Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Slutat tvärt med låg dos tramadol, är det ändå farligt?

Lång historia kort;

Ätit 50 mg tramadol sen december -20, en om dagen och för ett par dagar sedan slutade jag.

Har ej fått dessa utskrivet utan har fått på annat vis för att läkarna inte ville ge mig något alls (lider av svår migrän) så till slut blev man dum och desperat.

Har känt mig konstig med klassiska abstinenssymptom som kryp i benen, diarré, svårt att sova mm. Ingen ångest eller liknande, vilket jag är tacksam för.

Törs verkligen inte höra av mig till sjukvården då jag har barn, och jag är livrädd att jag har sabbat hela livet nu om jag berättar att jag ätit sådana.

Min fråga är, hur länge håller besvären i sig? Tänker att dosen ändå varit så låg, och jag har inte behövt överskrida den, och har inte tagit fler alls sen jag slutade.

Kan det vara farligt att sluta även om dosen varit så låg?

Har man kvar ämnet i kroppen än?

Har googlat så mycket att jag bara är yr nu, och inte kan ta in mer sådan information men vad jag än skriver så handlar det alltid om högre doser och under längre perioder, så det är svårt att gå efter..

Jag vet hur fel det är, jag bannar mig själv hela tiden så sådana kommentar undanbedes just nu, jag vill bara veta om jag kan sluta hålla andan av oro?

• Svar på tråden Slutat tvärt med låg dos tramadol, är det ändå farligt?
  • Anonym (Orolig)

Tack för svaret.

Är jätterädd att få anfall eller liknande.

Men är lika rädd att be om hjälp?

Känslan av misslyckande som människa/förälder är det jobbigaste.

Har fått mindre myrkryp nu, men svårt att sova än.

Känner mig inte nedstämd eller annorlunda så, mer än att jag känner mig ?klarare? i huvudet.

Förstår att det kan ta tid att komma förbi besvären, och tänker inte ta något annat alls, har inget begär eller sug alls utan känns som om jag inte ens ätit dom.

Har magnesium hemma som jag får testa..!

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2021-08-14 13:21:55 följande:

Hej, du kommer med största sannolikhet inte få kramper. Jag har blivit utsatt för något som heter ?kindling? eftersom jag slutat, börjat, slutat. Jag fick använda stesolid 5 mg för att min kramptröskel var så kraftigt sänkt. Du kommer att ordna det här galant och för varje dag som går så kommer det också bli enklare för dig, tänk på att postakutabstinens kan uppstå efter någon månad. Och sluta skamma dig själv. Helt otroligt att du inte har använt mer än den mg du tagit. Droger ink alkohol blir en lösning i vardagen när en inte orkar stå ut. Magnesium hjälper mot myrkryp. Köp imodium. Det är en opiat men i lägre dos så bryter den inte igenom det centrala nervsystemet, googla dimor.

Tack! Jag känner mig lugnare.

Jag varken dricker eller använder annat, (ok, snusar gör jag ju) men har bara läst hemska historier om att man ska bli så dålig när man slutar, och då har ju oron satt sig i att bli dålig i närheten av barnen eller andra. Det blir ju en skam att ha ätit i tystnad. Har gått fem dagar nu helt utan och som sagt känns det inte så farligt ändå, var livrädd att jag skulle bli dödssjuk?.

Ska kika på dom!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2021-08-14 14:04:36 följande:

Tramadol 50 mg är snabbverkande och första utsättnningssymptomet vid beroende kommer efter 6 h. Har du stått ut i 5 dagar så är det fysiska påväg bort dock kan magen krångla lite längre. Känner du dig nedstämd så beror det på läkemedlet såvida du inte har en genuin psykisk ohälsa i grunden. För mig blev måendet enklare att hantera eftersom jag visste att det enbart berodde på kemikalier.

Ja magen krånglar. Får liksom knappt gå på toa men när jag går så är det ju inte åt det fasta hållet (ursäkta detaljen) och jag vill ogärna ta massa annat egentligen, men samtidigt vill jag stabilisera magen lite.

Har verkligen insett vad medicin kan göra med en..
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Dimor) skrev 2021-08-14 14:15:34 följande:

Vill bara vinka ett varningens finger, dimor (loperamid) är kraftigt beroendeframkallande. Jag har själv varit fast och det har varit ett helvete att ta sig ur. Blev tillslut inlagd för att avgiftas, iofs hade jag ett parallellt benzomissbruk, men dimoren var i den akuta fasen värre att bli av med. Lång, lång abstinens som var fördjävlig. Använd enbart som den ska, låg dos mot diarré är dock hyfsat säkert!

Du fixar det här, nu är du förbi det värsta! Kan bara bli bättre nu!

Visste inte ens att man kunde bli beroende av sådant, det var något helt nytt för mig! :o
  • Anonym (Orolig)
    klyban skrev 2021-08-14 15:44:22 följande:

Du får inga anfall på så små mängder.

Om du har migrän varje dag, så bör ju du ligga på sjukvården tills de kommer med lösningar, även om de är samma som nu.

Om du får föreskrivit, så tänk på att ha uppehåll var 6-8 vecka, så har du en halvdags AT, och sen lite trött i någon dag.

