• molly50

Måste man amma där andra ska äta?

Anonym (nejtillbröstöverallt) skrev 2021-12-04 19:14:26 följande:
    Måste man amma där andra ska äta?

Var ute och åt idag. En bordgranne tar up sin bebis och slänger ut tuttarna . Bad lite snällt att man kanske kan skyla över lite så vi andra slipper se. Hon blir skit sur gormar och säger att det äf fakitskt nartuligt att amma!!!

Ja jo men det är också nartuligt att gå på toa och man behöver inte göra sina behov mitt på borden för vi andra vill helst slippa se

Varför är det sån tabuu? Vad tycker ni adra ska kvinnor kunna amma vart som helst?

Jag tycker att ammande kvinnor ska kunna amma vart som helst.
    Men man behöver kanske inte slänga fram hela bröstet vid t ex matbordet på restaurangen utan man kan försöka skyla sig litegrann.
    Men sen är det ju inte alla barn som gillar att ha t ex en filt över huvudet när de ammas.
    Då kan man ju istället försöka dra ner tröjan litegrann så att det mesta av bröstet inte syns.
    Så försökte jag alltid göra med mina barn.
    Så länge man inte blottar hela bröstet så behöver man ju inte se mer än lite hud.
    Och klarar man av att se djupa urringningar så klarar man att se lite hud på en ammande kvinnas bröst också.
    Annars får man väl titta bort.
  • molly50
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-06 14:24:16 följande:
    Men varför skyla sig egentligen? Slänga upp bröstet fyller väl ingen funktion för nån? Aldrig sett någon göra så i alla fall. Man bör kunna ha hela bröstet framme så att barnet fritt kan äta utan att störas av massa tyg.
    Jag har inte heller sett någon slänga fram hela bröstet.
    Men ska man tro en del i trådarna om amning här så verkar det förekomma.
    Och jag kan väl tycka att det inte känns nödvändigt att slänga fram hela bröstet.
    Själv ville jag inte visa mina bröst för andra. Framförallt inte för främmande människor.
    Så jag försökte skyla mig så gott det gick för min egen skull.
    Jag hade dessutom väldigt mycket mjölk så att det kunde börja droppa när jag skulle ta fram bröstet.
    Och det tycker jag inte att andra ska behöva se.
  • molly50
    sextiotalist skrev 2021-12-06 17:03:18 följande:
    Jag har faktiskt sett det några gånger, dels på ett rastställe, men en gång på bussen (då var det dessutom ett större barn som ville ha)
    På ett rastställe må väl vara hänt. Då kan man bara gå och sätta sig någon annanstans.
    På bussen kan det kanske vara lite svårt att byta plats om den är fullsatt.
    Men man kan kanske be någon längst bak att få ta deras plats en stund så att man inte behöver sitta precis bredvid någon annan när man ammar.
    Hur stort var barnet? Det är ju normalt att amma tills åtminstone 1 år. Kanske t om 2.
  • molly50
    Anonym (Åsa) skrev 2021-12-06 17:23:31 följande:

Jag kan inte rå för det, men jag tycker att det är osmakligt. Jag skulle förmodligen få kväljningar och i värsta fall kräkas. Inget jag kan rå över. Ska alla på ett matställe ta hänsyn till en mamma som inte kan amma innan hon går till ett offentligt matställe?

Är det lika osmakligt om man bara ser lite hud,tycker du?
    I så fall,tycker du det är lika osmakligt med djupa urringningar också?
    Det visar ju ofta mer av bröstet än en ammande kvinna.
    Man kan ha ammat barnet innan man gick,men att barnet blir hungrigt igen.
    Då föredrar jag att mamman ger sitt barn mat framför att ha en skrikande bebis bredvid mig.
  • molly50
    Mimosa86 skrev 2021-12-06 17:43:45 följande:
    Hur styr man en bebis matvanor? Jag lovar- knäcker du den nöten så kommer du helgonförklaras av hela världens föräldrar :)

Och gå in på toa för att amma.. Been there done that.. kutade iväg med en asförbannad och hungrig bebis för att inte störa de som åt med allt skrik, valde att inte amma offentligt för att inte störa de som åt så jag gick in på toaletten och gissa vad som hände när min spralliga tjej tog 20-30 min på sig att käka? Köööö utanför och svinförbannade pensionärer som undrade om jag var tappad som ammade på en toalett när det fanns kissenödiga gäster. (Ska tillägga att ungen var ammad innan restaurang besöket som också var anpassad till en tid där det skulle vara få besökare).

