Anonym (Z) skrev 2021-09-16 17:08:28 följande:
Fast grejen är att det ser inte ut så här, här är det en annan kultur och det är kriminellt. Hur många vanliga Svenssons röker på då och då. Det skulle ta många många år innan det skulle bli accepterat här även om det skulle legalisera. Grannen Johan och frugan klara skulle inte direkt gå och testa en joint en afton. Här är det förknippat med missbruk och kriminalitet. Och det finns såklart många missbrukare även i USA och Holland. Dessutom att röka på själv hemma med barnen är ju inte bra på nåt sätt. Han röker dessutom för att döva och inte för att festa till det trevligt med vänner nån gång per år.
Men vad är en missbrukare?
Det är väl också någon som tar ett glas vin varje dag, eller äter godis varje dag eller tränar varje dag? Missbruk kommer i olika former och det man missbrukar behöver inte vara olagligt.
Jag tillhör en vanlig Svensson som har villa och Volvo, dock inte vovve men katter och kaniner. Jag har barn, ett bra jobb, min sambo är chef.
Vi röker till och från en joint när vi är barnlediga exemplevis. Och det är betydligt mer som är som vi än vad folk som inte brukar cannabis tror. Det är bara det att vi vet vad folk runt om skulle tycka om dom visste att vi gjorde det.
Men att det vid fest och grillkvällar med barn dricks så att vissa blir på pickalurven om ändå inte dyngraka, det ska accepterats bara för att alkohol är lagligt?
Sen är jag helt emot att man vid dåligt mående brukar något som påverka sinnet, bara för att bedöva en känsla istället för att ta itu med det.
Jag hade däremot inte rökt om barnen hade vart hemma. Men jag dricker heller inte när barnen är närvarande heller så.