Inlägg från: Anonym (Mannen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mannen)

Feminism och jämställdhet

Anonym (Buscar) skrev 2024-12-23 15:37:31 följande:
    Säger du dig stå för jämställdhet så innefattas även området feminism. Vill du att jag upprepar mig? Jag får lite vilse i pannkakan-vibbar från dig.
    Du gör likamedstecken som inte finns.

Det du säger är ungefär lika logiskt som en Sverigedemokrat som säger att man är SDare för att man säger att man älskar Sverige.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-23 20:15:23 följande:

Låter som att du ska skapa en helt annan sort tråd. Dina liknelser har ingenting med det jag (försöker?) förklara för dig. Jämställdhet (för alla) innefattar män, kvinnor (feminism) handikappade, äldre, invandrare m fl. kapar du ett av dessa och påstår dig vara för jämställdhet men inte för äldre så diskvalificeras du från jämställdhet. 

Påståendet att du måste vara feminist för att vara för jämställdhet för kvinnor är helt befängt. Det blir inte mindre osant för att du upprepar det många gånger.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-23 20:47:22 följande:
    Det blir inte heller mindre sant för att jag upprepar det hundra gånger.
    Har verkligen inte poletten trillat ner än?
    Fast det är fortfarande inte synonymt.

Feminism är ett sätt att angripa jämställdhetsprobkem för kvinnor. Finns fler sätt att angripa dessa problem.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-23 20:47:22 följande:
    Har verkligen inte poletten trillat ner än?
    Onekligen har den inte gjort det för dig,  eftersom du fortsätter att upprepa ditt struntprat 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-23 21:04:48 följande:
    Nej, feminism är inte synonymt med jämställdhet. Det är synonymt med jämställdhet för kvinnor. 
    Det är inte synonymt med jämställdhet för kvinnor heller.

Feminism är feminism.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-23 21:16:17 följande:
    Jo, det är det. Vad du själv vill kalla det för är ointressant.
    Du snackar ju bara massa strunt. Du kommer med påståenden men inte backa upp det.

Fullständigt befängt att hävda att allt jämställdhetsarbete för Kvinnor görs i feminismens namn.

Jag förstår att du inte klarar att analysera situationen när du har ett då fundamentalt felaktigtsynsätt i grunden
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-23 21:24:29 följande:
    Det är den gängse definitionen på feminism. Har redan presenterats i tråden. Utförs det någon sorts jämställdhetsarbete för kvinnor så är det med ett feministiskt tänk i grunden.

från wiki: 
    Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter som män. Feminismen verkar sålunda för kvinnors politiskaekonomiska och sociala rättigheter.
    Du blandar ihop begreppen.

Det är vad feminismr.

Det finns fortfarande andra sätt att angripa jämställdhetsproböem som drabbar kvinnor.

Att du så kategoriskt säger att det är min väg eller ingen väg som gäller är exakt en av de fundamentalistiska inställningarna som man inte vill ha att göra med och därför inte kallar sig feminist.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-23 21:32:05 följande:
    Du missförstår det (med flit?) det betyder att kvinnor ska ha samma värde och rättigheter som män. 
    Den som förespråkar jämställdhet men inte feminism betonar att alla människor ska ha samma rättigheter oavsett kön.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-23 21:43:25 följande:
    De som förespråkar jämställdhet men mot feminism är inte för jämställdhet för alla per definition.
    Nu gjorde du misstaget att hävda att man är emot feminism för att man inte är för den igen.

Det här alldeles utmärkt att förespråka jämställdhet för alla men inte feminism. Feminism är ett icke könsneutralt sätt att angripa jämställdhetsproblemen. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-23 21:51:48 följande:
    Feminism är inte synonymt med jämställdhet. Feminism är en del av jämställdhet.
    Nej det är det verkligen inte.

Feminism är ett sätt att försöka åstadkomma jämställdhet.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet