• Anonym (Jur)

Måste han verkligen få veta?

Anonym (Hannah) skrev 2021-12-08 10:47:37 följande:
    Fick precis mail från fam.rätten som föreslog tingsrätten eftersom vi inte kan komma överens..

Jag är livrädd att de ska döma till hans fördel.. Fy vad det knyter sig..

Man har hört så många skräckexempel..

Jag tänker stå på mig så mycket det bara går!

Tack för svar!
    Kommer du ta det till tingsrätten?
    Kommer han ta det till tingsrätten och vad kommer han i så fall yrka på?

Nej - du behöver inte släppa in honom, svara i telefon, rapportera var ni är och tänker åka över helgen mm. Lär dig säga nej.

Följd familjerättens schema men gör inte mer än så.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2021-12-09 06:58:29 följande:

Sköter han inte sin överenskommelse så finns det ingen annan utväg.

Vet inte om han kommer att göra det och han kommer yrka på allt han kommer på. Precis allt.

Jag vill inte ha honom inne. Han försöker varje gång att komma in. Att hitta på ursäkter. Sist så höll han i dörren så jag inte fick igen den.

Släpp inte in honom

Svara inte på samtal och sms

Ställ inte upp som reserv på hans umgängestider

Lämna bara över barnen på hans umgängestider

Sök pengar hos fk

Låt honom gå till tingsrätten om han vill. Anlita då en advokat /jurist

För bok över överlämningstider
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2021-12-13 11:55:54 följande:

Hur långt efter en händelse kan man göra en polisanmälan?

Finns ingen gräns.

Däremot kan utredning och bevisläget bli besvärligt.

Vissa brott har även preskriptionstid.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-05 10:48:04 följande:

Senast idag ville han ha sina (läs barnens) saker.

I ett sms så hade jag 2 v på mig. Han ändrar sig hela tiden och är aldrig nöjd!

Alltså jag har ju liksom inga saker att ge honom..

Barnens saker är barnens saker..

Hur många sms eller motsvarande har du skickat till honom senaste veckan?
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-05 12:25:36 följande:
    Inte ett endaste..
    Bra! Fortsätt ignorera honom och strunta i alla dumheter han skickar. För bok över umgängestiderna.

Framförallt - Försök lev ett normalt liv och låt inte för mycket snurra kring hans påhitt.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-07 10:14:27 följande:
    Han har en pulka redan och det är hans föräldrar som köpt den till vårt 1a barn. Men han antog att det var den som är använd.. Det är ju inte säkert att det är just den som jag använt OM det ens är jag som haft pulkan.. Kan ju vara en grannes pulka också..

Om man ska tänka så..

Men han ska bara ha för att det är hans föräldrar som köpt i vanlig ordning..
    Nej - ge honom inget mera. Då kommer han forstätta att bråka om nya saker. Så länge du ger efter på någon punkt kommer han fortsätta med nästa.

Fortsätt mer att vara konskevent kring aatt inte avra, inge göra det han bråkar om, inte argumenter osv.

Vill ha dra det rättsligt låt honom göra det.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-07 11:41:48 följande:
    Men om han själv säger att han vill ha sina saker just den dagen och han får inte komma in för att hämta dem så såg jag ingen annan lösning..

Från början så hade vi bytt soffor så de var väl egentligen "mina" men sen ville han ha tillbaka dem ändå, fast inte lämna tillbaka "min"..

Han vägrar lämna tillbaka mina andra saker också som jag har bett om att få tillbaka. Jag får inte dem förens han har fått "allt sitt".
    Släpp dina saker. Att du börja bråka om det är precis det han vill. Då har han något du vill ha.

Återigen - noll samtal!
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-07 17:00:07 följande:

Jo för att han bad om sina saker att han ville ha dem SPECIFIKT den dagen. Så då gjorde jag bara som han bad om.

Släpp detta.

Lär dig ignorera och gå vidare.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-07 17:42:21 följande:

Så vi hade liksom gjort ett byte.

Men nu är läget så att han vill ha tillbaka ALLT som jag har som rört honom.. Även ett par 20 kr girlanger från dollar.. som jag i slutändan betalat för..

Släpp detta.

Lär dig ignorera och gå vidare.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-17 11:42:31 följande:

I alla fall så har vi haft möte på fam.rätt..

Jag vet faktiskt inte vad vi kom fram till..

Tog 40 min att diskutera hur vi skulle göra vid sjukdom hos barnen..

Det var istort sett det hela.

Bokade om mötet till en ny dag..

Försök avsluta varje möte med någon form av överrenskommelse, tex att sjuka barn inte byter plats. Det är väl bra att ni diskutterar just detta då det nyligen blev problem.

Vid något tillfälle kanske du ska föreslå nytt schema, då det nuvarande funkar dåligt.

Var inte rädd för att också vara tydlig med att ingenting kommer överlämnas i form av blöjor, mat och vad det nu är det bli tjafs om. Även om FR trycker på så säg nej.
Svar på tråden Måste han verkligen få veta?