• Sessie82

    Snart 7 åring stör otroligt på lektionstid

    Hej.

    Är i desperat läge och behöver verkligen råd.

    Det är så att våran snart 7 åring har alltid vart EM otroligt pratglad livlig pojke. Även lite extra trotsig om man får säga så.

    Nu på allra första Utvecklingssamtalet i ettan för nån månad sen får vi reda på stt han pratar väldigt mycket och stör och gör massa ljud. Och lyssnar dåligt på tillsägelser av fröken.

    Får byta bord ofta pga att han pratar med bänk kompisen hela tiden osv.

    Jag frågar han dagligen hur det går med deta. Han är alltid ärlig och säger som det är, tex fröken va arg idag för jag gjorde massa ljud och pratade mycket osv.

    Uppskattar hans ärlighet. Men skäms så mycket. Tycket då synd om dom andra barnen som kanske försöker jobba på.

    Har någon vart i samma sits och fått bukt på problemet?

  • Svar på tråden Snart 7 åring stör otroligt på lektionstid
  • LadyJane
    LFF skrev 2021-11-22 11:59:03 följande:
    Prata med din son och fråga vad han har för förslag på hur han lättare ska kunna koncentrera sig och göra sina uppgifter utan att störa de andra. Prata med honom om vikten av att följa reglerna om vart han får vara på skolgården, att det handlar om att skolan är rädd om honom och inte vill att han råkar illa ut (istället för att lägga fram det som ett "fånigt" förbud). 

    Sen är han sannolikt i "lilla tonåren" med hormonstormar, "kan själv"-beteende  och allmänt tonårshumör korsat med att han fortfarande är rätt liten och behöver mycket stöd från de vuxna i sin omgivning. 

    Man kan prata hål i huvudet på barn hur de ska göra men om man inte praktiserar det i vardagen så blir det inget annat än tjat och gnat.


    Vad jag menar är att man inte prata sig fram till rätt beteende (eller straffa) utan man måste se till att de faktiskt gör som man vill.

  • Räkan77

    Försök prata positivt om möten med lärarna. Det är inget straff att gå på möte (även om många barn tycker det) utan något som syftar till att hem ska få hjälp

  • Sessie82
    LFF skrev 2021-11-22 11:59:03 följande:

    Prata med läraren om det hela. Och så länge man förklarar varför han får ha en så borde det inte vara något problem. Har för mig att en i den tredje klassen i mina söners årskull har en sådan på skoltid just för att det ska underlätta koncentrationen. 

    Men som sagt, ha en dialog med läraren och försök hitta lösningar som ger det önskade resultatet utan att det bara är "sitt still och gör som vi säger" som är det enda alternativet. 

    När mina killar gick i förskoleklass hade de en motionscykel anpassad för barn i ett rum (tillsammans med en pilatesboll och en yogamatta). Där kunde barnen gå ut och "rasa av sig" i 5 minuter om de inte kunde hålla sig till rasten. På motionscykeln hade de en iPad med Skolplus på så det var ju fortfarande uppgifter som skulle göras men under lite andra former (man slapp alltså inte skolarbetet). Även i första klass hade man en förståelse för att alla inte kunde sitta still. Kraven ska öka efter hand och barnen ska få alla möjligheter att kunna göra rätt. 

    Prata med din son och fråga vad han har för förslag på hur han lättare ska kunna koncentrera sig och göra sina uppgifter utan att störa de andra. Prata med honom om vikten av att följa reglerna om vart han får vara på skolgården, att det handlar om att skolan är rädd om honom och inte vill att han råkar illa ut (istället för att lägga fram det som ett "fånigt" förbud). 

    Sen är han sannolikt i "lilla tonåren" med hormonstormar, "kan själv"-beteende  och allmänt tonårshumör korsat med att han fortfarande är rätt liten och behöver mycket stöd från de vuxna i sin omgivning. 


    Problemet är mest att han pratar och stör under lektionstid oxå :( Han har alltid haft mycket att prata om.
  • LFF
    LadyJane skrev 2021-11-22 12:43:24 följande:

    Man kan prata hål i huvudet på barn hur de ska göra men om man inte praktiserar det i vardagen så blir det inget annat än tjat och gnat.


    Vad jag menar är att man inte prata sig fram till rätt beteende (eller straffa) utan man måste se till att de faktiskt gör som man vill.


    Och bästa sättet att få barnet att göra som det ska är att ge det möjlighet att påverka hur man ska nå fram till lösningen. 

    Hur ska TS då lösa att sonen pratar på lektionerna och går utanför gränserna skolan satt upp utan att straffa barnet? Ska hon sitta med i flera dagar i skolan och följa efter sonen som en fångvaktare? När barnet är i skolan så är det ju utanför TS kontroll och då är det ju antingen kommunikation eller straff som gäller för att få barnet att göra som det ska. 

