• Anonym (Jur)

Måste han verkligen få veta?

Anonym (Hannah) skrev 2022-02-17 13:25:17 följande:
    Eftersom hans sjukdomsbild gör så att han är uppe och traskar i sömnen emellanåt, inte hör barnen när de gråter osv och hans psykiska tillstånd. Han kunde ta barnet nån natt när han "bodde" här men det slutade med att jag fick ta över för han pallade det inte när barnet skrek. När han inte heller får tillräckligt med sömn som han behöver för sin diagnos så blir hans skov ÄNNU värre.. Det är ju inte så att det har blivit bättre direkt som det är nu. 

Så nej som det är nu så litar jag INTE på honom med övernattning. Sen ser jag inte vad så små barn har för utbyte av det. 
    Om du inte kommer gå med på övernattning hos FR har du i huvudsak tyvå alternativ.

1) Fortsätta som nu med allt det innebär. Eventuellt drar han det till TR och yrkar på övernattning. Då får du ta det därifrån
    2) Själv gå till TR för att få ett fastställt schema som du vill ha det. Risken är då att TR beslutar om något annat, t ex övernattning.

Det finns ingen snabbfix på nuvarande situation. Du måste lära dig hantera den. Ha inga stora förvänintingar att FR ska lösa dina problem eller han ska förändras.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-02-21 13:28:42 följande:
    molly50 skrev 2022-02-21 09:45:52 följande:
    För den delen så spelar det väl ingen roll hur många sms han skickar.
    Vet han om att vagnen står ute och att det är en snöstorm på ingång så borde han bara ha dragit in den.
    Det behöver han inte sms:a dig om. Om inte vagnen är förstörd.

Ja precis den vagnen.. 
    Ignorera. Hans problem.

Viktigast att du absolut inte ger honom någon annan vagn.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-02-21 14:09:07 följande:

Jo men det är ju MIN vagn som han ställt ut i snöstomen och har stått ute sedan lördag.  Den som jag förut bett om att få tillbaka som är efter ett av mina äldre barn.

Du hade redan gett upp tanken på att få tillbaka den. Vad var din plan, gå till kronofogden och begära handräckning?

Återigen lyckas han störa och påverka dig
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-02-21 14:41:54 följande:
    Anonym (123) skrev 2022-02-21 14:22:25 följande:
    Du får bara strunta i såna materiella saker, ärligt talat. Det här visar bara hur omdömeslös han är som inte tar in vagnen när de varnat för oväder. 

Du kommer inte få en ny vagn eller ersättning för den. Fokusera nu på de stora viktiga sakerna i stället. 

Det gjorde bara så himla "ont" i mig att han ens kunde göra så.. 
    Han lyckades med vad han ville uppnå
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-02-23 14:45:35 följande:

Så nästa irritation för hans del nu är att han inte kan läsa på 1177 om barnets hälsobesök på bvc. En extra koll, inget märkvärdigt alls. Utan den blev bokad på förra besöket som han promt skulle gå på. 
    Jag hänvisade informationen till 1177 eftersom besöket nu var under min dag.

Den som får ut för det nu är ju jag. Men jag jobbar inte för sjukvården, 1177, så jag kan inte hjälpa honom i detta.

Han har lika stor rätt till barnets journal som jag men han vänder på det att jag är huvudombud och jag vet inte vad han har för ursäkter. 
    Visst skulle jag kunna göra det enkelt för honom och skriva vikt & längd men han kan som sagt läsa sig till informationen själv. Sedan vet ju inte jag när sköterskan skriver in det i journalen. Han skriver meddelanden på 1177 genom barnet och jag vet inte om han vet att jag kan läsa dem.. Jag hade varit väldigt kryptisk i mitt meddelande om att "info om besöket fanns på 1177" enl honom.. 

Sedan så kunde jag vänta mig flera orosanmälningar enl honom (om vad vet jag ej) och så skulle jag söka hjälp osv.. 

Ignorera
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-02-23 15:24:45 följande:
    Ja det gjorde jag också men det blev svårt då han vägrade lämna över barnet han hade i famnen förens han fått "pratat" klart.. 

Jag sa hej då jag vet inte hur många gånger...
    Svara inte, låt honom prata, alternativt stäng dörren. 
  • Anonym (Jur)

Ett brev till hans ombud lär inte förändra mycket. I alla fall inte till det bättre på kort sikt. 

• Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-04-13 14:50:33 följande:
    Ja det finns ju inget ök om det..

Men har en känsla att han behåller dem till 17 på fredag..
    Inte mycket du kan göra åt det.

Se till att ni får ett fastställt schema hos tingsrätten.

Överväg om det vore bättre med ett dygn per vecka istället för tre tillfällen per vecka.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Maria) skrev 2022-04-13 15:04:24 följande:
    Behåller han dem utan att ha rätt till det så får du vända dig till polisen om han inte dyker upp på överenskommen tid. Då blir ännu mer dokumenterat till hans nackdel.
    Polisen kan inte göra något då ingen fastställd överenskommelse finns. 
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Maria) skrev 2022-04-13 15:37:39 följande:
    Jag har förstått det av TS att de har en överenskommelse om vissa tider i veckan. Lämnar han inte tillbaka dem så har han ingen rätt att ha dem. Hade de gemensam vårdnad är det väl en annan sak. Men jag kanske har missuppfattat 
    Finns det inget av domstol fastställt umgängesschema, vilket det i detta fall inte gör, kan inte polisen göra något förren det gått väldigt långt.

Vårdnaden speler mindre roll, en egen överrenskommelse ingen roll.

Svar på tråden Måste han verkligen få veta?