Inlägg från: Anonym (Erfarenhet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Erfarenhet)

Slutat tvärt med låg dos tramadol, är det ändå farligt?

Hej,

Har medicinerats med tramadol under 2 års tid av läkare och blev ordinerad 400

Mg/ dag. Jag blev extremt tolerant under behandlingen och har självmedicinerat upp till 1g. Jag valde att bryta missbruket på egen hand utan att trappa ur. Jag fick både krampanfall och alla andra fysiska abstinenssymtom som kan uppstå. Tramadol är lite klurigt eftersom läkemedlet påverkar flera signalsubstanser, däribland seretonin och noradrenalin. Efter 2 veckor med fysisk abstinens övertog den mentala. Jag blev nedstämd, orkeslös och rent allmänt ledsen. Sömnproblemen var värst och jag fick imovane utskrivet av tidigare förskrivande läkare. Cirka 8 v tog det innan jag blev folk igen. Nu har du använt 50 mg per dag och det blir såklart utsättningssymptom av det med, men inte lika kraftiga. Tvinga dig själv till motion (dopamin) och annat som faktiskt får dig att må bra. Byt för all del inte ut tramadolen mot annat preparat för att ?lindra?. Använd magnesium mot myrkryp och köp melatonin för sömnbesvär, om du har några.

• Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-14 13:04:48 följande:

Tack för svaret.

Är jätterädd att få anfall eller liknande.

Men är lika rädd att be om hjälp?

Känslan av misslyckande som människa/förälder är det jobbigaste.

Har fått mindre myrkryp nu, men svårt att sova än.

Känner mig inte nedstämd eller annorlunda så, mer än att jag känner mig ?klarare? i huvudet.

Förstår att det kan ta tid att komma förbi besvären, och tänker inte ta något annat alls, har inget begär eller sug alls utan känns som om jag inte ens ätit dom.

Har magnesium hemma som jag får testa..!

Hej, du kommer med största sannolikhet inte få kramper. Jag har blivit utsatt för något som heter ?kindling? eftersom jag slutat, börjat, slutat. Jag fick använda stesolid 5 mg för att min kramptröskel var så kraftigt sänkt. Du kommer att ordna det här galant och för varje dag som går så kommer det också bli enklare för dig, tänk på att postakutabstinens kan uppstå efter någon månad. Och sluta skamma dig själv. Helt otroligt att du inte har använt mer än den mg du tagit. Droger ink alkohol blir en lösning i vardagen när en inte orkar stå ut. Magnesium hjälper mot myrkryp. Köp imodium. Det är en opiat men i lägre dos så bryter den inte igenom det centrala nervsystemet, googla dimor.
  • Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-14 13:49:35 följande:

Tack! Jag känner mig lugnare.

Jag varken dricker eller använder annat, (ok, snusar gör jag ju) men har bara läst hemska historier om att man ska bli så dålig när man slutar, och då har ju oron satt sig i att bli dålig i närheten av barnen eller andra. Det blir ju en skam att ha ätit i tystnad. Har gått fem dagar nu helt utan och som sagt känns det inte så farligt ändå, var livrädd att jag skulle bli dödssjuk?.

Ska kika på dom!

Tramadol 50 mg är snabbverkande och första utsättnningssymptomet vid beroende kommer efter 6 h. Har du stått ut i 5 dagar så är det fysiska påväg bort dock kan magen krångla lite längre. Känner du dig nedstämd så beror det på läkemedlet såvida du inte har en genuin psykisk ohälsa i grunden. För mig blev måendet enklare att hantera eftersom jag visste att det enbart berodde på kemikalier.
  • Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (Dimor) skrev 2021-08-14 14:15:34 följande:

Vill bara vinka ett varningens finger, dimor (loperamid) är kraftigt beroendeframkallande. Jag har själv varit fast och det har varit ett helvete att ta sig ur. Blev tillslut inlagd för att avgiftas, iofs hade jag ett parallellt benzomissbruk, men dimoren var i den akuta fasen värre att bli av med. Lång, lång abstinens som var fördjävlig. Använd enbart som den ska, låg dos mot diarré är dock hyfsat säkert!

Du fixar det här, nu är du förbi det värsta! Kan bara bli bättre nu!

Tack, skulle givetvis ha tagit med den risken. Dimor kan lindra magen under ett par dagar men också förlänga abstinensen. För mig var den bra, men kände givetvis till riskerna. All cred till dig som brutit ett bensomissbruk, har bara erfarenhet av opioider såsom tramadol, subutex, fentanyl samt amfetamln. Amfetamin var värst trots låg dos och kort tid som brukare.
  • Anonym (Erfarenhet)
    klyban skrev 2021-08-14 19:23:09 följande:

Denna typen av mediciner har en väldigt låg skadeverkning på din kropp.

Det är abstinensen som är det som är värst, så sabba kroppen är svårt och göra.

Sen finns ju överdos med också, för vet det är en del som gillar jaga mig med blåslampa och nämna självklara saker.

Dock vet jag inte hur mycket som krävs för tramadol, för man hört många som tagit extrema mängder med tramadol och ändå överlever.

Dock rätt vanligt med vådliga kramper hos dessa högdostagare.

Du kommer snart inte känna något av din abstinens, och om det alltid bara varit en tablett dagligen.

Abstinensen kan bli jobbigare eftersom den påverkar fler signalsubstanser än en vanlig opioid. Jag fick krampanfall på 1500 mg. När jag återgick till 200-400 mg så var kramptröskeln såpass låg att jag fortsatte krampa. Jag har läkemedlet på recept med anledning av ischias. Har slutat på egen hand och känner mig mer klar i skallen.
  • Anonym (Erfarenhet)
    klyban skrev 2021-08-14 19:46:27 följande:

JO, tramadolen är lite jobbigare att sluta med och pga den effekten du pratar om där och som liknar SSRI och dessa liknande mediciner.

Jo, man blir klarar utan tramadol var dag, själv haft smärtproblem historiskt och man vet hur man ogillade att vara lätt påverkad i det vardagliga.

Jag blev mer fokuserad på mitt arbete och övriga bestyr i vardagen. Har troligtvis en outredd adhd och upplevde att blev mer styrsel. Men det är ju bara ett rättfärdigande för att fortsätta. Men i ts fall finns det varken beroendeproblematik eller missbruk. Du verkar kunnig inom mycket, klyban!
Svar på tråden Slutat tvärt med låg dos tramadol, är det ändå farligt?