    Men visst, ge TS dina tips på vad hon ska göra istället för att gå på mina tips och funderingar. Hur ska TS "uppfostra ungen" så han lyssnar i skolan?
  • LadyJane
    LFF skrev 2021-11-22 13:12:53 följande:
    Och bästa sättet att få barnet att göra som det ska är att ge det möjlighet att påverka hur man ska nå fram till lösningen. 

    Hur ska TS då lösa att sonen pratar på lektionerna och går utanför gränserna skolan satt upp utan att straffa barnet? Ska hon sitta med i flera dagar i skolan och följa efter sonen som en fångvaktare? När barnet är i skolan så är det ju utanför TS kontroll och då är det ju antingen kommunikation eller straff som gäller för att få barnet att göra som det ska. 

    Men visst, ge TS dina tips på vad hon ska göra istället för att gå på mina tips och funderingar. Hur ska TS "uppfostra ungen" så han lyssnar i skolan?
    MBL-liknande förhandlingar är bara en enda väg att gå, liksom det andra du föreslår med straff. Trots allt har jag skrivit om det i #99. Trots att det finns enormt många fler metoder än straff att ta till men det är det enda du tänker på?

    Men du kan istället förklara hur man kan få ett barn att uppföra sig i skolan medans man inte gör ett skit för att uppfostra hemma, för det är egentligen det du säger: genom prat så ska man få barnet att ha ett beteende hemma och ett annat i skolan. Tror du på det själv?

    Tror du att det är en nackdel att föräldrar är med sina barn i skolan? Tror du att det finns något positivt med att de är med i skolan, även om det är regelbundet, för att själva se och kanske kunna fostra barnet på plats i skolan?
    Eller tycker du att det är skolans uppgift att fostra dina barn eftersom de är där den mesta av deras vakna tid?
  • LadyJane
    LFF skrev 2021-11-22 13:12:53 följande:
    Men visst, ge TS dina tips på vad hon ska göra istället för att gå på mina tips och funderingar. Hur ska TS "uppfostra ungen" så han lyssnar i skolan?
    Blir du alltid kränkt när man inte håller med dig?

    Jag ger dig lite reflektioner och du kallar det för att "gå på"...
  • Sessie82

    Han ska få prova nån slags rörlig kudde imorgon skrev läraren.

    Jag va även och köpte en stress boll. Skrev att hon kan skicka ett sms om hon vill jag skickar med han den till skolan.

  • Sessie82

    Han ska få prova nån slags rörlig kudde imorgon skrev läraren.

    Jag va även och köpte en stress boll. Skrev att hon kan skicka ett sms om hon vill jag skickar med han den till skolan.

  • Skolpolitikern

    Hej. Det är ingen i tråden som nämner diagnoser vad jag kan se. Det kan vara känsligt såklart, men måste ändå nämnas. Pojken kan ha en diagnos. Om så är fallet kommer inte bestraffningar eller samtal att hjälpa alls. Det som behövs är rätt hjälpmedel och anpassad pedagogik för att möta elevens behov. Att veta vad rätt hjälpmedel är, är svårt utan diagnos. Tyvärr är det så att odiagnostiserade barn får ingen eller dålig anpassad hjälp även fast skolan är skyldig att erbjuda det. Jag har personliga erfarenheter liknande din. Min och mitt barns räddning blev en adhd utredning. När denna var klar och diagnosen ställd sattes rätt hjälp in direkt från skolan. Jag vill påstå att det var avgörande för att hen sedan tog studenten på ett av de mest krävande programmen. All lycka till dig och din pojke.

  • Kvittning
    Sessie82 skrev 2021-10-28 17:19:59 följande:
    Precis. Idag fick han sitta vid en sådan skrev fröken.

    Ska jag se de som en bra sak ? Känns som det är riktigt illa om dom ska behöva sitta vid en skärm.
    Jag tror skärm kan vara en jättebra idé. Mitt barn sitter bakom en skärm med hörselkåpor på för att slippa bli distraherad av andra. Sitter dessutom med bordet tryckt mot väggen och ryggen mot klassen så han blir helt i sin egen värld. Inte alls en ovanlig lösning och inte något som jag tycker du ska se som utpekande på något sätt. 
  • Kvittning
    Sessie82 skrev 2021-11-22 18:16:06 följande:

    Han ska få prova nån slags rörlig kudde imorgon skrev läraren.

    Jag va även och köpte en stress boll. Skrev att hon kan skicka ett sms om hon vill jag skickar med han den till skolan.


    En annan sak som har funkat bra är att få tillåtelse att sitta och rita medan läraren pratar. 

    Om man har lätt för att förstå saker kan genomgångar vara outhärdliga. Men om man kan göra något annat samtidigt (som inte aktiverar samma del av hjärnan) så kan man få mycket bättre fokus på lysssnandet. Är något som har behövts inte bara för båda mina barn utan även något som jag själv gör för att kunna hålla fokus på möten när jag arbetar hemifrån. Att räkna och skriva samtidigt kopplar bort lyssnandet, men ritande brukar funka, är inte samma del av hjärnan som aktiveras av det. 
Svar på tråden Snart 7 åring stör otroligt på lektionstid