Hund som skydd?
Jag har varit sugen på att skaffa hund i några år nu, hade en labrador under uppväxten.
Har problem med ett farligt ex numera som varit fysiskt våldsam mot mig, anmälde ett flertal gånger men allt blev nerlagt eftersom det alltid saknats vittnen. Ansökt om kontaktförbud men fick inte det. Skyddssprej säger polisen inte är bra att använda för då kommer det att bli ord mot ord igen om exet överfaller mig. Dumt sagt tycker jag men jag tror inte att det skulle hindra denna personen.
Har tänkt på att en hund som jag nog ändå tänkt att skaffa skulle kunna avskräcka/skydda mig om det värsta skulle hända. Men att jag i så fall skulle vilja ha en annan ras än jag tänkt mig från början, medelstor men inte stor.
Ni som är hundkunniga, är det fel tänkt eftersom hunden kanske skulle behöva skyddstränas eller att hundar är individer och inte alla har tillräckligt med vaktinstinkt även om jag väljer en bra hund med stark lojalitet? Jag har tänkt att lägga tid på hunden, vill vara aktiv i brukshundsklubb t ex.