• Anonym (Hjälp)

Arrangerad relation

Är det någon här som lever lycklig i en arrangerad relation??

Själv tänder jag enbart på extremt osympatiska män. Den där typen som kan vara med i smutsiga affärer för att tjäna pengar, som drar regelbundet några linor och som ja allmänt är väldigt kittlande men egentligen är rätt omöjliga att ha en vardag med.

Min biologiska klocka tickar och jag har nu arrangerat min relation med en man som jag kanske inte tycker är jättesnygg, men han är inte äcklig. Han är ordentlig, skötsam och typ extremt tråkig. Alltså en extremnörd. Jag har inte tråkigt med honom men jag vet att han kommer vara en bra pappa. Jag vet att alla mina tidigare pojkvänner är katastrof. Ett av exen har exempelvis fått en större polisstyrka hemma hos dig och blivit nerkastad på golvet av polisen framför sina barn efter att sysslat med grov ekonomisk brottslighet. Det är sånna män jag går igång på. Men jag vill ha en man som faktiskt går och hämtar barnen klockan tre på förskolan och veta att han gör det. Som gör vettiga saker med barnen. Inte någon äventyrare som är livfull, ansvarslös och har kokain i hela näsan.

Är det verkligen fel att arrangera en relation då? Sexet är förövrigt jättebra så det är inte så att jag absolut inte tänder på mannen. Jag tycker bara att han är väldigt korrekt och tråkig?.

• Svar på tråden Arrangerad relation
  • Anonym (Andreas)

Innan du skaffar barn med den här mannen behöver du ju bevisa att du klarar av att stanna i ett stabilt förhållande och inte riskera att bli kär i ett drägg och vara otrogen eller plötsligt lämna killen mitt under graviditeten för att du får ett infall och tycker slusk-Hugo är sexigare än din trista sambo.

• AndreaBD

Jag säger som några andra här, det känns som om det här är snarare riktig kärlek och de destruktiva förhållanden som du har haft är inte det. 

Om man dras till fel sorts män så ska man ta sig tid, lära känna människan. Och om man då tycker att det är en bra person och dessutom har man utvecklat känslor, så är det bara att köra. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Andreas) skrev 2021-11-10 12:27:10 följande:

Innan du skaffar barn med den här mannen behöver du ju bevisa att du klarar av att stanna i ett stabilt förhållande och inte riskera att bli kär i ett drägg och vara otrogen eller plötsligt lämna killen mitt under graviditeten för att du får ett infall och tycker slusk-Hugo är sexigare än din trista sambo.

Jag vet detta. Kommer inte vara otrogen men jag och X har pratat om detta. Vi går även och pratar med en parterapeut då jag vill att det ska hålla.

Känner mig glad med den här mannen. Han finns alltid där när han har sagt att vi ska ses eller så. Jag vet att jag bara behöver stanna. För jag vet att det kommer finnas andra saker som kommer vara lockande. Men det finns inget att hämta från dom andra männen
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-11-10 12:44:34 följande:

Jag vet detta. Kommer inte vara otrogen men jag och X har pratat om detta. Vi går även och pratar med en parterapeut då jag vill att det ska hålla.

Känner mig glad med den här mannen. Han finns alltid där när han har sagt att vi ska ses eller så. Jag vet att jag bara behöver stanna. För jag vet att det kommer finnas andra saker som kommer vara lockande. Men det finns inget att hämta från dom andra männen

Ingen planerar att vara otrogen i förväg, att vara otrogen handlar ju mer om att man blir frestad i stunden och inte kanske klarar av att ta tag i tuffa beslut etc. Att få känslor för någon annan handlar ju ofta om verklighetsflykt när annat i livet är trist och jobbigt på olika sätt. Tycker du att din kille är tråkig i längden så är ju risken stor att du tittar lite extra mycket på dom män du vet att du lockas av och en oskyldig chatt en kväll med en spännande ny vän startar något du inte kan stoppa.. Du vet ju själv vilka kickar dessa män ger dig.
  • Drottningen1970
    Anonym (japp) skrev 2021-11-10 10:50:36 följande:

Tror det kan funka jättebra! Min man hade det så med sitt ex. De hade båda svårt att hitta någon och längtade efter familj och barn. De valde varandra med utgångspunkten att det här blir en bra förälder, vi blir ett bra team. 

De hade ett jättebra äktenskap, fast min man aldrig riktigt tände på henne. Frånvaron av sex fick henne till slut att vara otrogen och när min man upptäckte det, var han uppriktigt glad för hennes skull har han sagt. Själv hade han engagerat sig 110% i alla barnens aktiviteter och saknade inte ens sex. 

De var överens om att skilja sig när yngsta barnet var ca 10 år och gjorde det på ett extremt välplanerat vis så barnen inte har blivit lidande alls. Bland annat så levde de som skilda fast i samma hus sista året så barnen blev vana vid att endast en förälder hade ansvaret åt gången liksom. 

