• Anonym (Hannah)

Måste han verkligen få veta?

Kortfattat:

Har 2 barn (bägge under 2 år) med mitt x. Han har umgängestid x antal timmar 3ggr/v vardagar med sina barn som är bestämt via familjerätten.

Nu vill han som vanligt veta vad vi ska göra i helgen, vart vi ska då han har all rätt att veta vart barnen ska..

Jag är då boendeföräldern. Ska jag behöva avlägga rapport varenda timma vad vi gör, ska göra osv..?

Han skickar sms och ringer flera ggr per dag.

Jag blir snart tokig.. Känner att jag inte kan leva "mitt" liv..

Det är bra mycket mer som ligger bakom men det skulle ta en hel evighet att skriva ned..

• Svar på tråden Måste han verkligen få veta?
  • Anonym (Hannah)

Tack för er omtanke.

Jag har tillbringat halva dagen att omformatera bilder till pdf filer för att skicka in, skärmdumpat hit och dit osv osv.. för att kunna maila in dem.
    Vet inte hur lång tid handläggningen tar 

Jag bröt i hop när jag pratade med handläggaren i telefonen när denne frågade om jag hade någon som kunde vara behjälplig med flytten.
    Jag sa att jag är helt ensam och en närstående dog hastigt i förra året, min mamma har sviter efter corona (låg i respirator i 2 mån för snart 2 år sedan), mitt äldsta barn är ännu ej återställd efter en trafikolycka han var med i (fick opereras flertalet ggr på olika sjukhus), min dotter har ju sitt lilla barn.. det är i stort de enda jag har.. och allt annat tjafs som ska vara.. tingsrätter, tvister osv osv..

Så jag får i fortsättningen boka in sådant här på fsk dagar..

Han var ju 2 timmar sen förra veckan också utan att meddela så jag fick ändra ett annat möte jag hade.. 

Advokaten tyckte jag skulle fråga vem som tog hand om barnen när jag var sjuk då fick jag till svar att det gjorde ju han... jo tjena..

Och så ska han ha mer tid?

Undrar hur det blir vid nästa umgänge...

• Anonym (Hannah)

Och mitt i alltihopa ser jag nu att jag har gått och tänkt på helt fel lägenhet mot vad jag tackat ja till.. 
    Det är i samma hus fast i andra änden mot vägen som jag inte ville ha, jag ville ha åt det hållet som var mot en lekpark. Så jag har helt enkelt tackat ja till fel lägenhet.
    Så nu måste jag planera om i huvudet..

Försöker intala mig att det blir bra bara jag kommer härifrån.

Det går bra nu.. 

• Anonym (Hannah)

Nu börjar tankarna komma...

Tänk om denna flytt vänds emot mig. Att jag ses osamarbetsvillig eftersom jag flyttar och "försvårar" umgänget. 
    Sätter jag krokben för mig själv nu?

Tänk om TR ser det som en nackdel..

Fast jag vet vad han är kapabel till så kan ju TR tycka annat.. 

Min advokat säger att det inte är några problem när det är så pass nära ändå (3mil)

Men såklart kommer tankarna ju närmare flytten man kommer.. 

Det där "tänk om"..

• Anonym (123)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-02-26 14:54:23 följande:

Tänk om denna flytt vänds emot mig. Att jag ses osamarbetsvillig eftersom jag flyttar och "försvårar" umgänget. 

Min advokat säger att det inte är några problem när det är så pass nära ändå (3mil)

Det där "tänk om"..

Du får förlita dig på advokaten. I vanliga fall bör man väl inte flytta och dra upp barn och utan att man samverkat innan, men som sagt 3 mil är ju inget, och i ert fall är allt väldigt svårjobbat. 
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (123) skrev 2023-02-26 14:58:33 följande:
    Du får förlita dig på advokaten. I vanliga fall bör man väl inte flytta och dra upp barn och utan att man samverkat innan, men som sagt 3 mil är ju inget, och i ert fall är allt väldigt svårjobbat. 
    Tack för ditt svar. 

Ja men TÄNK om hon har fel.. 

Tänk om detta blir till hans fördel..
  • Anonym (...)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-02-26 15:04:21 följande:
    Tack för ditt svar. 

Ja men TÄNK om hon har fel.. 

Tänk om detta blir till hans fördel..
    Hur funkar det med lämningar/hämtningar osv efter du flyttat? Måste du ordna transporten eller får han åka?
  • Anonym (Hannah)

Vad jag förstår så är det umgängesföräldern som ska stå för sådant.
    Vissa säger man ska dela... Han kommer inte bidtå med en enda krona, han var ju chockad över att han var tvungen att betala underhåll..

För min del blir det tufft iom de övriga barnen, om jag börjar jobba samt att jag höjer hyran rejält. 

Men vi får helt enkelt komma fram till en lösning..

OM det måste till att jag får åka så får jag ta den smällen ändå.. 

Den andra pappan hämtar och lämnar och har alltid gjort från samma sträcka.

Anonym (...) skrev 2023-02-26 18:35:38 följande:
    Hur funkar det med lämningar/hämtningar osv efter du flyttat? Måste du ordna transporten eller får han åka?
  • Anonym (K)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-02-26 14:54:23 följande:

Det där "tänk om"..

Men det är samma kommun eller?

Du tog väl tag i detta när han gav sig på ditt barn? Då har du ett bra skäl där, du ville skydda dina barn.

Jag är verkligen inte proffs men det kanske vore bra om du nu i början ser till att barnen kommer till och från umgänget? Så visar du att du inte vill försvåra. 
  • Anonym (Hannah)

Jag har ju känt ett tag att jag ville ha distans då han inte lämnar oss ifred och det blev ju droppen när han gav sig på barnet ute. Han är ju ofta otrevlig mot dem när han lämnar.. Och jag har fått sagt åt honom fleeera ggr att han ska lämna dem ifred. 
    Men jag läste att TR inte tar hänsyn till att det inte är hans barn så.då vägs det inte in som argument i en vårdnadstvist gällande våra gemensamma barn... 

Men ändå så är man ju rädd att detta ska vändas emot mig..  

Jag kommer försöka åka så gott jag kan nu trots att bilen inte är helt hundra. 
    Men så länge de större barnen går kvar här i skolan (i väntan på byte) så är jag tvungen att köra dem till skolan iaf. (Vet inte hur snabbt man får byta)

Sedan kan jag inte åka 3 mil 2 ggr/dag 2ggr/v hur länge som helst. (Om jag börjar jobba och då hade vi fått ordna med nytt umgängesschema iaf eftersom jag börjar tidigt och kan inte förlita mig på att han kommer i tid eller alls..)

Det enda fam.rätt sa om flytt var att "vi" inte skulle börja krångla med någon Adressändring. Hon menade också på att man skulle ha i åtanke om umgänget och det sa jag att jag hade.. Så om hon ansåg att det skulle vara helt galet så borde hon nämnt någonting mer om det.

Det är ju "bara" ca 3 mil... inte 30..

Trots alla bevis så blir man tveksam..

Man ska nog inte fundera så mkt..

Anonym (K) skrev 2023-02-26 20:35:19 följande:

Du tog väl tag i detta när han gav sig på ditt barn? Då har du ett bra skäl där, du ville skydda dina barn.

Jag är verkligen inte proffs men det kanske vore bra om du nu i början ser till att barnen kommer till och från umgänget? Så visar du att du inte vill försvåra. 
  • Anonym (Hannah)

Nej det är inte samma kommun

Men enligt fam.rätt så spelare det ingen roll. Han måste skriva under vare sig man flyttar in i en port bredvid eller en annan stad..

Anonym (K) skrev 2023-02-26 20:35:19 följande:

Svar på tråden Måste han verkligen få veta?