Sessie82 skrev 2021-11-22 09:58:55 följande:
Precis !
Jag känner så oxå. Klart jag vet att min son kan vara trotsig osv men vet att han inte är ensam. Jag hoppas hon tar tag i problemet. För kommer inte funka om bara lin sin ska skärpa sig.
Och vad de gäller min man så har han inget filter...Så jag undviker att berätta extremt mycket för att slippa stress , bråk hemma..
Tror du han skulle få ha en sån där pop it grej i skolan ?
Prata med läraren om det hela. Och så länge man förklarar varför han får ha en så borde det inte vara något problem. Har för mig att en i den tredje klassen i mina söners årskull har en sådan på skoltid just för att det ska underlätta koncentrationen.
Men som sagt, ha en dialog med läraren och försök hitta lösningar som ger det önskade resultatet utan att det bara är "sitt still och gör som vi säger" som är det enda alternativet.
När mina killar gick i förskoleklass hade de en motionscykel anpassad för barn i ett rum (tillsammans med en pilatesboll och en yogamatta). Där kunde barnen gå ut och "rasa av sig" i 5 minuter om de inte kunde hålla sig till rasten. På motionscykeln hade de en iPad med Skolplus på så det var ju fortfarande uppgifter som skulle göras men under lite andra former (man slapp alltså inte skolarbetet). Även i första klass hade man en förståelse för att alla inte kunde sitta still. Kraven ska öka efter hand och barnen ska få alla möjligheter att kunna göra rätt.
Prata med din son och fråga vad han har för förslag på hur han lättare ska kunna koncentrera sig och göra sina uppgifter utan att störa de andra. Prata med honom om vikten av att följa reglerna om vart han får vara på skolgården, att det handlar om att skolan är rädd om honom och inte vill att han råkar illa ut (istället för att lägga fram det som ett "fånigt" förbud).
Sen är han sannolikt i "lilla tonåren" med hormonstormar, "kan själv"-beteende och allmänt tonårshumör korsat med att han fortfarande är rätt liten och behöver mycket stöd från de vuxna i sin omgivning.