Svalan41 skrev 2021-11-05 15:23:00 följande:
Jag och min sambo har lite olika syn på matlagning och barnen. Jag är uppvuxen med att man ska äta den mat som serveras, medan han tycker att barnen kan få annan mat om dom inte tycker om. Jag tycker man kan få ha "veto" på en maträtt om man verkligen inte tycker om, men sedan får man "gilla läget". Hans barn /mina bonusbarn är 10 och 12 år och där kan det ibland bli tal om att laga annan mat. Känns sådär..
Jag är också uppvuxen med att man äter det som serveras, eller får gå hungrig.
Och det satte djupa spår iom att jag aldrig åt tillräckligt, blev underviktig och fick näringsbrister. Jag kan fortfarande minnas känslan att sitta där och försöka tvinga i mig maten och att det alltid skulle tjatas om att jag skulle smaka, ta en tugga till, inte fick gå ifrån förrän tallriken var tom... Idag äter jag det mesta och tycker om mat, men aldrig att jag skulle behandla mina barn eller nån annan såsom mina föräldrar behandlade mig kring mat och ätande.
Så nu när jag är förälder så gör jag annorlunda. Vi lagar alltid mat som alla i familjen gillar och kan äta sig mätta på. Vi lagar inte mat som jag, mannen eller barnen inte gillar, utan vi ser maten som något som ska vara trevligt och gott och mättande för alla. Om några i familjen vill äta en rätt som någon inte gillar så kan vi absolut göra alternativ, tex en mindre kryddstark variant, kokt potatis istället för potatismos, köttbullar istället för kasslern, eller vad det nu kan vara.