• sextiotalist

Sjukskrivning och omtentor.

Anonym (soc-bidrag) skrev 2021-08-11 12:50:39 följande:

Inte sjukskrivning men väl socialbidrag och studier till omtenta. Resultatet: Jag fick inga pengar då de ansåg att jag inte stod till arbetsmarknadens förfogande för att jag pluggade till en omtenta när internet på "vuxendagiset" dit jag var tvungen att gå varje dag låg nere pga avgrävd kabel. Hade frågat personalen där om det var ok och de hade sagt ja. Men tydligen inte. Det hade varit bättre om jag bara suttit och snackat skit med de andra som var där än att faktiskt försöka göra något vettigt av dötiden.

Nja, det är inte alls säkert man får det. Vet några som (i nära nutid) råkat ut för långvarig (som krävde sjukhusvård) som inte fick socialbidrag, för att hon var sambo (med en student) soc ansåg att han skulle försörja henne på sitt studielån. (de löste det genom att hon flyttade hem till sin mamma under tiden), inget från socialen, men mamman kunde försörja henne under tiden
  • sextiotalist
    SaraL77 skrev 2021-08-11 14:29:19 följande:

Om du har studieuppehåll och uppbär sjukersättning så har du ju inte rätt att skriva omtentor, det begriper du väl ändå själv?

???
    Känner många ungdomar som studerar på tekniska högskolor. Där kan man skriva omtentor vid flera tillfällen per år. Så nog sjutton kan Kalle, som missade tentan i maj, pga sjukdom, skriva omtentan i september, varför skulle han inte kunna göra det?
  • sextiotalist
    Anonym (Nja) skrev 2021-08-11 14:50:52 följande:
    Fast du kan inte skriva omtenta SAMTIDIGT som du uppbär sjukpenning. Då har du ju intygat att du är för sjuk för att studera, eller göra något annat för den delen. Så klarar du att plugga till och skriva omtenta så är din arbetsförmåga inte nedsatt och därmed ska du inte ha sjukpenning.
    Nej, det såklart. Då ska du endast rehabilitera dig. 
    Jag hamnade i den sitsen, behövde klara en tenta för att få studielån (hade haft det lite för roligt under studietiden) och precis innan så får jag njurbäckeninflammation. När jag varit undersökt, fått mina recept och sa glatt till läkaren, nu är det bara att plugga inför tentan på lördag. Så fick jag en sjukskrivning på köpet och order att inte plugga, inte tenta, för då skulle han lägga in mig (det var på den tiden akutläkarna kunde skriva sjukintyg, dvs väldigt länge sedan). Bör väl tillägga att läkaren var rätt ung, så han visste hur man tänkte när det gällde missade tentor. 
    Jag skickade in sjukintyget till CSN och fick behålla studielånet (och självklart var jag inte uppe och försökte ta någon tenta alls)
Svar på tråden Sjukskrivning och omtentor.