• klyban

Slutat tvärt med låg dos tramadol, är det ändå farligt?

Anonym (Orolig) skrev 2021-08-14 13:04:48 följande:
    Tack för svaret.

Är jätterädd att få anfall eller liknande.
    Men är lika rädd att be om hjälp
    Känslan av misslyckande som människa/förälder är det jobbigaste.

Har fått mindre myrkryp nu, men svårt att sova än.
    Känner mig inte nedstämd eller annorlunda så, mer än att jag känner mig klarare i huvudet.
    Förstår att det kan ta tid att komma förbi besvären, och tänker inte ta något annat alls, har inget begär eller sug alls utan känns som om jag inte ens ätit dom.

Har magnesium hemma som jag får testa..!

Du får inga anfall på så små mängder.

Om du har migrän varje dag, så bör ju du ligga på sjukvården tills de kommer med lösningar, även om de är samma som nu.

Om du får föreskrivit, så tänk på att ha uppehåll var 6-8 vecka, så har du en halvdags AT, och sen lite trött i någon dag.
    Och klarar du en vecka så är det bra, så kan du sen fortsätta med din föreskrivna medicin.

När det kommer till abstinensen, så är det bara hörda ut som funkar.
    Och sova varje gång kroppen säger den vill sova, för det troliga är att man vaknar efter 30min och är klarvaken igen.
    Detta lär nog inte bli så tydligt med dig och en tab per dag.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-14 16:57:16 följande:
    Det låter väldigt lugnande. Har ju som sagt googlat och det är ju inte så värst bra i längden. Man blir bara rädd och orolig. Är det såhär pass milt ändå så står jag absolut ut, var rädd att jag hade sabbat kroppen rejält för alltid.

Denna typen av mediciner har en väldigt låg skadeverkning på din kropp.
    Det är abstinensen som är det som är värst, så sabba kroppen är svårt och göra.

Sen finns ju överdos med också, för vet det är en del som gillar jaga mig med blåslampa och nämna självklara saker.
    Dock vet jag inte hur mycket som krävs för tramadol, för man hört många som tagit extrema mängder med tramadol och ändå överlever.
    Dock rätt vanligt med vådliga kramper hos dessa högdostagare.

Du kommer snart inte känna något av din abstinens, och om det alltid bara varit en tablett dagligen.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2021-08-14 19:38:06 följande:
    Abstinensen kan bli jobbigare eftersom den påverkar fler signalsubstanser än en vanlig opioid. Jag fick krampanfall på 1500 mg. När jag återgick till 200-400 mg så var kramptröskeln såpass låg att jag fortsatte krampa. Jag har läkemedlet på recept med anledning av ischias. Har slutat på egen hand och känner mig mer klar i skallen.

JO, tramadolen är lite jobbigare att sluta med och pga den effekten du pratar om där och som liknar SSRI och dessa liknande mediciner.

Jo, man blir klarar utan tramadol var dag, själv haft smärtproblem historiskt och man vet hur man ogillade att vara lätt påverkad i det vardagliga.

• klyban
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2021-08-14 19:51:03 följande:
    Jag blev mer fokuserad på mitt arbete och övriga bestyr i vardagen. Har troligtvis en outredd adhd och upplevde att blev mer styrsel. Men det är ju bara ett rättfärdigande för att fortsätta. Men i ts fall finns det varken beroendeproblematik eller missbruk. Du verkar kunnig inom mycket, klyban!

Jo, man är rätt uppläst och en del egna erfarenheter med på köpet.
    Och har även hjälpt ett flertal med att sluta med opioider/opiater, det finns en del tips ochj tricks som gör det lite lite enklare för en.
    Sen kommer alltid någon och säger det är inte så lätt, nej, det är underförstått att det är satans svårt.
    Och det borde ju du veta om också, och med dom mängderna, men att det går ändå att sluta.

Personligen skulle jag ta tramadol utan ens reflektera om jag hade tillräckligt ont igen.
    Men den kunskap man har, så vet man att man kommer med enkelhet kunna sluta, även om det är jobbigt i sig.
    Men dessa mediciner är att respektera, då dom är duktiga på att lura in en i en överkonsumtion.
    Jag har själv kommit på att kalla dessa för bara-en-till-mediciner.(har lagt på benzo där med, då delar denna egenskapen om att bara-ta-en-till tablett.)

