• Anonym (TS)

Sjukskrivning och omtentor.

Är det någon som varit sjukskriven från sina studier men ändå skrivit omtentor (utan att behöva gå på lektioner alltså)? Hur har ni gjort med sjukpenningen/Försäkringskassan då?

Jag har varit i kontakt med Försäkringskassan men de vet knappt själva, verkar det som.

• Svar på tråden Sjukskrivning och omtentor.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-11 14:00:41 följande:

Nej, under en termin då personen skulle ha pluggat heltid men nu inte klarar det.

Naturligtvis kan du inte vara sjukskriven i förhållande till studier och få hel sjukpenning, och sedan ändå klara att studera. Det säger väl sig självt? Samma sak om du är arbetslös.
  • Anonym (soc-bidrag)
    Anonym (Nja) skrev 2021-08-11 14:15:48 följande:
    Naturligtvis kan du inte vara sjukskriven i förhållande till studier och få hel sjukpenning, och sedan ändå klara att studera. Det säger väl sig självt? Samma sak om du är arbetslös.
    Men det är ju sjukt konstigt att du ska vara arbetslös 24/7 och inte kunna plugga till en omtenta samtidigt som du är arbetslös.... En omtenta som du kanske behöver för att få ut din examen så du lättare får jobb... 
  • SaraL77

Om du har studieuppehåll och uppbär sjukersättning så har du ju inte rätt att skriva omtentor, det begriper du väl ändå själv?

• Anonym (soc-bidrag)
    sextiotalist skrev 2021-08-11 14:05:49 följande:
    Nja, det är inte alls säkert man får det. Vet några som (i nära nutid) råkat ut för långvarig (som krävde sjukhusvård) som inte fick socialbidrag, för att hon var sambo (med en student) soc ansåg att han skulle försörja henne på sitt studielån. (de löste det genom att hon flyttade hem till sin mamma under tiden), inget från socialen, men mamman kunde försörja henne under tiden
    Nej, det är helt uppenbart att man inte kan lita på dem för fem öre när man faktiskt frågar den soc-personal som jobbar på dessa vuxendagis om det är ok att man pluggar när datorerna ligger nere (böckerna låg i väskan så jag kunde plugga i kollektivtrafiken). 

Nu är detta 20 år sedan men jag är inte alls förvånad över att det är lika galet nu. Och det där med att sambos är försörjningspliktiga är också helt vansinne egentligen. 
  • sextiotalist
    SaraL77 skrev 2021-08-11 14:29:19 följande:

Om du har studieuppehåll och uppbär sjukersättning så har du ju inte rätt att skriva omtentor, det begriper du väl ändå själv?

???
    Känner många ungdomar som studerar på tekniska högskolor. Där kan man skriva omtentor vid flera tillfällen per år. Så nog sjutton kan Kalle, som missade tentan i maj, pga sjukdom, skriva omtentan i september, varför skulle han inte kunna göra det?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (soc-bidrag) skrev 2021-08-11 14:28:19 följande:
    Men det är ju sjukt konstigt att du ska vara arbetslös 24/7 och inte kunna plugga till en omtenta samtidigt som du är arbetslös.... En omtenta som du kanske behöver för att få ut din examen så du lättare får jobb... 
    Då får man ta studielån. Du kan liksom inte ta ut sjukpenning, och hävda att du är för sjuk för att studera - när du det facto studerar. Då har du ju ingen nedsatt arbetsförmåga på grund av sjukdom. Vad är det du inte begriper?

• Anonym (TS)
    SaraL77 skrev 2021-08-11 14:29:19 följande:

Det handlar inte om mig.

Därav frågan hur man ska göra med Försäkringskassan. Det är svårt att beräkna hur många timmar som ska gå till pluggandet inför omtentan, kanske finns inte energi till något alls. Eller så ska det beräknas i förväg, t.ex. fyra timmar i veckan i åtta veckor...
  • Anonym (Nja)
    sextiotalist skrev 2021-08-11 14:42:24 följande:
    ???
    Känner många ungdomar som studerar på tekniska högskolor. Där kan man skriva omtentor vid flera tillfällen per år. Så nog sjutton kan Kalle, som missade tentan i maj, pga sjukdom, skriva omtentan i september, varför skulle han inte kunna göra det?
    Fast du kan inte skriva omtenta SAMTIDIGT som du uppbär sjukpenning. Då har du ju intygat att du är för sjuk för att studera, eller göra något annat för den delen. Så klarar du att plugga till och skriva omtenta så är din arbetsförmåga inte nedsatt och därmed ska du inte ha sjukpenning.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nja) skrev 2021-08-11 14:15:48 följande:

