• LFF

Varför sjunker allmänbildningen hos våra barn?

Grattis.... eller nåt sånt...

Mina barn är allmänbildade. De kunde leda sin förskolegrupp runt hela Naturhistoriska Riksmuseet när de var där på utflykt sista året på förskolan. De berättade om djuren och allt annat som var runt omkring (och hade rätt också när de medföljande pedagogerna kollade på lapparna). Det är för att vi som föräldrar varit engagerade och de har gillat fakta. De första böckerna de ville läsa själva var just serien "Lätta fakta om...." 

Nyheter med krig och djävulskap, andra världskriget, kungalängder och politik har vi än så länge försökt hålla ifrån dem. Det är inget de behöver veta speciellt mycket om just nu (de är 8 år, går i andra klass). Det räcker med att de ser på Lilla Aktuellt i skolan. Skulle aldrig komma mig för att läsa nyheter med dem än så länge, speciellt inte då ena barnet lätt börjar oroa sig för saker och skapar katastrofscenarier i huvudet vilket leder till mardrömmar. 

Nackdelen med allmänbildade, lättlärda barn är just att de blir uttråkade i skolan. Har diskussionen minst en gång i veckan med min ena 8-åring om varför man måste gå till skolan för den är ju "så tråkig" och "jag lär mig inget nytt". När barnet tycker det är tråkigt blir barnet rastlöst och har gärna ljud för sig som stör klasskamraterna och det leder till dålig stämning. Extrauppgifter är ju bara fler uppgifter med samma sak som innan = tråkigt. Den andra tvillingen tar sig gärna an extrauppgifterna när barnet är klart med de ordinarie sakerna. De är väldigt olika på det viset.

Svar på tråden Varför sjunker allmänbildningen hos våra barn?