Inlägg från: RBC |Visa alla inlägg
  • RBC

BF maj 2022

Kiwikiwi skrev 2021-09-09 08:28:58 följande:

Vad skönt att allt såg bra ut! Jag har faktiskt också funderat på vad som är normal värk och vad som inte är det, hade ganska ont i magen/livmodern igår och blev lite orolig. Har också hört om utomhavandeskap och de är väl inte jättevanligt men får man kanske en värk som inte är molvärk kanske man ska kolla upp det. Tog du kontakt med din barnmorska eller hur gjorde du?

Angående veckor så ligger nog många plus eller minus, vore kanske konstigt om appen vet exakt. Men man hade ju såklart hellre blivit framflyttad att vara några dagar längre gången.

Ja men precis, är svårt att veta vad som är vanlig värk och vad som är något annat! Telefontiderna där jag ska ha inskrivningen var stängd, så hörde av mig till 1177, och de tyckte jag skulle kolla upp det in case of. Inte för att det nödvändigtvis är just utomkvedshavandeskap, men ifall det skulle vara det så är det bra att bara kolla upp. Och också om man är i vecka 5 och 6. Som du säger är rätt ovanligt men även hon hos gynakuten tyckte att det var ett bra beslut, även när det inte var något!

Ja men precis, svårt att veta att ägglossningen skulle ske exakt i mitten av cykeln och så också, och det lever ju ytterligare ett dygn extra osv. Eller hur haha, jag kommer nog få ha ytterligare tålamod verkar det som :')
  • RBC
    Kiwikiwi skrev 2021-09-09 09:01:50 följande:

Bra att man kan kontakta 1177 också. Fick du något svar på vad värken kunde bero på? Det är väl livmodern som växer och gör sig mer påmind vissa dagar medan andra så känner man inte av så mycket. Som sagt hade jag rätt så ont igår och även idag, hade jag inte varit gravid hade jag nog knappt tänkt på det men nu blir man ju som sagt orolig så fort de känns lite annorlunda..

Går in i vecka 5+0 idag och tanken på att det är hela 7 veckor kvar tills jag är framme i v. 12 och förhoppningsvis kan andas ut lite (peppar peppar att allt ser bra ut tills dess) känns som en evighet. Tiden går såååå långsamt för mig.

Ja men verkligen, fick prata med en supertrevlig kvinna!

Förmodligen är det växtvärk som känns lite mer i vissa perioder än andra. Jaa, som du säger så analyserar man nog saker lite mer just nu än vad man vanligtvis gör, och blir dessutom mer orolig liksom!

Tycker också att det går såååååå långsamt :') man funderar på om 9 månader kommer gå i snigelfart hela vägen haha! Vi får hålla tummarna till vecka 12!!
  • RBC
    Hannamk skrev 2021-09-09 09:14:21 följande:

Tycker också att det känns som en evighet till vecka 12. På måndag kliver jag in i vecka 7.

Det är ganska stressande att gå runt och vara rädd för att man ska förlora det man har hela tiden.

Ni som har gjort tidigt ultraljud, fick ni ta med sambo eller var ni tvungna att göra det själv?

Såg att jag inte var med på bf-listan, förstår dock inte om jag kan skriva in mig själv på den så nån kan gärna få hjälpa en oteknisk själ... Hanna, 28 år, bf första barnet 11/5

Jaa man är ju orolig! Jag gjorde ju ett tidigt ultraljud igår men det var ju inte riktigt planerat och på gynakuten, där fick respektive inte följa med in.
  • RBC
    SaaraK skrev 2021-09-09 09:21:56 följande:

Jag har också ont i nedre delen på högersidan.. mitt kommer och går, hade du konstant ont eller hur var det för dig? Ifall jag också bör kolla upp detta..

Mitt kom och gick också, hade inte konstant ont, jag hade ringt och pratat med 1177, var skönt att fråga dem hur de resonerade att jag skulle göra!
  • RBC
    Hannamk skrev 2021-09-09 09:24:51 följande:

Jag har också haft det lite från och till, oftast har det varit dags för toa då jag blivit förstoppad.

