Snart 7 åring stör otroligt på lektionstid
Sessie82 skrev 2021-10-29 07:01:25 följande:
Får dom göra det? Han vill gärna måla säger han. Han säger han vill använda ritboken när han är klar med sina uppgifter men han får inte pga då vill dom andra oxå göra det.
Själv tycker jag det låter som en super bra idé från han själv oxå.
Min dotter har svårt att koncentrera sig på genomgångarna. Inte att hon pratar men att hon väger på stolen, viskar med grannen eller rör sig mm det som hjälpt är just att ha ett "kladdblock" som hon kan rita i samtidigt. Viktigt att hon ritar och inte skriver, när man ritar så lyssnar man bättre (om man är en sådan som lätt tappar fokus), om man skriver så slutar man lyssna. Handlar om vilken del av hjärnan som används.
Min son är väldigt intelligent och han får börja jobba i boken innan genomgången är klar och får extrauppgifter när han är färdig + att han kan hoppa över uppgifter som är tråkiga för att de är för lätta bara han visar läraren först att han vet hur de ska göras.
Men han är också extremt lättstörd och kan hamna efter om andra låter och falla ihop totalt efter en dag med mycket liv. Så utifrån den aspekten så uppskattar jag att du och läraren verkar jobba tillsammans med det här.
Om det är så att han blir värre av tillsägelser för att han tycker det är pinsamt kanske han ska sägas till på ett annat sätt. Inte högt inför klassen utan att man går fram till honom, ställer sig på huk och säger till så att bara han hör. Och om han fortsätter prata kanske lösa problemet tillsammans. Att hon frågar "jag märker att du har svårt att vara tyst, vad kan hjälpa dig med det?"
Tror också att det läraren gjorde med att uppmärksamma när han skött sig är riktigt bra.