Jag är själv en känslomänniska, så jag hade aldrig kunnat ens tänka att göra så som de. Skaffade barn med en olämplig man som misshandlade mig och barnen psykiskt, hade jättesvårt att klara av skilsmässan så barnen blev lidande även där. Hade känslor för mitt ex i säkert fem år efter skilsmässan och det var nog bara för att min mamma var på mig som en hök om att inte ta tillbaka honom som jag lyckades avhålla mig från det. 

Min nuvarande man har nu fantastiska barn, en fantastisk relation med sitt ex och ett härligt känslorikt förhållande med mig, haha. Han är mer än nöjd med sina val. 

Jag har en fantastisk kärleksrelation nu och är till slut lycklig. Mina barn håller på att långsamt läka sin uppväxt (de är alla vuxna nu), men de har fått betala med psykisk ohälsa allihopa, behandling hos Bup, skolproblem osv. De säger alla att de inte känner sin pappa. Han var ju med oss rent fysiskt, men var aldrig en riktig förälder. Jag har tjugo förlorade år som jag aldrig får igen. 

Om jag fick leva om mitt liv, så vet jag vad jag skulle välja mellan känsla och förnuft när det gäller familjebildning! 

Låter extremt konstigt att bo under samma tak men ta ansvar för barnet. Hur funkar det praktiskt?

Mamma jag har ont i magen, eller mamma jag vill ha en macka.

Tyvärr gumman, det är pappavecka, gå till honom..
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Andreas) skrev 2021-11-10 13:06:55 följande:

Ingen planerar att vara otrogen i förväg, att vara otrogen handlar ju mer om att man blir frestad i stunden och inte kanske klarar av att ta tag i tuffa beslut etc. Att få känslor för någon annan handlar ju ofta om verklighetsflykt när annat i livet är trist och jobbigt på olika sätt. Tycker du att din kille är tråkig i längden så är ju risken stor att du tittar lite extra mycket på dom män du vet att du lockas av och en oskyldig chatt en kväll med en spännande ny vän startar något du inte kan stoppa.. Du vet ju själv vilka kickar dessa män ger dig.

Jag har redan pratat med X om detta. Han vet, jag har inga hemligheter för det. Men han vet just att det är en flykt och att han är personen jag vill dela min vardag med. Jag berättar allt för honom
  • Anonym (japp)
    Drottningen1970 skrev 2021-11-10 13:08:34 följande:
    Låter extremt konstigt att bo under samma tak men ta ansvar för barnet. Hur funkar det praktiskt?

Haha ja så var det enligt vad han har berättat. Extremt strikta mamma - respektive pappa-veckor.  

Den som har barnvecka tar hand om tvätt, mat, lämna/hämta...ja precis som om man vore skilda. 

Den som är barnfri ägnar sig åt sitt.

Tror det är rätt ovanligt... men det fungerade uppenbarligen utmärkt. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (japp) skrev 2021-11-10 13:27:36 följande:

Haha ja så var det enligt vad han har berättat. Extremt strikta mamma - respektive pappa-veckor.  

Den som har barnvecka tar hand om tvätt, mat, lämna/hämta...ja precis som om man vore skilda. 

Den som är barnfri ägnar sig åt sitt.

Tror det är rätt ovanligt... men det fungerade uppenbarligen utmärkt. 

Låter extremt hemskt, stackars ungar. Fast om jag vore du skulle jag ta det han säger med en rejäl nypa salt. Att han var oattraherad m.m av henne skulle jag verkligen inte tro på alls. De bodde ju ihop i många år och valde att skaffa flera barn tillsammans. Men jag kan förstå att han säger så till dig och att du vill tro på det.
  • Anonym (japp)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-11-10 13:36:29 följande:
    Låter extremt hemskt, stackars ungar. Fast om jag vore du skulle jag ta det han säger med en rejäl nypa salt. Att han var oattraherad m.m av henne skulle jag verkligen inte tro på alls. De bodde ju ihop i många år och valde att skaffa flera barn tillsammans. Men jag kan förstå att han säger så till dig och att du vill tro på det.
    Jag ska inte lämna ut mer om situationen här och det spelar ju ingen roll, det var längesen nu. Så det är inte så att det är viktigt för mig OM han var attraherad av henne eller ej. Jag ville egentligen bara illustrera för TS att den ena parten kan ändra sig och längta efter sex även om man har en fungerande familj. Tror att det är en risk om man "arrangerar" en relation som kan vara bra att tänka på i förväg. 
  • Anonym (Hjälp)
    LFF skrev 2021-11-10 11:31:11 följande:

Ord i din text som inte visar på att du hyser några kärlekskänslor:

"Min biologiska klocka tickar och jag har nu arrangerat min relation med en man som jag kanske inte tycker är jättesnygg, men han är inte äcklig. Han är ordentlig, skötsam och typ extremt tråkig. Alltså en extremnörd. 

Är det verkligen fel att arrangera en relation då? Sexet är förövrigt jättebra så det är inte så att jag absolut inte tänder på mannen. Jag tycker bara att han är väldigt korrekt och tråkig?."

Så förstår du varför jag undrar om han vet om dessa tankar och om att du valt honom bara för att han kommer att vara en bra pappa? 

