• Hyllemor

    Varför sjunker allmänbildningen hos våra barn?

     
    Jag såg en annan tråd här på FL som fick mig att fundera. Jag arbetar med de äldsta barnen i förskolan i ett område som får klassas som "medel till övre medelklass" och har upptäckt sedan, kanske 10 år tillbaka, att sådant som barn (inom samma socioekonomiska område) kunde förr, kan de inte längre.
    Jag har själv en 7-åring. Han kan på grundläggande nivå historia, trots att de inte har läst om det i skolan ännu: folkvandringstiden-stenåldern-upplysningstiden etc, egypterna, romarna, första- och andra världskriget, kungar, krig, hur jorden skapades etc. Han har också inblick i Sveriges statsskick; han kan förklara enkelt kring vad olika politiska partier tycker; hur man genomför val i Sverige och varför. Han känner till demokrati och diktatur, monarki och republik. Han vet en del om olika länder i världen, deras flaggor och om rika och fattiga länder och hur det påverkar människor som bor i olika delar av världen; enkla naturvetenskapliga förklaringar och känner till flera grundämnen. Ja, och mycket mer förstås. Han kan massor, eftersom vi pratar, pratar och pratar. Vi högläser nyhetsartiklar och diskuterar vad som händer omkring oss på daglig basis. 
     
    På min förskola har jag blivande 6-åringar som inte vet hur is blir till; som inte vet att människan har varit på månen och som tror att fiskpinnar växer på träd. De vet knappt vilken stad de bor i och blandar ihop begreppen stad och nation (land.) och vet inte ens på vilken adress de bor. De vet ingenting om någonting. Det är så märkligt. Jag kämpar mig blå för att lära barnen på jobbet grundläggande allmänbildning, men det är som om att de barn som växer upp idag, lever i en egen liten bubbla utanför verkligheten.
     
    Jag tror inte att man kan skylla enbart på skärmar, eftersom jag vid varje utvecklingssamtal får frågor och kommentarer från oroliga föräldrar kring hur de ska svara på barnens frågor hemma och alltid kommer med samma floskler; "Hon är ju för liten för att vi ska kunna prata om sådant" eller "Jag förstår inte hur han har lärt sig att skriva och läsa, för vi har verkligen inte uppmuntrat det och vi är sååå oroliga över att han ska få tråkigt i skolan när han kan det där redan."
    Hur blev det så här? Varför är det så här? Varför pratar inte föräldrar med sina barn om sådant som är viktigt att kunna i livet? Varför har föräldrar slutat att förbereda barnen inför vad de kommer att lära sig i skolan nu för tiden? Jag har pratat med flera lärare, på låg- mellan- och högstadiet som hävdar samma sak: under de senaste 10 åren har allmänbildningen sjunkit bland eleverna och det blir värre för varje årskull. Varför är det så?
    Ni som själva inte högläser nyheter med era barn, varför gör ni inte det? Ni som är oroliga att barnen ska få tråkigt i skolan, varför tror ni så? Varför tror inte föräldrar på sig själva längre utan lämpar över allt på "någon annan" för att de är så oroliga? Jag är uppriktigt nyfiken. Hur kan det ha blivit så här? (Jag vet att det var så här på 60-talet, men det är ju en del år sedan, om man säger så.)
  • Svar på tråden Varför sjunker allmänbildningen hos våra barn?
  • Fjäril kär

    Rent allmänt : varför är det så viktigt att var och varannan 7-åring kan rabbla namn på politiker och förklara antimateria?

    En 7-åring ska däremot uppmuntras till att kunna spela kula, kunna köpa godis för egna riktiga pengar på egen hand, ha skrapsår på knäna, ta undan sin egen tallrik och säga tack, varsågod och förlåt.

  • Anonym (Q)

    Instämmer med TS även om ts barn inte representerar normen. Men faktum är att allmänbildningen generellt, inte bara hos barn, blir lägre och lägre.

  • Jemp
    Hyllemor skrev 2021-11-17 01:13:53 följande:
     
    Jag såg en annan tråd här på FL som fick mig att fundera. Jag arbetar med de äldsta barnen i förskolan i ett område som får klassas som "medel till övre medelklass" och har upptäckt sedan, kanske 10 år tillbaka, att sådant som barn (inom samma socioekonomiska område) kunde förr, kan de inte längre.
    Jag har själv en 7-åring. Han kan på grundläggande nivå historia, trots att de inte har läst om det i skolan ännu: folkvandringstiden-stenåldern-upplysningstiden etc, egypterna, romarna, första- och andra världskriget, kungar, krig, hur jorden skapades etc. Han har också inblick i Sveriges statsskick; han kan förklara enkelt kring vad olika politiska partier tycker; hur man genomför val i Sverige och varför. Han känner till demokrati och diktatur, monarki och republik. Han vet en del om olika länder i världen, deras flaggor och om rika och fattiga länder och hur det påverkar människor som bor i olika delar av världen; enkla naturvetenskapliga förklaringar och känner till flera grundämnen. Ja, och mycket mer förstås. Han kan massor, eftersom vi pratar, pratar och pratar. Vi högläser nyhetsartiklar och diskuterar vad som händer omkring oss på daglig basis. 
     
