Anonym (TS) skrev 2021-08-10 13:18:27 följande:
Är det någon som varit sjukskriven från sina studier men ändå skrivit omtentor (utan att behöva gå på lektioner alltså)? Hur har ni gjort med sjukpenningen/Försäkringskassan då?
Jag har varit i kontakt med Försäkringskassan men de vet knappt själva, verkar det som.
Jag hade lite cancer när jag var student och kan bara rekommendera dig att ringa såväl CSN som Försäkringskassan och prata med riktiga handläggare.
Just då för 8-10 år sen, så skulle man sjukskriva sig till FK som vanligt och man återskänktes den tid man var sjukskriven, exklusive 30 dar. Man behövde heller ej ta terminens poäng, utan hade rätt till nytt lån nästa termin "som vanligt". Under sommaren gjorde FK en ny SGI-bedömning med nån typ av specialreglel jag aldrig hört om och sen tog CSN över igen när terminen fortsatte. Det var "bara" att friskanmäla sig och sjukanmäla sig till Försäkringskassan "som vanligt" och jag tog några poäng som vanligt, en "frisk" period.
Så prata med FK och CSN om hur du kan göra och de till att informera om att du tänker försöka klara en gammal tenta. Naturligtvis har du inte rätt till sjukpenning den dag du tar en tenta, men det rapporterar du ju in.
Se också till att prata med rätt typ av handläggare på Försäkringskassan, så att du vet hur det fungerar idag.