Inlägg från: salsagrande |Visa alla inlägg
  • salsagrande

överreagerar jag eller har sambon rätt?

Jag och min sambo går ofta isär hur vi ska bemöta vår extremt viljestarka son på 20 mån.

Exempel: om han skriker efter oss och vill ha något så frågar min sambo i princip alltid vad han vill " vad vill du ha? Vill du ha det här eller det där?"

Ett annat exempel är speciellt vid att sova middag eller nattning: väl i sovrummet när vi ska natta honom blir helt till sig och får utbrott när han ska lägga sig i sängen. Han springer till sovrumsdörren och skriker. Min sambo börjar då direkt med " vad vill du? Vill du ut? Vill du sova på soffan?"

Givetvis har jag tidigare tagit upp detta och att vi inte ska ge alternativt eller så mycket frihet i de saker vi inte ska kompromissa på. Även då ska det bara riktigt oviktiga saker.

Jag tror starkt på att vår son är kapabel att förstå att han kan påverka oss och få oss och göra saker genom att skrika och gråta medan min sambo, och en och en annan barnmorska ... , påstår att han är inte "där än" så att säga.

Jag har sagt att jag har inga problem med att vara flexibel i det mesta med val ( han är helt annorlunda med mig än vad han är med henne) men att jag inte vill kompromissa ätdags och sovdags.

Vad säger ni? Har jag fel? Är jag för fyrkantig? Eller har vi båda fel?

• Svar på tråden överreagerar jag eller har sambon rätt?
  • salsagrande
    Jemp skrev 2021-12-12 14:54:11 följande:

Varför är du rädd för att låta sonen bestämma?

Det du beskriver verkar ju inte bara vara läggdags för barnets skull utan en (inte helt ovanlig) rädsla för att barnet ska vilja vara med och bestämma.

För att jag har svårt och tro att någon som inte har fyllt 2 år vet som är bäst för dem. Inte för att jag inte ger val, vilket jag gör, men för att jag som förälder är ansvarig för hans välbefinnande men att det är också jag som sätter upp hur det ska vara hemma. Om han får välja var ska han sova varje kväll så tror jag att han förstår att han kan påverka sin läggning för natten och typ göra annat istället och på så vis slippa sova, vilket han tydligt inte vill.

Om han vill ha på sig stövlar eller sneakers när vi ska ut och leka så bryr jag mig inte såklart.
  • salsagrande
    Spucks skrev 2021-12-12 15:01:10 följande:

Jag tycker såhär: det är helt okej med oika regler hos olika föräldrar - barn klarar det! Det är alltså inget problem om din sambo inte har samma regler som du, så länge ni då inte är ansvariga för barnet samtidig (dvs. tex. inte natta honom samtidig). Fast om du känner väldig stark om en viss sak och tycker att det är dålig för ditt barn att göra som din sambo gör, bör det såklart diskuteras och ni får komma med argument och "bevis" om det behövs.

Samtidig håller jag med dig om din sambos frågor till barnet. Små barn kan inte hantera så många val och dessutom är det än total överbelastning för ett barn att få fråga efter fråga efter fråga. Det gäller i lugna situationer, men ännu mer när barnet är upprörd. Det gäller inte bara barn heller - föreställ dig själv i en situation där du kanske är ledsen eller trött eller slö eller vad som helst, inte vill göra någonting din sambi ville göra, och som följd blir bombaderad med frågor om vad du vill göra. Det bara förvärra situationen.

Jag tänkte faktiskt på det; att han förstår att vi förstår olika. Men är det verkligen bra att det inte är konsekvent hemma? Om något så är det väl hemmet som ska vara konsekvent, pålitligt och förutsägbart, tänker jag i alla fall.

Precis så. Jag tänker också att om han är helt utom sig och får utbrott och då ska han försöka ge svar på en fråga? Han kan ju inte ens kontrollera sina egna känslor ännu mindre ge svar på en flervalsfråga.
  • salsagrande
    nernu skrev 2021-12-12 15:04:10 följande:

Ja och nej. Barn mår inte bra av för många val och vissa saker kan man inte kompromissa med. Men saker som inte spelar någon roll är det bra att ge barnet lite makt över. Då kan man förhoppningsvis samla ihop lite goodwill till när det verkligen räknas.

Däremot tror jag att det är bra att försöka förstå vad barnet vill oavsett om barnet får bestmma eller inte. Jaha vill du inte sova. Jag förstår att det är roligare att vara vaken och leka men vi måste sova ändå så att vi orkar gå upp. Bekräfta barnets besvikelse och visa förståelse utan att ge med sig.

Ok, men skulle du säga att i denna situation att vi ska ge efter och se vad han vill eller bara som du säger bekräfta och återgå till hans säng ?

Jag brukar prata med honom och säga att "vi ska sova nu " "imorgon ska vi fortsätta leka " eller något sådant. Jag tänker mer på att jag vill inte visa eller antyda att det finns något annat val än att stanna i sovrummet och vila. Medan min sambo vill bara att han ska sluta skrika ...
  • salsagrande
    Anonym (111) skrev 2021-12-12 15:11:11 följande:

Att ställa en massa frågor till små barn skapar nog bara mer stress hos barnet, speciellt om man inte ställer "rätt" fråga och barnet bara fortsätter gråta/skrika för att det inte når fram till er föräldrar. 

Man behöver skapa ett lugn hos sig själv så att barnet också kan lugna sig. Man ska inte uppmuntra skrik förstås, men barn fortsätter ofta skrika om de inte känner att det är en lugn atmosfär hos föräldrarna. Man måste försöka lyssna in och förstå barnet, men det är inte alltid så lätt så man behöver ha tålamod. Så små barn kan inte alla ord så det blir svårt för dem att förklara vad de vill. Kanske behöver de hellre ibland visa/peka osv. 

Man kan krama om, ha barnet i famnen (om barnet inte sprattlar i panik, då är det ingen bra ide), för att försöka skapa ett lugn, 

Jo, jag tänker att han inte behärskar hela kommunikations-delen än samt att han kan inte kontrollera sina känslor så väl och därför är det helt onödigt att förvänta sig ett rimligt svar från honom.

Vi brukar krama om honom, ta upp honom i famnen, vagga lite grann för att lugna honom innan vi lägger honom i sängen. Men han är så otroligt, och jag menar otroligt till det absurda, viljestark och kan skrika och sprattla tills han somnar. Men det kanske inte gör något om han somnar så i sängen? Han har nämligen aldrig varit såhär svår förut med läggningen. Lite off-topic men men
Svar på tråden överreagerar jag eller har sambon rätt?