hälften av boendekostnaderna, så kan jag också bidra till både respengar och sparande. Det höll helt enkelt inte.
Vad jag menar med det här är att ekonomi måste man prata om och diskutera, särskilt om man har barn. Kommunen har både familjerådgivare och ekonomiska rådgivare som kan titta på sådant här för några hundralappar. Det hjälpte mig vad gäller ekonomin med min exman. Ingen vann på det, men ingen förlorade heller tillräckligt för att vi skulle bli arga på varandra.