• MidnightCami

Ni som har hus men INTE landställe hur spenderas somrarna?

Ska flytta från lägenhet med villa som har pool, vi har inget landställe, inte inom familjen heller så ingenstans att åka till om somrarna.

Undrar hur andra som bor i hus spenderar sina somrar, hur mycket åker ni bort och var åker ni isåfall? Hyr en stuga, åker till camping eller annat? Hur mycket av semestern spenderas i huset?

Svar som ?svärföräldrarna har en sommarstuga där vi är hela sommaren? undanbedes ;) vill veta hur folk som inte har tillgång någon sommarstuga alls gör

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ni som har hus men INTE landställe hur spenderas somrarna?
  • Pikacha

Vi bor i hus och har ingen sommarstuga, har aldrig haft.
    Däremot har vi husvagn som vi utnyttjar så mycket som möjligt, både under helger och sommaren.
    Älskar att åka hemifrån och sen är det lika skönt när man kommer hem igen, man får det bästa av två världar.

Vi pratade om sommarstuga istället men pallar inte åka till samma ställe hela tiden och att ha ännu ett hus som ska underhållas och målas osv.
    Därför tycker vi husvagn passar oss bra.

Innan Covid-19 brukade vi åka utomlands nästan varje år också, 1-2 veckor på sommaren.

• nnnnnnnn

VI bor i hus och det är kanon under sommaren!
    Det är ju då man njuter av att sitta ute, äta alla måltider ute osv.
    Vi är hemma massor, tar tältet någon vecka eller någon natt/ett par nätter på hotell tex storstadsbesök med nöjespark,museum osv.
    Men mest vill man vara hemma och njuta!
    Hade vi haft pool hade vi inte ens åkt iväg för att bada.

• Anonym (LS)

Vi åker gärna någonstans 3-4 dar under sommaren och även höst och vår.

Exempelvis Stockholm, Köpenhamn, bo på lantgård, Smögen, Vadstena, Varberg osv.

Uppväxt med sommarstuga och visst är det mysigt, men också rätt mycket jobb och pengar.

Det har förekommit att vi är borta uppemot 10 dar och även att vi åkt längre, men oftast känns nån vecka lagom.

• EpicF
    MidnightCami skrev 2021-09-21 13:00:07 följande:

Jag är mer intresserad av hur stort behovet blir att åka bort när man har hus, om det minskar eller är oförändrat.

Det är är högst individuellt. Många gör som de alltid har gjort på semester oavsett om de flyttat till hus eller inte.
  • Anonym (Majsan)

Jag är uppvuxen i hus och mina föräldrar hade ingen stuga. Däremot åkte vi, när jag var mindre, iväg till min mormor 120 mil norrut. Hon bodde i lägenhet och hade en liten stuga några km bort där man var över dagen nån gång. Hatade utedasset. Senare blev det att mormor kom ner till oss och spenderade sommaren så då åkte vi inte bort alls. Kanske har detta påverkat mig för jag känner inget behov av stuga.

Jag bor i hus med man, tonårsbarn och ett par katter. Tidigare åkte vi utomlands nån gång om året men numera vill ungdomarna vara hemma och jag trivs väldigt bra med att påta i trädgården och sola på altanen. Åker nån vecka på ridläger varje år och maken åker och hälsar på släkten på annan ort. Ena barnet brukar hänga med maken då för han har kompisar där. Då känner jag att det är lite extra semester på hemmaplan. Maken vill gärna fara runt pä semestern. Tidigare när man varit utomlands, på ridläger och åkt och hälsat på hans släkt har jag upplevt att jag inte fått nån chans att vila ut alls och det ogillar jag skarpt.

• Anonym (Solkatt)
    Anonym (LS) skrev 2021-09-22 18:23:14 följande:

Vi åker gärna någonstans 3-4 dar under sommaren och även höst och vår.

Exempelvis Stockholm, Köpenhamn, bo på lantgård, Smögen, Vadstena, Varberg osv.

Uppväxt med sommarstuga och visst är det mysigt, men också rätt mycket jobb och pengar.

Det har förekommit att vi är borta uppemot 10 dar och även att vi åkt längre, men oftast känns nån vecka lagom.

Stuga behöver inte alls vara dyrt, väljer man en stuga utan kommunalt VA och som åtminstone delvis kan kallställas så är driftkostnaden väldigt låg. Lägg sen till den värdestegring som alltid finns på en fastighet sett över tid. Av det vi gjort på semestrarna så är egen stuga bland det absolut billigaste faktiskt.
  • Anonym (stow)

Vi stannar i vårt hus. Ser ingen anledning att åka iväg någon annanstans, men alla är vi olika.

• Jemp
    MidnightCami skrev 2021-09-21 13:00:07 följande:

Jag är mer intresserad av hur stort behovet blir att åka bort när man har hus, om det minskar eller är oförändrat.

Jag tror upplevt behov att resa bort har mer med personlighet än boendeform att göra.

Hus och trädgård kräver ju en del underhåll dock vilket kan ge mer behov av tid hemma.
  • Anonym (Sålde)

Vi sålde vårt sommarhus när vi flyttade från lägenheten till hus, vi hade kvar det ca 1,5 år men kände aldrig något behov av att åka dit så det bara stod, vi åkte endast ett par gånger för att hålla efter gräset men det blev bara massa extra jobb.

Nu bor vi ute på landet med mycket skog och nära vatten så det är mycket båt, fyrhjuling, vandringar mm. Vi har också turen att ha många utflyktsmål som kan spenderas som heldagar men vi brukar inte åka iväg för övernattningar, lite tält som högst :)

• Anonym (LS)
    Anonym (Solkatt) skrev 2021-09-23 09:19:16 följande:

Stuga behöver inte alls vara dyrt, väljer man en stuga utan kommunalt VA och som åtminstone delvis kan kallställas så är driftkostnaden väldigt låg. Lägg sen till den värdestegring som alltid finns på en fastighet sett över tid. Av det vi gjort på semestrarna så är egen stuga bland det absolut billigaste faktiskt.

Fast att äga en fastighet är hela tiden en risk. Exempelvis kan det komma regler som gör att man måste investera i avlopp, eller vildsvin som "kräver" att man hägnar in.

Trivs man i stugan och är nöjd med att bara gå där och skrota är det billigare än om man också vill göra utflykter i närområdet och köper grejer och utemat i samband med detta.

Och de flesta och skaffar dubbel grill, dubbel gräsklippare, dubbla vitvaror etc.

Varje natt/dag/vecka i stugan blir verkligen inte dyrt om man gillar att vara i den. Om man är där mycket.

Men om man som jag varit uppväxt med stuga och hus så tycker jag det märks att det är svårt att orka och ha råd med ordentligt underhåll för båda fastigheterna. Dessutom är det himla massa åkande mellan fastigheter att man inte på samma sätt naturligt träffar vänner och gör annat som man kanske är sugen på.

Samtidigt är det verkligen inte så att man per automatik inte orkar en stuga "bara" för att man har hus/villa.
  • Jonnynilsson

Vi bor i hus med pool och på senare tid även spabad och har ingen stuga att tillgå. Så vi åker iväg ibland för att byta miljö.

På sommaren har vi hyrt en liten stuga på norra Öland genom goda vänner. Så länge barnen var små var de med oss. Men barnen har ju flyttat ut sedan länge så nu är det bara vi två som semestrar på Öland vilket är bra för då får barnen vara husvakter och vattna blommor.

På vintern åker vi nästan alltid en vecka eller två till kanarieöarna.

Så jag vill nog påstå att vi tillbringar större delen av året hemma kring huset och lever gott där.

• PH76

Vi är lite i samma sitts som ni, stort hus med tomt och pool, och inga sommarhus i släkten.

Vi brukar hyra hus 1-2 veckor i antingen Frankrike eller Italien på sommaren, resten är vi oftast hemma och många brukar komma till oss, sen givetvis små avstickare under sommaren till Kolmården och liknande ställen då vi har två barn.

Vi planerar faktiskt att köpa en weekend båt till nästa sommar, så att vi kan åka runt lite i skärgården under sommaren och kan sova i båten 1-2 nätter.

• Jonnynilsson
    PH76 skrev 2021-09-23 12:05:36 följande:

Vi är lite i samma sitts som ni, stort hus med tomt och pool, och inga sommarhus i släkten.

Vi brukar hyra hus 1-2 veckor i antingen Frankrike eller Italien på sommaren, resten är vi oftast hemma och många brukar komma till oss, sen givetvis små avstickare under sommaren till Kolmården och liknande ställen då vi har två barn.

Vi planerar faktiskt att köpa en weekend båt till nästa sommar, så att vi kan åka runt lite i skärgården under sommaren och kan sova i båten 1-2 nätter.

Det är mysigt med båt. Vi har en DC vilket kan beskrivas som en weekendbåt då den är lite väl liten för att leva i längre tider. Men ett par dagar funkar så länge man kan bada i havet eller duscha i gästhamn. Och att det är fint väder då ytorna är begränsade.
  • Anonym (Jobbet hemma)

Vi har villa som vi trivs bra med så vi är ofta hemma. Problemet är att vi har kontor hemma så blir lätt för mycket jobb om vi inte åker iväg. Eftersom vi är egenföretagare så existerar inte semester på normalt vis. 
    Antingen åker vi iväg med husvagnen några dagar ( långhelg) eller så tar vi in på hotell. Sommarstuga på landet är ingenting för oss, skulle inte vilja ha en alls. 
    Trivs man i sitt hus så tror jag inte behovet att åka därifrån är så stort. 

• PH76
    Jonnynilsson skrev 2021-09-23 13:08:12 följande:

Det är mysigt med båt. Vi har en DC vilket kan beskrivas som en weekendbåt då den är lite väl liten för att leva i längre tider. Men ett par dagar funkar så länge man kan bada i havet eller duscha i gästhamn. Och att det är fint väder då ytorna är begränsade.

Det är något sådant vi siktar på, en befogad, lite större DC runt 10-11 meter.
  • Lucius Vorenus

Sommarsemestern spenderas 2-3 veckor borta från huset. Främsta anledningarna är för att komma bort från vardagsbestyr, barnens kompisar och för att se något nytt. Typ när vi behöver ha lite family time.

• Jonnynilsson
    PH76 skrev 2021-09-23 16:33:03 följande:
    Det är något sådant vi siktar på, en befogad, lite större DC runt 10-11 meter.
    Ok, ja då siktar ni på lite större än oss. Vilket kan behövas om behöver ytor att umgås på. Är vi fler än två får någon/några sova på aktersoffan.

Vår är strax över 6 meter och jag drar själv upp den på kärran (2 ton).

En 10 meters får man ha hjälp att få upp.
  • PH76
    Jonnynilsson skrev 2021-09-24 07:18:37 följande:

Ok, ja då siktar ni på lite större än oss. Vilket kan behövas om behöver ytor att umgås på. Är vi fler än två får någon/några sova på aktersoffan.

Vår är strax över 6 meter och jag drar själv upp den på kärran (2 ton).

En 10 meters får man ha hjälp att få upp.

Jag håller med om att det blir smidigare som ni har det men det blir lite trångt för oss. De jag kollat på ligger mellan 5-7 ton, då får vi en ordentlig toalett och hyfsade duschmöjligheter.
Svar på tråden Ni som har hus men INTE landställe hur spenderas somrarna?