• MidnightCami

Ni som har hus men INTE landställe hur spenderas somrarna?

Ska flytta från lägenhet med villa som har pool, vi har inget landställe, inte inom familjen heller så ingenstans att åka till om somrarna.

Undrar hur andra som bor i hus spenderar sina somrar, hur mycket åker ni bort och var åker ni isåfall? Hyr en stuga, åker till camping eller annat? Hur mycket av semestern spenderas i huset?

Svar som ?svärföräldrarna har en sommarstuga där vi är hela sommaren? undanbedes ;) vill veta hur folk som inte har tillgång någon sommarstuga alls gör

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ni som har hus men INTE landställe hur spenderas somrarna?
  • Anonym (Eh)

Vi skaffade villa med pool just för att inte behöva åka iväg. Vi har ett stort hus och stor tomt samt småbarn så för oss och i det skede vi befinner oss i livet nu är vi hemma mycket på tomten. Innan barnen reste vi mycket utomlands och det kommer vi nog göra igen när barnen blivit lite äldre.

• Anonym (Solkatt)
    MidnightCami skrev 2021-09-21 13:00:07 följande:

Jag är mer intresserad av hur stort behovet blir att åka bort när man har hus, om det minskar eller är oförändrat.

För mig är det nog rätt oförändrat. Hemma är hemma, semester är semester. Jag älskar mitt hus men jag vill se något annat när jag har semester.
  • Anonym (hemma)

Vi har hus med stor trädgård och har noll behov av att ha ett till hus med stor trädgård. Snacka om tårta på kaka. I terminerna hinner man ju inte njuta av sitt hus och sin trädgård, alltig är ju mexst bara massa måstegöra, så att ha det och sen äka bort från den när man har tid att faktiskt nyttja är ju rätt fånigt faktiskt. 

Nä, vi har inget behov av att åka bort. Ibland åker vi korta resor, dock. Barnen är ännu så små att svenska nöjen över ett par-fyra dagar räcker långt, sånt där som ALV, Kolmården, osv. En långhelg per årstid brukar vi åka till någon storstad i Europa, fast inte på senaste förstås.

• Dexter dot com

Eftersom jag älskar odling och blommor och odlar mycket så är jag hemma större delen av vår och sommar. Kan åka iväg några dagar om jag får tag på kattvakt och vattningshjälp men är egentligen lika gärna hemma och ser helst att vänner kommer hit. 

• Virriga Vera
    MidnightCami skrev 2021-09-21 13:00:07 följande:
    Jag är mer intresserad av hur stort behovet blir att åka bort när man har hus, om det minskar eller är oförändrat.
    Det beror ju helt på vad man är för person. Vi har inget lantställe. Vi gör dagsutflykter och om vi känner för det så hyr vi stuga eller åker utomlands. Personligen så vill jag inte ha ett lantställe när vi har hus. Det är 2 ställen som ska underhållas med allt det innebär. Jag hade gärna haft ett lantställe men då sålt huset och flyttat till lägenhet.
  • Anonym (TRHJ)

Hyr stuga, eller annat boende istället. 
    Varför inte arrendera ett soldattorp. Vanligt och billigt samt något att åka till. 

• MidnightCami
    Anonym (Eh) skrev 2021-09-21 13:32:27 följande:

Undrar också det.

Står längre upp där jag även förtydligande varför jag ställde frågan. Det är skillnad på att ha hus med egen tomt kontra en lägenhet, inte jättekul att spendera en hel sommar på en balkong.
  • Anonym (Eh)
    MidnightCami skrev 2021-09-21 14:37:02 följande:

Står längre upp där jag även förtydligande varför jag ställde frågan. Det är skillnad på att ha hus med egen tomt kontra en lägenhet, inte jättekul att spendera en hel sommar på en balkong.

Jag läste det efter att jag hade publicerat redan. Men å andra sidan kanske de som bor i lägenhet tenderar att resa mer än oss som bor i hus. Man måste ju inte spendera sommaren på en balkong bara för att man bor i lägenhet om man inte vill.
  • Anonym (ABC)

Vi har inte något sommarställe och åker bort ca 2 veckor per sommar och resten är vi hemma. 1 vecka utomlands och sedan 2 kortare resor inom Sverige är väl det som varit lite standard för oss. 

• Studentpappa

Det är mycket arbete som det är med hus så jag vill inte ha ett till. Åtminstone inte nu, så vi hyr när vi åker bort under sommar/vinter.

Ride it like you stole it
Svar på tråden Ni som har hus men INTE landställe hur spenderas somrarna?