överreagerar jag eller har sambon rätt?
Jag och min sambo går ofta isär hur vi ska bemöta vår extremt viljestarka son på 20 mån.
Exempel: om han skriker efter oss och vill ha något så frågar min sambo i princip alltid vad han vill " vad vill du ha? Vill du ha det här eller det där?"
Ett annat exempel är speciellt vid att sova middag eller nattning: väl i sovrummet när vi ska natta honom blir helt till sig och får utbrott när han ska lägga sig i sängen. Han springer till sovrumsdörren och skriker. Min sambo börjar då direkt med " vad vill du? Vill du ut? Vill du sova på soffan?"
Givetvis har jag tidigare tagit upp detta och att vi inte ska ge alternativt eller så mycket frihet i de saker vi inte ska kompromissa på. Även då ska det bara riktigt oviktiga saker.
Jag tror starkt på att vår son är kapabel att förstå att han kan påverka oss och få oss och göra saker genom att skrika och gråta medan min sambo, och en och en annan barnmorska ... , påstår att han är inte "där än" så att säga.
Jag har sagt att jag har inga problem med att vara flexibel i det mesta med val ( han är helt annorlunda med mig än vad han är med henne) men att jag inte vill kompromissa ätdags och sovdags.
Vad säger ni? Har jag fel? Är jag för fyrkantig? Eller har vi båda fel?