Man borde lära ut såna här saker första gången man får dessa utskrivna, för det kommer som en chock för folk att dom sen står där med en AT som de vet att en narkoman på stan skulle ha och så står dom där själva.
    Det är så många hamnar i ett svårt missbruk i USA, olycka/operation smärtstillande avslutas, och sen söker de sig till den illegala marknaden och pga de inte klarar av AT som de fick.

Drabbar rik som fattig, och detta är kunskaper man bör ha, så ökar chansen att man klarar av att avsluta sin konsumtion.

• klyban
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-14 20:33:03 följande:
    Eftersom du verkar väldigt kunnig så har jag en fråga som inte rör mig personligen utan en annan, enbart av nyfikenhet; Hade en bekant som var gravid för ca 3 år sedan. Hon missbrukade tramadol och annat (långt långt över 4-500 mg per dag) och födde ett barn som var helt friskt överlag. Jag har så svårt att förstå det? För allt går ju över till fostret?
    Jag har undrat över det länge men inte velat fråga då vi ej har en sådan relation, och jag inte vill riva i de såren nu när hon är ren.

Jo, men dessa läkemedel skadar inte kroppen fysiskt, utan det är vid felaktigt användande det skadar kroppen som tex vid överdos eller som med dexofen som dödade många och där alkohol även i galet små mängder kunde orsaka svåra biverkningar.
    Och de skador du tror ska ske, sker inte och pga de inte har den förmågan  att göra den skadan.
    Men såklart sen kan andra skador uppstå i beroendet och för andra mödrar med beroende/missbruk och när de misshandlar sina egna kroppar genom kanske äta galet fel för att vara gravid.

Dock ärver ju barnet morsans beroende, och barnet behöver avgiftas efter födsel.

• klyban
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-15 08:46:46 följande:
    Tack för svar.
    Det är ju väldigt ovant för mig.
    Har alltid haft största respekt för allt som kan vara skadligt för en, ångrar såklart att jag ens började medicinera på egen hand men det gick ut över hela vardagen till slut och som sagt så slog desperationen till..
    läste att det finns gravida som gått på lika låg dos som mig eller högre - som fått förskrivet dock - och därför kom funderingen upp lite då jag visste någon som gjort det fast på egen hand då..
    och det finns ju en hel del trådar härinne med. Att gå igenom alla hade tagit för lång tid helt enkelt.

Det får bli ett samtal till läkare snart, har inte fått någon migrän ännu men är rädd att den kommer

Om du berättar du självmedicinerat med tramadol till sjukvården, så sätter dom en stämpel på dig som gör att du kommer ha extremt svårt att få dessa mediciner senare.
    Och ett sådant behov uppstår.

Men finns det inte lite migränmediciner som hjälper  lite?
    Hade migrän som yngre, men då fanns det inte mycket mer än smärtstillande att ha hjälp med.
    Du får ju ta upp detta med läkarna och din migrän, för sånt ska man inte behöva leva med.
    Och sen var vaksam om läkare föreskriver tramadol eller liknande medicin och med ditt intag, så det inte accelererar eller blir varaktigt när du inte har migrän.

• klyban
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-15 13:06:42 följande:
    Jag har ju testat en del, men tyvärr inte. Jag skulle vilja bli utredd för migränen så jag vet vad jag kan göra för att lindra den på fler sätt än med medicin, har dock bara mött motstånd i tre års tid. En läkare skrev att jag hade ångest. Kan skilja på migrän & ångest så den läkaren gick jag inte tillbaka till mer..

Jag önskar att jag bara hade tagit dom när migränen väl uppstod men man ville inte chansa, och därför blev det lika självklart som att äta mat, att ta en varje dag.

Men magen verkar lugna sig, har sovit inatt utan vidare avbrott, tog en magnesium igår så den kanske hjälpte? Är lite illamående än, men i övrigt känner jag mig normal. Otroligt tacksam över det..
    Du får fortsätta söka, för dessa mediciner för smärta är ingen bra långtidslösning för migrän som ofta inte är daglig.
Svar på tråden Slutat tvärt med låg dos tramadol, är det ändå farligt?