Inlägg från: annabellelee |Visa alla inlägg
  • annabellelee

Varför sjunker allmänbildningen hos våra barn?

Jag tänker att ditt barn (eller snarare du) verkar väldigt intresserad av samhälle /geografi och dömer alla efter den skalan. Jag har en 6-åring som kan ALLT om dinosaurier, vilda djur (speciellt havslevande djur), natur, rymden och är en jäkel på matte för åldern. Han känner nog inte till någon flagga utom Sveriges, och har noll koll på upplysningens ideal och olika länders styrelseskick.

Många 6-7åringar har sådana specialintressen och kan bli rejält kunniga inom dem, men att döma andra barn efter just ens eget barns specialintresse känns lite hårt.

• annabellelee

Bör tillägga att fastän 6-7åringar kan vara förvånande smarta och kunniga inom vissa områden, har de ju inte hunnit bygga upp den helhetsbild av världen som vuxna har, så fastän min 6-åring kan berätta om vattnets kretslopp och svarta håls tillkomst, är det mycket möjligt att han kanske inte vet hur fiskpinnar görs.

I den åldern har man som sagt högst ojämn kunskapsprofil, och du kan inte jämföra ditt barns högsta med något annans barns lägsta.

Svar på tråden Varför sjunker allmänbildningen hos våra barn?