• Anonym (TS)

Sjukskrivning och omtentor.

Är det någon som varit sjukskriven från sina studier men ändå skrivit omtentor (utan att behöva gå på lektioner alltså)? Hur har ni gjort med sjukpenningen/Försäkringskassan då?

Jag har varit i kontakt med Försäkringskassan men de vet knappt själva, verkar det som.

• Svar på tråden Sjukskrivning och omtentor.
  • Anonym (ee)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-10 13:18:27 följande:

Är det någon som varit sjukskriven från sina studier men ändå skrivit omtentor (utan att behöva gå på lektioner alltså)? Hur har ni gjort med sjukpenningen/Försäkringskassan då?

Jag har varit i kontakt med Försäkringskassan men de vet knappt själva, verkar det som.

Kan man vara sjukskriven som student?

Hur fungerar det? Får man CSN som vanligt eller vad?

Eller slipper man studielån och får bidrag?
  • Anonym (TS)
    Anonym (ee) skrev 2021-08-10 14:08:07 följande:

Man gör studieuppehåll och får sjukpenning.
  • Anonym (f)

Man kan även fortsätta få csn den tid man ansökt för, som till stor del avskrivs sedan.
  • Anonym (TS)

Ingen som vet?

• EpicF

Om man har en SGI får man sjukpenning. Har man det inte får man CSN som vanligt med man behöver inte betala tillbaka då CSN blir motsvarande sjukpenning. Var iallefall så för några år sedan.

För att svara på ts, jag har skrivit omtenta som sjukskriven men jag var sjukskriven pga en fraktur i benet.
  • Anonym (soc-bidrag)

Inte sjukskrivning men väl socialbidrag och studier till omtenta. Resultatet: Jag fick inga pengar då de ansåg att jag inte stod till arbetsmarknadens förfogande för att jag pluggade till en omtenta när internet på "vuxendagiset" dit jag var tvungen att gå varje dag låg nere pga avgrävd kabel. Hade frågat personalen där om det var ok och de hade sagt ja. Men tydligen inte. Det hade varit bättre om jag bara suttit och snackat skit med de andra som var där än att faktiskt försöka göra något vettigt av dötiden.

• Anonym (Nja)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-11 12:46:29 följande:

Ingen som vet?

Under sommarlovet menar du? Då får du ju sjukpenning som arbetslös, och om du då helt plötsligt klarar av att skriva tentor, plugga inför dem osv, så visar det ju att du ändå till viss del har en arbetsförmåga, du klarar av att ta till dig information, analysera, fokusera osv. Så nej, hel sjukpenning kan du inte ha samtidigt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nja) skrev 2021-08-11 12:51:10 följande:

Under sommarlovet menar du? Då får du ju sjukpenning som arbetslös, och om du då helt plötsligt klarar av att skriva tentor, plugga inför dem osv, så visar det ju att du ändå till viss del har en arbetsförmåga, du klarar av att ta till dig information, analysera, fokusera osv. Så nej, hel sjukpenning kan du inte ha samtidigt.

Nej, under en termin då personen skulle ha pluggat heltid men nu inte klarar det.
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2021-08-11 12:48:52 följande:

Om man har en SGI får man sjukpenning. Har man det inte får man CSN som vanligt med man behöver inte betala tillbaka då CSN blir motsvarande sjukpenning. Var iallefall så för några år sedan.

För att svara på ts, jag har skrivit omtenta som sjukskriven men jag var sjukskriven pga en fraktur i benet.

Hur många år sedan var detta?
  • sextiotalist
    Anonym (soc-bidrag) skrev 2021-08-11 12:50:39 följande:

Inte sjukskrivning men väl socialbidrag och studier till omtenta. Resultatet: Jag fick inga pengar då de ansåg att jag inte stod till arbetsmarknadens förfogande för att jag pluggade till en omtenta när internet på "vuxendagiset" dit jag var tvungen att gå varje dag låg nere pga avgrävd kabel. Hade frågat personalen där om det var ok och de hade sagt ja. Men tydligen inte. Det hade varit bättre om jag bara suttit och snackat skit med de andra som var där än att faktiskt försöka göra något vettigt av dötiden.

Nja, det är inte alls säkert man får det. Vet några som (i nära nutid) råkat ut för långvarig (som krävde sjukhusvård) som inte fick socialbidrag, för att hon var sambo (med en student) soc ansåg att han skulle försörja henne på sitt studielån. (de löste det genom att hon flyttade hem till sin mamma under tiden), inget från socialen, men mamman kunde försörja henne under tiden
Svar på tråden Sjukskrivning och omtentor.