Men även känt att det kan göra lite ont ändå, men fick till svar från min barnmorska att det kan vara ligamenten eller att det är som "växtvärk".

Aaah, så det kan vara lite sånt som stället till det också alltså?

För mig gjorde det bara om i ena sidan liksom, och eftersom jag är i vecka 6 då man tydligen brukar hitta utomkvedshavandeskap så tyckte hon att jag skulle kolla det. Vilken vecka är du i?
  • RBC

Hur tänkte ni leva när restriktionerna släpps?

Själv är jag rätt stressad över det, för jag har jobbat hemifrån och vi kommer där jag jobbar att börja vara på plats några gånger i veckan

• RBC

Eller haha.. alltså, jag vill hemskt gärna träffa alla kollegor egentligen, hänga och umgås men det känns risky

• RBC

Jag var på gynakuten förra veckan för ont i ena sidan, som inte visade sig vara något fel.

Men tittade i journalerna där de har skrivit överviktig, men det har vare sig frågats om min längd eller vikt... Utan någon har alltså bara inspekterat mig och sedan skrivit det. Kändes lite sådär och startade igång tankar i skallen.. jag är för övrigt liksom inom spannet för normalvikt men lite svullen om magen just nu. Blev ärligt talat ledsen då jag har haft problem med mat under tonåren.

• RBC
    Kiwikiwi skrev 2021-09-14 11:41:23 följande:

Men oj vad konstigt att de skriver så i journalen, då hade jag hellre fått höra det när jag var där. Jag är också svullen och känner mig såklart då lite större än innan men ligger också som normalviktig men inte kul att läsa det "omdömet" i journalen. Hoppas inte de påverkar dig för mycket!

Jaa men precis, hellre att få höra det på plats. Eftersom vi inte har någon våg vet jag faktiskt inte vad jag väger ens, så baserar det mest på hur kläderna känns typ.

Ja men precis, man går runt och är lite svullen liksom!

Jag hörde faktiskt av mig till min MVC för har hälsosamtal imorgon och tog upp det här och hur det påverkade mig (även om de inte gjort bedömningen)
  • RBC
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-14 22:45:27 följande:

Några andra som sover sämre nu precis i början? Nu har det visserligen inte gått så många nätter sedan jag plussade, men har vaknat flera gånger varje natt. Annars sover jag som en stock, brukar aldrig vakna bara sådär under natten.

Jag sov katastrofalt första veckorna när jag plussade, men det har stabiliserats nu och sover som en stock igen haha :') var uppe på toa sjuttioelva gånger och vaknade bara, hade svårt och somna osv.
  • RBC
    QueenS skrev 2021-09-15 06:44:31 följande:

Är så orolig för missfall, förra graviditeten slutade i tidigt missfall (5+0). Men då fick jag ingen fin stegring på mina test, så denna gången har jag testat varje dag. Dumt jag vet, men jag har fått en jättebra stegring så känner mig lite lugnar <3

Jag har också testat en del, speciellt när.man har känt sig ogravid bara för att se att det finns kvar liksom :) är lugnande att se strecket!
  • RBC
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-15 08:58:49 följande:

Ok, skönt att höra ;) Hoppas det vänder snart! Som sagt så sover jag annars som ett litet barn, vaknar i princip aldrig under natten.

Man blir ju dock lite knasig när man inte får den där sömnen haha! Jag är också van vid att sova som en sten varje natt :') så blev så stressad av tanken på att uhhaaa ska det vara sådär i 9 månader :') hoppas det vänder för dig också snart!
  • RBC
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-09-15 10:33:06 följande:

Det blir ännu värre sen när bebis kommit ;) 

Eller ja alla har kanske inte "turen" att få ett barn som äter var tredje timme, tar en timme på sig att äta och sen tar 30-60 minuter på sig att somna om.. Då har man knapp en timme på sig att hinna somna och sova tills det är dags att göra om proceduren igen 

Haha gud ja, väldigt intressant att se hur det där.med sömnen blir sedan :') förväntar mig att jag blir som en zombie :')
  • RBC
    Almander skrev 2021-09-15 11:54:20 följande:

Hej alla!