Fanns kärlek är mer än känsla?
  • Anonym (Hjälp)
    Drottningen1970 skrev 2021-11-10 13:08:34 följande:

Det är väl egentligen inget konstigt. Barnen vet ju om detta. Pappor tenderar ju ändå att inte hjälpa till om det inte är medvetna om hur mycket som behöver göras
  • Anonym (N)

Ja det är nog bättre än att skaffa barn med en sån kille som dina ex.. jag fick barn med en kriminell/ missbrukar kille det och nu är jag helt ensam med dottern och tror verkligen det är bäst så. Exet har träffat henne flera gånger när jag är med (fast nu var det ett tag sen) men aldrig haft henne ensam , han har barn med en annan tjej också nu som han bor med.

För mig var det väl inte så mycket att jag bara tände på kriminella killar men jag jobbade som strippa och var inte riktigt guds bästa barn själv när jag var yngre om man säger så.. så då blev det lättare att träffa såna killar än ?bra? killar. Har lite svårt att förstår varför tjejer som har det ordnat själva aktivt väljer att träffa såna killar faktiskt..

Nu väntar jag barn med en kille som har varit strulig (festat mycket) men inte kriminell och nu har han börjat på ett bra jobb och skärpt till sig.. och han kommer vara med i bilden 100% med vårt barn (och är en bra bonuspappa till min dotter). Fast det är absolut inte ett arrangerat förhållande utan vi var inte ens riktigt tillsammans när jag blev gravid ..

Så ja , om du inte är beredd att vara helt ensam med eventuella barn är det nog bättre att träffa en skötsam kille än en kriminell kille.. Sen finns det ju mellanting också.. som han jag träffar nu t.ex. Och du skulle säkert kunna hitta en ?bra? kille som du faktiskt är kär i och verkligen tänder på?

Sen kanske du skulle försöka fundera på varför du bara tänder på kriminella killar för det låter ju inte jättehälsosamt..

• Anonym (Elin)

Det låter inte så arrangerat. Tycker snarare att det låter som du baserat på dina tidigare erfarenheter valt att dejta en man som du tycker om och respekterar och börjat från det hållet i val av dejt. Det är inte mer arrangerat än att välja att dejta någon man finner farlig eller spännande, bara olika kriterier i valet.

Sen har om jag förstår dig rätt romantiska känslor utvecklats när ni dejtat? Låter ju iså fall helt normalt.

Det du snarare bör vara uppmärksam på och kanske jobba med är om du har en tendens att vara impulsiv och "kickstyrd". Låter mer som att det är det som skulle kunna vara ditt problem. Kanske kan vara relevant att jobba med en terapeut kring varför du agerar som du gör och också hur du kan hantera olika situationer istället och hur du kan få in kickar i ditt liv på ett säkert sätt. Det finns ju inte bara två lägen i livet, att endera leva farligt i kriminalitet och destruktivitet eller ha ett liv som man upplever som tråkigt. Det finns fler möjligheter än så.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Elin) skrev 2021-11-11 06:38:56 följande:

Det låter inte så arrangerat. Tycker snarare att det låter som du baserat på dina tidigare erfarenheter valt att dejta en man som du tycker om och respekterar och börjat från det hållet i val av dejt. Det är inte mer arrangerat än att välja att dejta någon man finner farlig eller spännande, bara olika kriterier i valet.

Sen har om jag förstår dig rätt romantiska känslor utvecklats när ni dejtat? Låter ju iså fall helt normalt.

Det du snarare bör vara uppmärksam på och kanske jobba med är om du har en tendens att vara impulsiv och "kickstyrd". Låter mer som att det är det som skulle kunna vara ditt problem. Kanske kan vara relevant att jobba med en terapeut kring varför du agerar som du gör och också hur du kan hantera olika situationer istället och hur du kan få in kickar i ditt liv på ett säkert sätt. Det finns ju inte bara två lägen i livet, att endera leva farligt i kriminalitet och destruktivitet eller ha ett liv som man upplever som tråkigt. Det finns fler möjligheter än så.

Jag har ju gått mycket i terapi då. Jag har inte ett helt normalt belöningssystem. Jag har hittat extrema saker som är hälsosamma för mig idag att ägna mig åt men när det kommer till partner har jag bara fått göra ett extremt rationellt beslut.

Jag vet att så länge han lever så kommer han stå där. Och jag är lycklig med honom. Det är gulligt at han är en tönt och jag tycker inte att han är ful. Men mitt belöningssystem kickar ju inte helt naturligt på det extrema sättet på honom
  • Anonym (N)

Menade inte att låta otrevlig med det jag skrev , det kan säkert finnas flera anledningar till att man tänder på kriminella killar.

Nånting som jag gillade med min dotters pappa t.ex var att hyfsat många var rädda för honom så nästan ingen vågade bråka med mig.. samtidigt utsätter man ju sig själv (och eventuella barn) för fara iallafall om killen är ganska tungt kriminell. Speciellt nu när det är så mycket skjutningar.. Därför skulle jag aldrig träffa en sån kille nu.

Jag är jätteglad att jag har min dotter såklart men jag tycker du gör rätt som inte väljer att skaffa barn med en sån kille. Och det låter ändå som att du är kär i honom?

Svar på tråden Arrangerad relation