• Anonym (Orolig)

Slutat tvärt med låg dos tramadol, är det ändå farligt?

Lång historia kort;

Ätit 50 mg tramadol sen december -20, en om dagen och för ett par dagar sedan slutade jag.

Har ej fått dessa utskrivet utan har fått på annat vis för att läkarna inte ville ge mig något alls (lider av svår migrän) så till slut blev man dum och desperat.

Har känt mig konstig med klassiska abstinenssymptom som kryp i benen, diarré, svårt att sova mm. Ingen ångest eller liknande, vilket jag är tacksam för.

Törs verkligen inte höra av mig till sjukvården då jag har barn, och jag är livrädd att jag har sabbat hela livet nu om jag berättar att jag ätit sådana.

Min fråga är, hur länge håller besvären i sig? Tänker att dosen ändå varit så låg, och jag har inte behövt överskrida den, och har inte tagit fler alls sen jag slutade.

Kan det vara farligt att sluta även om dosen varit så låg?

Har man kvar ämnet i kroppen än?

Har googlat så mycket att jag bara är yr nu, och inte kan ta in mer sådan information men vad jag än skriver så handlar det alltid om högre doser och under längre perioder, så det är svårt att gå efter..

Jag vet hur fel det är, jag bannar mig själv hela tiden så sådana kommentar undanbedes just nu, jag vill bara veta om jag kan sluta hålla andan av oro?

• Svar på tråden Slutat tvärt med låg dos tramadol, är det ändå farligt?
  • Anonym (Erfarenhet)

Hej,

Har medicinerats med tramadol under 2 års tid av läkare och blev ordinerad 400

Mg/ dag. Jag blev extremt tolerant under behandlingen och har självmedicinerat upp till 1g. Jag valde att bryta missbruket på egen hand utan att trappa ur. Jag fick både krampanfall och alla andra fysiska abstinenssymtom som kan uppstå. Tramadol är lite klurigt eftersom läkemedlet påverkar flera signalsubstanser, däribland seretonin och noradrenalin. Efter 2 veckor med fysisk abstinens övertog den mentala. Jag blev nedstämd, orkeslös och rent allmänt ledsen. Sömnproblemen var värst och jag fick imovane utskrivet av tidigare förskrivande läkare. Cirka 8 v tog det innan jag blev folk igen. Nu har du använt 50 mg per dag och det blir såklart utsättningssymptom av det med, men inte lika kraftiga. Tvinga dig själv till motion (dopamin) och annat som faktiskt får dig att må bra. Byt för all del inte ut tramadolen mot annat preparat för att ?lindra?. Använd magnesium mot myrkryp och köp melatonin för sömnbesvär, om du har några.

• Anonym (Orolig)

Tack för svaret.

Är jätterädd att få anfall eller liknande.

Men är lika rädd att be om hjälp?

Känslan av misslyckande som människa/förälder är det jobbigaste.

Har fått mindre myrkryp nu, men svårt att sova än.

Känner mig inte nedstämd eller annorlunda så, mer än att jag känner mig ?klarare? i huvudet.

Förstår att det kan ta tid att komma förbi besvären, och tänker inte ta något annat alls, har inget begär eller sug alls utan känns som om jag inte ens ätit dom.

Har magnesium hemma som jag får testa..!

• Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-14 13:04:48 följande:

Tack för svaret.

Men är lika rädd att be om hjälp?

Känner mig inte nedstämd eller annorlunda så, mer än att jag känner mig ?klarare? i huvudet.

Förstår att det kan ta tid att komma förbi besvären, och tänker inte ta något annat alls, har inget begär eller sug alls utan känns som om jag inte ens ätit dom.

Hej, du kommer med största sannolikhet inte få kramper. Jag har blivit utsatt för något som heter ?kindling? eftersom jag slutat, börjat, slutat. Jag fick använda stesolid 5 mg för att min kramptröskel var så kraftigt sänkt. Du kommer att ordna det här galant och för varje dag som går så kommer det också bli enklare för dig, tänk på att postakutabstinens kan uppstå efter någon månad. Och sluta skamma dig själv. Helt otroligt att du inte har använt mer än den mg du tagit. Droger ink alkohol blir en lösning i vardagen när en inte orkar stå ut. Magnesium hjälper mot myrkryp. Köp imodium. Det är en opiat men i lägre dos så bryter den inte igenom det centrala nervsystemet, googla dimor.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2021-08-14 13:21:55 följande:

Hej, du kommer med största sannolikhet inte få kramper. Jag har blivit utsatt för något som heter ?kindling? eftersom jag slutat, börjat, slutat. Jag fick använda stesolid 5 mg för att min kramptröskel var så kraftigt sänkt. Du kommer att ordna det här galant och för varje dag som går så kommer det också bli enklare för dig, tänk på att postakutabstinens kan uppstå efter någon månad. Och sluta skamma dig själv. Helt otroligt att du inte har använt mer än den mg du tagit. Droger ink alkohol blir en lösning i vardagen när en inte orkar stå ut. Magnesium hjälper mot myrkryp. Köp imodium. Det är en opiat men i lägre dos så bryter den inte igenom det centrala nervsystemet, googla dimor.

