Inlägg från: Anonym (Mannen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mannen)

Feminism och jämställdhet

Anonym (Man5) skrev 2024-12-20 20:56:50 följande:
    Dom flesta sk kvinnoyrken bekostas av skattepengar. Men det finns inget idag som hindrar kvinnor från att ta sig fram i den privata sektorn vilket ofta genererar mer pengar om man sliter hårt och är duktig.
    Det är mycket enklare med vab och dylikt om man jobbar för stat eller kommun.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-20 21:32:49 följande:

Är det anledningen till att kvinnor får mindre pengar? Att de har sämre fysik och stresstålighet? Varför får undersköterskor så dåligt betalt i så fall? 

Tycker du alltså att ett arbete ska värderas efter fysik och stresstålighet? Jag anser att högre studier såsom läkare eller ingenjör borde generera en betydligt högre lön. Inte hur stor och stark den ingenjören är.

Vad jag tycker ska värderas har ingen påverkan.Har man bra fysik och är mer stresstålig så har man bättre förutsättningar för att få bättre betalt. Det är två faktorer, finns givetvis fler.

Löner tycker jag ska sättas utifrån utbud och efterfrågan, så behöver man inte fundera på orättvisor. Finns det människor som är beredd att göra ett bra jobb för den befintliga lönen så är det inte för dåligt betalt.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-20 22:40:38 följande:
    Dessa strukturella orättvisor gäller inte enbart inom skattefinansierade yrken. Ser du ett yrke där män dominerar så är det i princip alltid mer välavlönat än ett yrke där kvinnor dominerar. Det beror på en etablerad värdering där ett kön anses vara högre värderat pengamässigt än det andra. Då kan man i jämställdhetens namn fundera på hur man hanterar den här strukturella orättvisan. Idag så finns ett system med bidrag/ avdrag och räntesänkningar för att kompensera en orättvis struktur. Har någon ett arbetaryrke såsom rörläggare eller undersköterska så ska du kanske lönen ska kunna täcka bostad, mat och sjukvård. Inte lyx såsom en thailandsresa eller bubbelpool. Arbetaryrken (ffa mäns) i Sverige är alldeles för högt betalda. Detta oskäliga lönepåslag borde gå till att ta bort bidrag, räntesänkningar eller avdrag. 

Det är fel i algoritmen. Just nu pågår en räntesänkning för att stimulera marknaden, det verkar inte ge så bra respons och jag tror personligen att det är det oskäliga lönepåslaget som mäns arbetaryrken har som är boven i det hela.
    Bara för att det finns skillnader i utfall betyder inte det att det är en orättvisa bakom.

Är det en strukturell orättvisa att män i genomsnitt är längre än kvinnor?
    Är det en strukturell orättvisa att män lättare bygger starka muskler än kvinnor?
    Är det en strukturell orättvisa att män i genomsnitt har mindre sömnbehov än kvinnor?
  • Anonym (Mannen)

Eftersom kvinnor och män är olika på gruppnivå är det normala att kvinnor och män får olika utfall på gruppnivå.

• Anonym (Mannen)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-21 01:05:19 följande:
    När du vägrar förklara varför det ska vara lika utfall kan du få svara på en annan fråga,
    vad tycker du om feministens funderingar?
    Kvinnor och män offras på feminismens altare

Jag har alltid kallat mig feminist trots att etiketten kändes tvångs­påklistrad när jag en gång valde det politiska vänsterpaketet. Kanske handlar mitt obehag om att du som feminist förväntas försvara redan färdigtuggade teser och trendbestämda teorier. Systerskapet är en ängslig sekt där auktoriteter lägger ut partilinjen. De som tänker själva stöts ut ur flocken, så varför ska jag egentligen kalla mig feminist när det är omöjligt att inte så att säga svika systerskapet
    ......

Det är exempelvis märkligt att pojkars sämre skolresultat inte beskrivs och förklaras med en tidstypisk formulering som strukturell sexism. För första och enda gången ses en erkänt missgynnad grupp i stället som ansvarig för sina misslyckanden på grund av egna destruktiva normer, trots att det handlar om barn och ungdomar. Ingen reser krav på att skolan ska förändras så att den passar också pojkar som grupp, eftersom de som barn och vuxna ensidigt ses som både samhällets problem och makthavare.

steigan.no/2018/03/kvinnor-och-man-offras-pa-feminismens-altare/
    Skolan är onödigt svår för stora grupper. Borde bli ökat fokus på svenska språket och engelska. Se till att alla kan gå ut med godkända betyg och få en bra start på livet. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-21 15:52:31 följande:
    Varför det? Så du anser dig se en strukturell orättvisa för pojkar här? 
    Varför gör du den tolkningen? Jag skrev att oberoende av kön så är det viktigt att ge ungdomarna en bra start i livet.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-21 15:46:38 följande:
    Du försöker hitta olika sätt att försvara de rådande kvinnolönerna och manslönerna.

"Alla" accepterar det här systemet för att det alltid sett ut på det här sättet. Är det rätt och riktigt att männens oskäliga lönepåslag ska generera bidrag/räntesänkningar och avdrag för att försöka plana ut orättvisan? Det borde vara bättre med skäliga löner från början.
    Som jag skrev. Låt marknaden sätta lönerna. Marknaden ljuger inte. Folk får den lön de gör skäl för.

Att män skulle få något lönepåslag bara för att, är något du hittat på i ditt huvud.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-21 16:35:23 följande:
    Betyder inte det samma sak med tanke på att pojkar presterar sämre i skolan? Och spelar det en roll i så fall att pojkar får sämre betyg om det inte spelar någon roll i slutändan då de ändå får bättre betalt?
    Samhället missgynnas av att människor får en dålig start i livet vare sig de är kvinnor eller män. Det får sedan följdeffekt er på övriga medborgare då dessa individer som känner sig misslyckade har stor risk för att ge sig på andra människor.

Ditt andra påstående förstår jag inte alls. Det är den typen av könskonfliktstankar som jag inte köper alls. Det som är bra för män är i regel bra för kvinnor och det som är bra för kvinnor är i regel bra för män.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-21 16:38:16 följande:
    Du vet mycket väl att män får mer i plånboken och kvinnor får mindre.
    Du kan ju ha den inställningen att den uppenbara strukturella orättvisan är rätt och riktigt. 
    Jag ser inte orättvisan. Min erfarenhet är att de som inbillar sig att de är vinnare (fokus på ekonomi) i själva verket oftast är förlorare för att de väljer bort familj och relationer.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-21 16:51:45 följande:

Tyckte inte du att det står fritt fram för kvinnor att välja "mäns" yrken för att få tillgång till "manslönerna" hur skulle ett sånt samhälle se ut? Alla jobbar med välavlönade byggjobb, ingen pysslar med vård och omsorg. 

Jag tycker att man ska kunna välja yrke fritt, jag förstår varför kvinnor dras till vård och omsorg och jag förstår varför män dras till bygg och konstruktion. Det borde inte generera så stora skillnader gällande löner i praktiken då det lägger en grund för en dålig strukturell orättvisa som försöker planas ut med olika åtgärder som i förlängningen leder till ett större skattetryck, trögare marknad, fattigdom och hög arbetslöshet.

Ingen ska behöva bli en förlorare inom något är min poäng. 

Kvinnor kan välja de jobb de vill och satsa i den utsträckning de vill.
    Män kan välja de jobb de vill och satsa i den utsträckning de vill. Vi lever på 2000-talet inte på 1930-talet.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet