• Anonym (Emmis1118)

Missfall?

Jag hade min senaste mens den 9 oktober i 6 dagar. Tog sedan ett positivt ägglossningstest den 22 oktober och blev jätteglad att vi prickat in helt rätt.

Veckan innan den 22 oktober, var jag så fruktansvärt trött och höll på att kräkas i papperskorgen på jobbet och verkligen tänkte att men va sjutton är det som händer.

Den 25 oktober när jag kommer hem från jobbet har jag i två-tre dagar haft så ont i mina äggstockar känt mig öm och funderat så jag tar ett graviditetstest som blir positivt , jag förstår ingenting och får jordens chock. Tar samm dag ett digitalt graviditetstest som säger gravid 2-3 veckor.

Jag började den 9 november alltså i förrgår få bruna flytningar som senare blev bruna mer rikliga flytningar och sedan blod.

Var bokad för tidigt ultraljud igår den 10 november

Och läkaren som gjorde det sa bara att ja veckotesten litar vi inte ett dugg på , för jag sa att jag verkligen inte får ihop veckorna. Och när han senare gjorde ultraljudet så sa han ja du ser själv att det finns inget här. Du är inte gravid , det måste varit ett väldigt tidigt missfall en kemisk graviditet i vecka 4-5.

Kan någon förklara för mig vad det är som kan ha hänt mig? För jag förstår inte alls. Känner mig bara så otroligt dum och dåligt behandlad.

• Svar på tråden Missfall?
  • Anonym (Hmm...)

Nja, hörru, den läkaren svamlade lite. Vid kemiska graviditeter hinner man inte få vecka 2-3 på test. För att räknas som kemisk graviditet ska embryot ha dött v.4, senast vid BIM. Efter det är det ett regelrätt m.f. Jag får inte heller ihop allt, men vid minsta osäkerhet vid tidiga VUL bör man göra ett VUL till några veckor senare för att verkligen veta om det är m.f. Du kan även ta ett nytt sånt test som visar veckor för om allt står rätt till ska veckan ha ökat till 3+.

Det är f.ö mycket vanligt att bli dåligt bemött vid missfall och misstanke om m.f. Höjden av dåligt bemötande för egen del var när läkaren på gynakuten förnekade att jag ens varit gravid- i vecka 14! 

• Anonym (Emmis1118)

Visst är det väl märkligt allting , jag fattar ingenting. Allra helst med testet som säger 2-3 veckor när jag tog det vid ägglossning. Gud va skönt det är att någon mer än mig tycker det är riktigt kasst för det kändes verkligen så fruktansvärt dåligt igår. Grät ögonen ur mig när jg gick därifrån.

Men fy stackars dig , jag förstår inte varför dom jobbar med sånt här om dom inte klarar av det allra viktigaste som är bemötandet. Bara det räcker långt liksom.

• Anonym (Vet)

Får inte ihop din graviditet

Jag hade också min sista mens den 6/10

Sen plussade jag och fick mf i v 5 + 2

Mitt test visade dock 1-2 v

Hade mer än bruna flyttningar både klumpar och Blod

Nu är mitt test negativt efter

Jag fick absolut inte komma på vul ?då man tydligen inte ser något i v 5 ändå ?

• Anonym (Hmm...)
    Anonym (Emmis1118) skrev 2021-11-11 19:51:39 följande:
    Visst är det väl märkligt allting , jag fattar ingenting. Allra helst med testet som säger 2-3 veckor när jag tog det vid ägglossning. Gud va skönt det är att någon mer än mig tycker det är riktigt kasst för det kändes verkligen så fruktansvärt dåligt igår. Grät ögonen ur mig när jg gick därifrån.

Men fy stackars dig , jag förstår inte varför dom jobbar med sånt här om dom inte klarar av det allra viktigaste som är bemötandet. Bara det räcker långt liksom.
    Du var ju uppenbarligen redan gravid förra mensen- som ju då inte var mens. Annars får man ju inte plus eller som du gravid 2-3. Men hur det står till nu är ju nåt annat. Även om det nu skulle vara m.f kunde läkaren betett sig annorlunda. Bemötande är ju nästan alltid det viktigaste hos läkare och speciellt vid m.f! Ta ett nytt digitalt om en vecka tycker jag. 
  • svansmamman

Skulle du inte kunna ringa BM och be att få ta blodprov för att mäta HCG med ett par dagars mellanrum? Blödningen kan ju ha varit missfall men att allt inte kommit ut och att hormon därför finns kvar i kroppen som ger positivt resultat på gravtest. 

VUL är nog kanske inte jättestor vits att göra nu då det ändå inte kommer synas så mycket. Det skulle vara om du får göra ett VUL nu och ett om ett par veckor för att se om något förändrats. 

• Emma8273

Jag var ju på ultraljud iförrgår och han såg ingenting alls. Sa typ att du ser ju själv det är ingenting här"

Innan sa jag att jag tog ett digitalt test, hann inte säga mer än så innan han sa åt mig att dom litar absolut inte på veckotesten och att detta var ett tidigt missfall bara. Så tidigt att det inte ens syns.

Hur kunde jag då plussa vid min ägglossning. Jag förstår inte.

Jag kanske kan göra så , ska ringa bm och kolla tack för tipset.

• svansmamman
    Emma8273 skrev 2021-11-12 08:01:15 följande:

Jag var ju på ultraljud iförrgår och han såg ingenting alls. Sa typ att du ser ju själv det är ingenting här"

Innan sa jag att jag tog ett digitalt test, hann inte säga mer än så innan han sa åt mig att dom litar absolut inte på veckotesten och att detta var ett tidigt missfall bara. Så tidigt att det inte ens syns.

Hur kunde jag då plussa vid min ägglossning. Jag förstår inte.

Jag kanske kan göra så , ska ringa bm och kolla tack för tipset.

Kontrollerade han om graviditeten kanske satt sig någon annanstans då? Jag tänker så det inte är ett utomkvedshavandeskap. Veckoindikatorn är endast tillförlitlig om man testar med morgonurin så du ska nog inte stirra dig blind på antal veckor från befruktning om du testade senare på dagen. 

Absolut värdelöst bemötande av läkaren. Min upplevelse är att barnmorskor brukar vara helt fantastiska och väldigt tillmötesgående och mån om en. Förhoppningsvis lyckas du få tag i en vettig barnmorska som kan hjälpa dig för det låter ju onekligen som att något är galet. Jag hoppas allt löser sig för dig på bästa möjliga sätt! 
  • Anonym (Tidig)

Jag skulle säga att det är tidigt att få de resultatet på grav testet. Även väldigt tidigt med ul...

• Emma8273

Ja jag vet , det är jättekonstigt. Ultraljudet fick jag för att jag bokade själv eftersom jag trodde jag var längre gången än jag egentligen var och ville veta vilken vecka det var.

• Anonym (Hmm...)

Du kan även ta eget hcg via Werlabs. Läkaren var usel på alla sätt, men jag är som sagt inte alls förvånad.

Svar på tråden Missfall?