Därför jag undrar hur andra har gjort. Man är ju inte registrerad på någon kurs och eventuellt pluggande sker när tillfälle finns, i hemmet på egen hand.
  • sextiotalist
    Anonym (Nja) skrev 2021-08-11 14:50:52 följande:
    Fast du kan inte skriva omtenta SAMTIDIGT som du uppbär sjukpenning. Då har du ju intygat att du är för sjuk för att studera, eller göra något annat för den delen. Så klarar du att plugga till och skriva omtenta så är din arbetsförmåga inte nedsatt och därmed ska du inte ha sjukpenning.
    Nej, det såklart. Då ska du endast rehabilitera dig. 
    Jag hamnade i den sitsen, behövde klara en tenta för att få studielån (hade haft det lite för roligt under studietiden) och precis innan så får jag njurbäckeninflammation. När jag varit undersökt, fått mina recept och sa glatt till läkaren, nu är det bara att plugga inför tentan på lördag. Så fick jag en sjukskrivning på köpet och order att inte plugga, inte tenta, för då skulle han lägga in mig (det var på den tiden akutläkarna kunde skriva sjukintyg, dvs väldigt länge sedan). Bör väl tillägga att läkaren var rätt ung, så han visste hur man tänkte när det gällde missade tentor. 
    Jag skickade in sjukintyget till CSN och fick behålla studielånet (och självklart var jag inte uppe och försökte ta någon tenta alls)
  • Anonym (Nja)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-11 14:52:40 följande:
    Därför jag undrar hur andra har gjort. Man är ju inte registrerad på någon kurs och eventuellt pluggande sker när tillfälle finns, i hemmet på egen hand.
    Klarar man detta ska man ringa Fk och avsäga sig sjukpenningen på den del man klarar att plugga. Bara för att det inte syns någonstans gör det inte till ett mindre försäkringsbedrägeri för det.
    Inte undra på att sjukförsäkringen urholkas och alla misstänkliggörs när det finns folk som fuskar och ska lura till sig pengar de inte har rätt till. Usch!
  • Anonym (Släng av cancer)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-10 13:18:27 följande:

Är det någon som varit sjukskriven från sina studier men ändå skrivit omtentor (utan att behöva gå på lektioner alltså)? Hur har ni gjort med sjukpenningen/Försäkringskassan då?

Jag har varit i kontakt med Försäkringskassan men de vet knappt själva, verkar det som.

Jag hade lite cancer när jag var student och kan bara rekommendera dig att ringa såväl CSN som Försäkringskassan och prata med riktiga handläggare.

Just då för 8-10 år sen, så skulle man sjukskriva sig till FK som vanligt och man återskänktes den tid man var sjukskriven, exklusive 30 dar. Man behövde heller ej ta terminens poäng, utan hade rätt till nytt lån nästa termin "som vanligt". Under sommaren gjorde FK en ny SGI-bedömning med nån typ av specialreglel jag aldrig hört om och sen tog CSN över igen när terminen fortsatte. Det var "bara" att friskanmäla sig och sjukanmäla sig till Försäkringskassan "som vanligt" och jag tog några poäng som vanligt, en "frisk" period.

Så prata med FK och CSN om hur du kan göra och de till att informera om att du tänker försöka klara en gammal tenta. Naturligtvis har du inte rätt till sjukpenning den dag du tar en tenta, men det rapporterar du ju in.

Se också till att prata med rätt typ av handläggare på Försäkringskassan, så att du vet hur det fungerar idag.
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2021-08-11 14:01:24 följande:

Hur många år sedan var detta?

Ca 10 år sedan så mycket kan ha ändrats sedan dess
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nja) skrev 2021-08-11 14:56:27 följande:

Klarar man detta ska man ringa Fk och avsäga sig sjukpenningen på den del man klarar att plugga. Bara för att det inte syns någonstans gör det inte till ett mindre försäkringsbedrägeri för det.

Inte undra på att sjukförsäkringen urholkas och alla misstänkliggörs när det finns folk som fuskar och ska lura till sig pengar de inte har rätt till. Usch!

Nu läser du i nattmössan.
  • Anonym (soc-bidrag)
    Anonym (Nja) skrev 2021-08-11 14:49:14 följande:

Då får man ta studielån. Du kan liksom inte ta ut sjukpenning, och hävda att du är för sjuk för att studera - när du det facto studerar. Då har du ju ingen nedsatt arbetsförmåga på grund av sjukdom. Vad är det du inte begriper?

Och du har problem med att läsa eftersom du inte ser att jag skriver om arbetslöshet i det inlägg du citerade.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (soc-bidrag) skrev 2021-08-11 21:52:50 följande:
    Och du har problem med att läsa eftersom du inte ser att jag skriver om arbetslöshet i det inlägg du citerade.
    Och varför citerade du då mitt inlägg från början som handlade om att vara sjukskriven och att ha sjukpenning? Har inget med ditt svammel att göra. Gå och gör lite nytta istället.
Svar på tråden Sjukskrivning och omtentor.