Inlägg från: Anonym (soc-bidrag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (soc-bidrag)

Sjukskrivning och omtentor.

Inte sjukskrivning men väl socialbidrag och studier till omtenta. Resultatet: Jag fick inga pengar då de ansåg att jag inte stod till arbetsmarknadens förfogande för att jag pluggade till en omtenta när internet på "vuxendagiset" dit jag var tvungen att gå varje dag låg nere pga avgrävd kabel. Hade frågat personalen där om det var ok och de hade sagt ja. Men tydligen inte. Det hade varit bättre om jag bara suttit och snackat skit med de andra som var där än att faktiskt försöka göra något vettigt av dötiden.

• Anonym (soc-bidrag)
    Anonym (Nja) skrev 2021-08-11 14:15:48 följande:
    Naturligtvis kan du inte vara sjukskriven i förhållande till studier och få hel sjukpenning, och sedan ändå klara att studera. Det säger väl sig självt? Samma sak om du är arbetslös.
    Men det är ju sjukt konstigt att du ska vara arbetslös 24/7 och inte kunna plugga till en omtenta samtidigt som du är arbetslös.... En omtenta som du kanske behöver för att få ut din examen så du lättare får jobb... 
  • Anonym (soc-bidrag)
    sextiotalist skrev 2021-08-11 14:05:49 följande:
    Nja, det är inte alls säkert man får det. Vet några som (i nära nutid) råkat ut för långvarig (som krävde sjukhusvård) som inte fick socialbidrag, för att hon var sambo (med en student) soc ansåg att han skulle försörja henne på sitt studielån. (de löste det genom att hon flyttade hem till sin mamma under tiden), inget från socialen, men mamman kunde försörja henne under tiden
    Nej, det är helt uppenbart att man inte kan lita på dem för fem öre när man faktiskt frågar den soc-personal som jobbar på dessa vuxendagis om det är ok att man pluggar när datorerna ligger nere (böckerna låg i väskan så jag kunde plugga i kollektivtrafiken). 

Nu är detta 20 år sedan men jag är inte alls förvånad över att det är lika galet nu. Och det där med att sambos är försörjningspliktiga är också helt vansinne egentligen. 
  • Anonym (soc-bidrag)
    Anonym (Nja) skrev 2021-08-11 14:49:14 följande:

Då får man ta studielån. Du kan liksom inte ta ut sjukpenning, och hävda att du är för sjuk för att studera - när du det facto studerar. Då har du ju ingen nedsatt arbetsförmåga på grund av sjukdom. Vad är det du inte begriper?

Och du har problem med att läsa eftersom du inte ser att jag skriver om arbetslöshet i det inlägg du citerade.
Svar på tråden Sjukskrivning och omtentor.