Har plussat igår och är väldigt tidigt in i graviditeten. Men enligt min beräkning med hjälp av appar etc så har jag BF maj 2022. Ca 26/5..

Detta är mitt första, så är lite nojig för missfall. Men när gjorde ni er inskrivning om ni har gjort den? :)

Stort grattis till plusset! Jag har mitt hälsosamtal idag, och har inskrivningen om en månad :) BF är 2a maj som det ser ut just nu
  • RBC

Tittar just nu bara in i kylen och känner mig så äcklad av maten som är där inne. Det är jättesvårt att få i sig något, lever på yoghurt just nu.. men känner ju att magen inte blir mätt på det egentligen..

När jag tittar på matbordet (på Instagram haha) så blir jag också otroligt äcklad. Hur har ni andra löst det med illamåendet?

• RBC
    Almander skrev 2021-09-15 12:23:30 följande:

Så jag kan kontakta barnmorskemottagningen nu egentligen eller är det för tidigt?

Du kan nog kontakta barnmorskan tänker jag, så ger de dig en tid som passar med ditt datum tänker jag. Jag är i 7+1 idag när jag ska ha samtalet.
  • RBC

Ska bli intressant att börja vara på jobbet ett par dagar i veckan. Typ att tackla första utelunchen sedan Coronan kom när man mår illa :') och dölja kväljningar :')

• RBC
    Kiwikiwi skrev 2021-09-27 10:54:49 följande:

Jag har varit på kontoret flera dagar i veckan då jag i princip bara jobbar nära en person och vi sitter på en egen avdelning, så de har varit "coronavänligt" men sen i förra veckan när mitt illamående kom så sa jag att jag fått migrän. Men nu vet jag inte hur jag ska göra denna vecka, vi ska också iväg på en konferens om 2 veckor där vi ska bila långt och sen göra många fysiska aktiviteter (är lite orolig över att jag inte ens får utöva en viss typ som vi ska göra). Mår jag som jag gör nu kommer de inte vara möjligt för mig att följa med, känner ändå att man måste tänka på sitt mående (inte kul att vara iväg och bara känna att man vill spy). Den personen jag jobbar nära är även min chef, så jag funderar på att berätta redan nu, helst vill jag vänta till nästa vecka efter UL om allt ser bra ut. Men känner inte att jag kan ha migrän en vecka till.. mår jag lite bättre så kanske jag ska försöka att åka in en dag denna vecka iallafall och se hur de känns.

Kanske mår man värre hemma för att man "slappnar av", troligen så är de inte så haha. Mår du väldigt illa nu också?

Jag jobbar med ganska många olika på jobbet dessvärre, eller är väl för- och nackdelar med båda egentligen :P

Men kommer nog försöka dra mig undan lite granna tills de där sista veckorna är klara.

Det där med konferenser är ju lite knepigt, för det är ju riktigt kul men samtidigt så är det en knepig situation när man är o de här tidiga veckorna liksom! Vår konferens blev inställd och skulle ha varit den här veckan, vilket jag är lite glad för eftersom jag är så trött :') och mår illa haha.

Då får se hur du mår, och göra det som passar din situation bäst liksom! Om det är vissa fysiska övningar kan du säga att du har sträckt dig på ett pass ett par dagar innan i värsta fall.

Aa haha, illamåendet är verkligen igång, men kändes något bättre igår och kanske även idag. Så kanske är på väg åt rätt håll nu! Men har varit riktigt illamående ett tag nu, väldigt äcklad av typ all mat osv
  • RBC

Inte varit inne här på länge nu :) men ska på KUBtest imorgon och känner mig faktiskt lite nervös. Är liksom i graviditetsvecka 14 nu så har hunnit gå rätt långt så skulle kännas sådär om man får ett dåligt resultat nu

Svar på tråden BF maj 2022