Och klarar du en vecka så är det bra, så kan du sen fortsätta med din föreskrivna medicin.

När det kommer till abstinensen, så är det bara hörda ut som funkar.

Och sova varje gång kroppen säger den vill sova, för det troliga är att man vaknar efter 30min och är klarvaken igen.

Detta lär nog inte bli så tydligt med dig och en tab per dag.

Det låter väldigt lugnande. Har ju som sagt googlat och det är ju inte så värst bra i längden. Man blir bara rädd och orolig. Är det såhär pass milt ändå så står jag absolut ut, var rädd att jag hade sabbat kroppen rejält för alltid.
  • Anonym (Orolig)
    klyban skrev 2021-08-14 19:23:09 följande:

Denna typen av mediciner har en väldigt låg skadeverkning på din kropp.

Det är abstinensen som är det som är värst, så sabba kroppen är svårt och göra.

Sen finns ju överdos med också, för vet det är en del som gillar jaga mig med blåslampa och nämna självklara saker.

Dock vet jag inte hur mycket som krävs för tramadol, för man hört många som tagit extrema mängder med tramadol och ändå överlever.

Dock rätt vanligt med vådliga kramper hos dessa högdostagare.

Du kommer snart inte känna något av din abstinens, och om det alltid bara varit en tablett dagligen.

Eftersom du verkar väldigt kunnig så har jag en fråga som inte rör mig personligen utan en annan, enbart av nyfikenhet; Hade en ?bekant? som var gravid för ca 3 år sedan. Hon missbrukade tramadol och annat (långt långt över 4-500 mg per dag) och födde ett barn som var helt friskt överlag. Jag har så svårt att förstå det? För allt går ju över till fostret?

Jag har undrat över det länge men inte velat fråga då vi ej har en sådan relation, och jag inte vill riva i de såren nu när hon är ren.
  • Anonym (Orolig)
    klyban skrev 2021-08-15 01:21:51 följande:

Jo, men dessa läkemedel skadar inte kroppen fysiskt, utan det är vid felaktigt användande det skadar kroppen som tex vid överdos eller som med dexofen som dödade många och där alkohol även i galet små mängder kunde orsaka svåra biverkningar.

Och de skador du tror ska ske, sker inte och pga de inte har den förmågan  att göra den skadan.

Men såklart sen kan andra skador uppstå i beroendet och för andra mödrar med beroende/missbruk och när de misshandlar sina egna kroppar genom kanske äta galet fel för att vara gravid.

Dock ärver ju barnet morsans beroende, och barnet behöver avgiftas efter födsel.

Tack för svar.

Det är ju väldigt ovant för mig.

Har alltid haft största respekt för allt som kan vara skadligt för en, ångrar såklart att jag ens började medicinera på egen hand men det gick ut över hela vardagen till slut och som sagt så slog desperationen till..

läste att det finns gravida som gått på lika låg dos som mig eller högre - som fått förskrivet dock - och därför kom funderingen upp lite då jag visste någon som gjort det fast på egen hand då..

och det finns ju en hel del trådar härinne med. Att gå igenom alla hade tagit för lång tid helt enkelt.

Det får bli ett samtal till läkare snart, har inte fått någon migrän ännu men är rädd att den kommer?
  • Anonym (Orolig)
    klyban skrev 2021-08-15 12:33:03 följande:

Om du berättar du självmedicinerat med tramadol till sjukvården, så sätter dom en stämpel på dig som gör att du kommer ha extremt svårt att få dessa mediciner senare.

Och ett sådant behov uppstår.

Men finns det inte lite migränmediciner som hjälper  lite?

Hade migrän som yngre, men då fanns det inte mycket mer än smärtstillande att ha hjälp med.

Du får ju ta upp detta med läkarna och din migrän, för sånt ska man inte behöva leva med.

Och sen var vaksam om läkare föreskriver tramadol eller liknande medicin och med ditt intag, så det inte accelererar eller blir varaktigt när du inte har migrän.

Jag har ju testat en del, men tyvärr inte. Jag skulle vilja bli utredd för migränen så jag vet vad jag kan göra för att lindra den på fler sätt än med medicin, har dock bara mött motstånd i tre års tid. En läkare skrev att jag hade ångest. Kan skilja på migrän & ångest så den läkaren gick jag inte tillbaka till mer..

Jag önskar att jag bara hade tagit dom när migränen väl uppstod men man ville inte ?chansa?, och därför blev det lika självklart som att äta mat, att ta en varje dag.

Men magen verkar lugna sig, har sovit inatt utan vidare avbrott, tog en magnesium igår så den kanske hjälpte? Är lite illamående än, men i övrigt känner jag mig normal. Otroligt tacksam över det..
  • Anonym (Orolig)
    klyban skrev 2021-08-15 13:12:47 följande:

Du får fortsätta söka, för dessa mediciner för smärta är ingen bra långtidslösning för migrän som ofta inte är daglig.

Jo, precis.

Tack för dina bra råd. Uppskattas verkligen.

Går in och läser om för att bli lugnad, nu känner man efter för mycket såklart?
Svar på tråden Slutat tvärt med låg dos tramadol, är det ändå farligt?