Tack! Jag känner mig lugnare.

Jag varken dricker eller använder annat, (ok, snusar gör jag ju) men har bara läst hemska historier om att man ska bli så dålig när man slutar, och då har ju oron satt sig i att bli dålig i närheten av barnen eller andra. Det blir ju en skam att ha ätit i tystnad. Har gått fem dagar nu helt utan och som sagt känns det inte så farligt ändå, var livrädd att jag skulle bli dödssjuk?.

Ska kika på dom!
  • Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-14 13:49:35 följande:

Tack! Jag känner mig lugnare.

Jag varken dricker eller använder annat, (ok, snusar gör jag ju) men har bara läst hemska historier om att man ska bli så dålig när man slutar, och då har ju oron satt sig i att bli dålig i närheten av barnen eller andra. Det blir ju en skam att ha ätit i tystnad. Har gått fem dagar nu helt utan och som sagt känns det inte så farligt ändå, var livrädd att jag skulle bli dödssjuk?.

Ska kika på dom!

Tramadol 50 mg är snabbverkande och första utsättnningssymptomet vid beroende kommer efter 6 h. Har du stått ut i 5 dagar så är det fysiska påväg bort dock kan magen krångla lite längre. Känner du dig nedstämd så beror det på läkemedlet såvida du inte har en genuin psykisk ohälsa i grunden. För mig blev måendet enklare att hantera eftersom jag visste att det enbart berodde på kemikalier.
  • Anonym (Dimor)

Vill bara vinka ett varningens finger, dimor (loperamid) är kraftigt beroendeframkallande. Jag har själv varit fast och det har varit ett helvete att ta sig ur. Blev tillslut inlagd för att avgiftas, iofs hade jag ett parallellt benzomissbruk, men dimoren var i den akuta fasen värre att bli av med. Lång, lång abstinens som var fördjävlig. Använd enbart som den ska, låg dos mot diarré är dock hyfsat säkert!

Du fixar det här, nu är du förbi det värsta! Kan bara bli bättre nu!

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2021-08-14 14:04:36 följande:

Tramadol 50 mg är snabbverkande och första utsättnningssymptomet vid beroende kommer efter 6 h. Har du stått ut i 5 dagar så är det fysiska påväg bort dock kan magen krångla lite längre. Känner du dig nedstämd så beror det på läkemedlet såvida du inte har en genuin psykisk ohälsa i grunden. För mig blev måendet enklare att hantera eftersom jag visste att det enbart berodde på kemikalier.

Ja magen krånglar. Får liksom knappt gå på toa men när jag går så är det ju inte åt det fasta hållet (ursäkta detaljen) och jag vill ogärna ta massa annat egentligen, men samtidigt vill jag stabilisera magen lite.

Har verkligen insett vad medicin kan göra med en..
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Dimor) skrev 2021-08-14 14:15:34 följande:

Vill bara vinka ett varningens finger, dimor (loperamid) är kraftigt beroendeframkallande. Jag har själv varit fast och det har varit ett helvete att ta sig ur. Blev tillslut inlagd för att avgiftas, iofs hade jag ett parallellt benzomissbruk, men dimoren var i den akuta fasen värre att bli av med. Lång, lång abstinens som var fördjävlig. Använd enbart som den ska, låg dos mot diarré är dock hyfsat säkert!

Visste inte ens att man kunde bli beroende av sådant, det var något helt nytt för mig! :o
  • Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (Dimor) skrev 2021-08-14 14:15:34 följande:

Tack, skulle givetvis ha tagit med den risken. Dimor kan lindra magen under ett par dagar men också förlänga abstinensen. För mig var den bra, men kände givetvis till riskerna. All cred till dig som brutit ett bensomissbruk, har bara erfarenhet av opioider såsom tramadol, subutex, fentanyl samt amfetamln. Amfetamin var värst trots låg dos och kort tid som brukare.
  • klyban
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-14 13:04:48 följande:
    Tack för svaret.

Men är lika rädd att be om hjälp

Känner mig inte nedstämd eller annorlunda så, mer än att jag känner mig klarare i huvudet.

Du får inga anfall på så små mängder.

Om du har migrän varje dag, så bör ju du ligga på sjukvården tills de kommer med lösningar, även om de är samma som nu.

Om du får föreskrivit, så tänk på att ha uppehåll var 6-8 vecka, så har du en halvdags AT, och sen lite trött i någon dag.
    Och klarar du en vecka så är det bra, så kan du sen fortsätta med din föreskrivna medicin.

När det kommer till abstinensen, så är det bara hörda ut som funkar.
    Och sova varje gång kroppen säger den vill sova, för det troliga är att man vaknar efter 30min och är klarvaken igen.
    Detta lär nog inte bli så tydligt med dig och en tab per dag.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Slutat tvärt med låg dos tramadol, är det ändå farligt?