Ni som är i relation med barn, hur fördelar ni ekonomin?
2 vuxna och 2 barn. Jag kvinna får ut ca 5 tusen mer än sambon, har samma grundlön men jag har möjlighet till att ta mycket övertidspass samt ob vilket han inte har.
Vi har ett gemensamt konto där all räkningar/utgifter tas ifrån. Alla inköp görs med ett gemensamt kort. Inköpt upp till runt 1000kr köper vi utan att prata med varandra, jag köper det jag vill ha oavsett om det är till mig själv, hobby eller familjen, han köper det han vill eller vad vi anser att barnen behöver. Vid dyrare inköp pratar vi med varandra först och tar upp vad vi vill köpa och varför. Nästan alla gånger genomförs köpet i slutändan, men som regel att vi kollar av med varandra innan dyrare inköp.
Varje månad kollar vi hur mycket utgifter vi har och inkomster. Där vi sätter över till räknings/utgiftkontot det som behövs för att täcka månadens räkningar. Sen avsets 10 tusen till husrenovering kontot, 5 tusen till resekontot. Resten som blir kvar sparas till att använda till aktieköp tänkta till pensionen. Dessa pengar rör vi aldrig. Vi delar rakt av så att båda kan spara lika mycket var varje månad, brukar oftast bli mellan 5-10tusen per person.
Detta funkar kanon för oss då vi har samma syn på ekonomi och sen vi flytta ihop för ca 10 år sedan har vi aldrig bråkat om ekonomin.