    På min förskola har jag blivande 6-åringar som inte vet hur is blir till; som inte vet att människan har varit på månen och som tror att fiskpinnar växer på träd. De vet knappt vilken stad de bor i och blandar ihop begreppen stad och nation (land.) och vet inte ens på vilken adress de bor. De vet ingenting om någonting. Det är så märkligt. Jag kämpar mig blå för att lära barnen på jobbet grundläggande allmänbildning, men det är som om att de barn som växer upp idag, lever i en egen liten bubbla utanför verkligheten.
     
    Jag tror inte att man kan skylla enbart på skärmar, eftersom jag vid varje utvecklingssamtal får frågor och kommentarer från oroliga föräldrar kring hur de ska svara på barnens frågor hemma och alltid kommer med samma floskler; "Hon är ju för liten för att vi ska kunna prata om sådant" eller "Jag förstår inte hur han har lärt sig att skriva och läsa, för vi har verkligen inte uppmuntrat det och vi är sååå oroliga över att han ska få tråkigt i skolan när han kan det där redan."
    Hur blev det så här? Varför är det så här? Varför pratar inte föräldrar med sina barn om sådant som är viktigt att kunna i livet? Varför har föräldrar slutat att förbereda barnen inför vad de kommer att lära sig i skolan nu för tiden? Jag har pratat med flera lärare, på låg- mellan- och högstadiet som hävdar samma sak: under de senaste 10 åren har allmänbildningen sjunkit bland eleverna och det blir värre för varje årskull. Varför är det så?
    Ni som själva inte högläser nyheter med era barn, varför gör ni inte det? Ni som är oroliga att barnen ska få tråkigt i skolan, varför tror ni så? Varför tror inte föräldrar på sig själva längre utan lämpar över allt på "någon annan" för att de är så oroliga? Jag är uppriktigt nyfiken. Hur kan det ha blivit så här? (Jag vet att det var så här på 60-talet, men det är ju en del år sedan, om man säger så.)
    Ditt barn måste ju ändå ligga i andra änden av skalan?

    Nyheter läser vi inte upp så mycket här hemma om han inte snappar upp vad jag och pappan pratar om. Ofta oroar det mer än ger något. Däremot läser och pratar vi mycket, han kan naturvetenskap och geografi högt över sina 5 år, vet vad demokrati är men kan nog knappast namn på kungar- det är inget som kommer naturligt hos oss.

    Och ja, jag är orolig över att han ska få tråkigt i skolan. Jag hör så mycket från de som får höra att deras barn ska hållas tillbaka, inte får anpassningar efter sin nivå osv.
  • Anonym (Julgran)
    sextiotalist skrev 2021-11-17 08:00:05 följande:

    Och lyckligt ovetande om statsskick, kungalängder etc


    Haha ja... Så sant... Fast ändå... Skrämmande ändå att ett gäng 9-åringar har full koll på p-piller, tamponger och abort (tack vare Bianca Ingrosso och Bachelor) men inte har en jävla aning om hur man kokar varm choklad.. (vilket de för övrigt ändå inte dricker då det ska vara vegansk lattemoccafrappe med vänstersprayad havregrädde från Espresso house)
  • Lönnsirap

    Allmänbildning sjunker också för att vi inte längre är lika enade kring vilken kunskap som man "ska ha".

    Man läser inte samma böcker, sjunger inte samma sånger bildas inte i samma språk. Det finns mer radiokanaler, fler tv kanaler, fler andra sätt att få information. Folk prenumererar inte på bra böckers lexikon, eller nordisk familjebok....eller nationalencyklopedin.

    Det är heller inte ok att helt oreflekterat sprida gamla mossiga föreställningar om andra länder, kvinnor, andra religioner, människor med funktionsnedsättning. Viss "allmänbildning" förr var helt enkelt att för att det var svårt att missa viss information och att alla tittade på samma sak på Tv:n.

    Dessutom är det andra ideal numera. Folk är upptagna av att fördjupa sig i de som är intresserade av och det finns färre saker som alla hör/ser. Sveriges största YouTubers är helt okända för människor utan intresse. Folk utan trädgård hänger inte i trädgårdsgruppen på Facebook. Folk som hänger på sociala medier har inte tid att zappa sig runt på tv:n eller lyssna på radion.

    Så dagens bildning är mer spridd. Den är liksom inte allmän längre. Folk, även barn vet väldigt mycket mer i vissa frågor och väldigt mycket mindre i andra frågor

  • Anonym (Tre barn)

    Kan ärligt säga att inget av våra barn haft det minsta koll på vare sig i historia eller politik då både maken och jag finner det så tråkigt att klockorna stannar. Viktigt att vara insatt i ja, men knappast för en 6/7-åring. Vi är båda naturvetare och där har våra barn istället haft goda kunskaper tidigt därför att det är sånt som intresserar oss.