Så jag gick gråtande hem. Mitt brott var att jag behövde ge mitt barn mat. Hur nu det kan anses vara så störande.

Och visst, vi föräldrar kan gå i idé i våra hem och hålla oss gömda från allmänheten. Men varför skulle vi? Hur kan en bebis anses så fel att ha med i sociala sammanhang? Vi föräldrar behöver också få frisk luft och träffa andra vuxna och inte bara fylla våra öringens babblarna 24/7. Vi behöver också få existera där ute.
    Det här med att amma på toa.
    Det är ju inte bara det att det kan bildas kö.
    Det 'r ju ohygieniskt också med en massa bakterier osv.
    Jag undrar hur många andra av de,som tycker att mammor kan amma på toan,som skulle äta sin mat där inne själva.
  • molly50
    Anonym (123) skrev 2021-12-06 17:59:04 följande:
    En bebis vet inte vad en toa är, har inga äckelkänslor över det. En bebis har bröstet i munnen och vidrör inget annat än sin mamma.

Det är knappast jämförbart med att sitta på toa med en tallrik i knät.

Det bästa är om det finns ett rum för babisskötsel, blöjbyten, amning och allt vad det kan vara.
    Det är ändå inte fräscht.
    Och bakterier kan fastna på mammans hud.

Ja,amningsrum vore ju det bästa. Men det finns ju inte heller på alla ställen.
  • molly50
    Anonym (123) skrev 2021-12-06 18:07:20 följande:
    För mamman ja, det är absolut ingen fara för barnet. Jag garanterar.

Kolla länken här, jag lägger den här också.

vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp
    Det är ju oavsett ofräscht. Det jag själv inte skulle vilja göra skulle jag heller inte vila utsätta mina barn för.
    Och det är inte bara det att det är ofräscht. Det lär ju bildas kö också när andra gäster vill in.
    Skulle du själv uppskatta att få stå i kö till toaletten,låt säga,20-30 min, för att någon sitter där inne och ammar?

Sen är det ju inte heller alla barn som tar flaska.
    Så det är ju inte bara att ge dem flaskan och tro att de ska börja äta.
    Då föredrar jag hellre att mamman ammar sitt barn än att ha en gallskrikande bebis bredvid mig.
  • molly50
    Anonym (123) skrev 2021-12-06 19:19:25 följande:
    Allt detta är en av anledningarna till att jag mest besöker ställen som har t ex en lång trappa upp, alltså svårtillgängligt för barnvagnar. 
    Iallafall när det ska ätas lite "finare" när man lägger ner en större summa på en fin middag.
    Ja,det är ju också ett sätt.
  • molly50
    Anonym (Åsa) skrev 2021-12-07 16:05:38 följande:

Kvinnor som ser någon amma ser det säker inte som sexuellt men att män gör det, det är jag ganska övertygad om.

Klart att män kollar på bröst i vilken skepnad som helst

Det gäller nog inte alla män. Läs inlägg # 132 lite högre upp så har du ett exempel på det. Kan lägga in det här också.
    Anonym (Göran) skrev 2021-12-06 19:47:29 följande:

Det gör inte mig något. Så pryd är jag inte. Jag ser inget sexigt i att en mamma ammar sin bäbis jag tycker det ser kärleksfullt ut. Så tryggt och fint helt naturligt.

• molly50
    Anonym (Kantarell) skrev 2021-12-07 16:22:48 följande:
    Den anonyma "Göran" kan lika gärna vara en kvinna.
    Eller så är det en man. Vi kan väl låta Göran svara på det själv.
Svar på tråden Måste man amma där andra ska äta?