    Att barn tror att fiskpinnar växer på träd är ju bara sorgligt men det får man ju hoppas verkligen tillhör undantagen.

  • LFF

    Grattis.... eller nåt sånt...

    Mina barn är allmänbildade. De kunde leda sin förskolegrupp runt hela Naturhistoriska Riksmuseet när de var där på utflykt sista året på förskolan. De berättade om djuren och allt annat som var runt omkring (och hade rätt också när de medföljande pedagogerna kollade på lapparna). Det är för att vi som föräldrar varit engagerade och de har gillat fakta. De första böckerna de ville läsa själva var just serien "Lätta fakta om...." 

    Nyheter med krig och djävulskap, andra världskriget, kungalängder och politik har vi än så länge försökt hålla ifrån dem. Det är inget de behöver veta speciellt mycket om just nu (de är 8 år, går i andra klass). Det räcker med att de ser på Lilla Aktuellt i skolan. Skulle aldrig komma mig för att läsa nyheter med dem än så länge, speciellt inte då ena barnet lätt börjar oroa sig för saker och skapar katastrofscenarier i huvudet vilket leder till mardrömmar. 

    Nackdelen med allmänbildade, lättlärda barn är just att de blir uttråkade i skolan. Har diskussionen minst en gång i veckan med min ena 8-åring om varför man måste gå till skolan för den är ju "så tråkig" och "jag lär mig inget nytt". När barnet tycker det är tråkigt blir barnet rastlöst och har gärna ljud för sig som stör klasskamraterna och det leder till dålig stämning. Extrauppgifter är ju bara fler uppgifter med samma sak som innan = tråkigt. Den andra tvillingen tar sig gärna an extrauppgifterna när barnet är klart med de ordinarie sakerna. De är väldigt olika på det viset.

  • annabellelee

    Jag tänker att ditt barn (eller snarare du) verkar väldigt intresserad av samhälle /geografi och dömer alla efter den skalan. Jag har en 6-åring som kan ALLT om dinosaurier, vilda djur (speciellt havslevande djur), natur, rymden och är en jäkel på matte för åldern. Han känner nog inte till någon flagga utom Sveriges, och har noll koll på upplysningens ideal och olika länders styrelseskick.

    Många 6-7åringar har sådana specialintressen och kan bli rejält kunniga inom dem, men att döma andra barn efter just ens eget barns specialintresse känns lite hårt.

  • annabellelee

    Bör tillägga att fastän 6-7åringar kan vara förvånande smarta och kunniga inom vissa områden, har de ju inte hunnit bygga upp den helhetsbild av världen som vuxna har, så fastän min 6-åring kan berätta om vattnets kretslopp och svarta håls tillkomst, är det mycket möjligt att han kanske inte vet hur fiskpinnar görs.

    I den åldern har man som sagt högst ojämn kunskapsprofil, och du kan inte jämföra ditt barns högsta med något annans barns lägsta.

  • Anonym (Julgran)

    Rent spontant sådär verkar föräldrar av idag själva inte förstå vad allmänbildning är och hur den ska förmedlas.

    Framförallt så verkar många inte förstå att anpassa allmänbildning till barnets ålder och inte utbildas till små mini-professorer. Vad har en 7-åring egentligen för konkret nytta av att kunna rabbla alla stater i USA? Det är onekligen ett kul partytrick, men sen då?

    En allmänbildad 7-åring på en 7-årings nivå bör väl vara att veta varifrån mjölken kommer, vad man gör med fårets ull, hur majs kan bli popcorn och corn flakes, vilka Adam och Eva var och hur en mammut såg ut samt hur systemet med veckopeng fungerar. Typ så.

    Lägger man allmänbildningen på barns nivå så slipper vi förhoppningsvis hårresande kommentarer om fiskpinnar som simmar i havet och chips som växer på träd.. (det är förmodligen dom barnen som lätt fixar matteboken på en kvart by the way)... Lär dom nåt vettigt och användbart helt enkelt så kommer även skolan bli lite annorlunda när allting inte redan är gammal skåpmat.

    Eller är det så att curlinggenerationen som nu har egna barn inte själva är särskilt allmänbildade tack vare att ha blivit curlad att man inte vet hur man förmedlar basic kunskap till sina barn? Och att det istället slår över och skapar elitbarn som å ena sidan kan allt om Algeriet men å andra sidan inte alls förstår vitsen med en ko?

    Jag börjar undra om det inte finns ett samband nämligen när jag läser många inlägg här på Familjeliv om människor som har en massa mastersexamen och professorshattar och högt uppsatta jobb men klarar inte av att googla sig fram till hur man ansöker om bostadsbidrag eller gör adressändring,dvs basic allmänbildning man borde kunna sedan länge...

Svar på tråden Varför sjunker allmänbildningen hos våra barn?