• LJM91

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Sophie, jag har blivit gravid genom att killen kom helt och hållet på utsidan, sperman la sig bara vid blygdläpparna typ. Sorry för tmi hahaha.. Men det är vi väl vara vid vid det här laget i denna tråden xD Vi hade bara icke penetrerande sex den gången så det kan inte ha varit någon försats eller så heller. Så räkna absolut inte bort den chansen :)

• LJM91

Sophie, jag är på CD6 idag, sista mensdagen så jag börjar försöka peppa mig själv inför nästa ägglossning :) det stämmer att jag tar letrozol, kör på dubbeldos igen eftersom det gav så bra effekt förra cykeln. Hoppas på samma effekt denna gången :)

Hur tänker ni andra angående utredning och eventuellt IVF? Min sambo tog upp detta efter vårt tioende misslyckade försök och han är positiv till att söka hjälp, men jag känner ett enormt motstånd. Som att det är ett misslyckande att behöva hjälp med det som borde vara det mest naturliga i världen? Som att det är något jag kommer känna skuld och skam över?

• LJM91

Dalarna, ja visst är det sjukt att det en gång var så himla lätt för mig att bli gravid och nu går det inte alls. Det var visserligen många år sedan så jag var ju betydligt yngre då. Trodde inte heller det var möjligt att bli gravid på det sättet men tji fick jag :P håller med dig om att det är skönt att det var min sambo som tog upp det där med att söka hjälp, tror att jag vill försöka ett par gånger till innan vi söker hjälp. Vi kommer gå privat isåfall och där är inte samma väntetider som genom landstinget.

Sophie, japp det stämmer att ligg-fasen börjar närma sig! Men den känns inte lika outhärdligt lång som innan jag fick letrozolen, då kunde vi ju ligga varannan dag i två månader innan jag ägglossade xD jag tycker också det känns onaturligt med IVF, sen funderar jag över hur de håller isär alla ägg och spermier och embryon i labben? Jag fattar såklart att de har system för detta, men kan ändå inte låta bli att fundera över risken att de råkar sätta in någon annans embryo? Det där med varför jag skulle känna skuld och skam har jag inte riktigt rett ut själv än, men jag tror att det handlar mest om vad andra ska tycka och tänka. Försöker tänka att de flesta normalt funtade människor begriper att det inte är något konstigt eller ovanligt, men det är ändå något som gnager i mig. Vet inte riktigt varför..

• LJM91
    Fyrklöverns skrev 2022-11-23 21:30:48 följande:

Hallå tjejer, på tal om IVF och mixa ihop tester! Såg ni nyheterna eller uppdrag granskning av det som hänt på sjukhuset i Halmstad? Två män lämnade spermaprov som del i infertilitetsutredning och sedan råkade man använda deras sperma för inseminering vid en fertilitetsbehandling. Man trodde sperman kom från en donator. Det föddes två barn av det. Helt sjukt!! 

Det har jag missat, herregud vad sjukt! Det är exakt sådana missar jag är livrädd för. Tänk om de gör någon miss och blandar mina ägg med någon random snubbes sperma istället för min sambos liksom.. Hur kan det ens hända att de RÅKAR använda sperma från fertilitetsutredning som donatorsperma?? Alltså jag blir mållös.

Sophie, måste kännas skönt att ha fått ett svar på vad som kan ligga bakom alla månader av försök. Skönt också att det blev som en nystart och att det känns peppigt inför framtiden <3 nu håller vi alla tummarna stenhårt!

Dalarna, jag provar ingenting nytt denna månaden. Kör med clear blue advanced som vanligt och tänkte boosta med D-vitamin när det blir positivt, sen tempa kanske en vecka för att bekräfta ägglossningen. Tänker försöka vara lite mer chill med liggandet också, försöka vara nöjd med var tredje dag fram tills positivt ägglossningstest och hoppas vi kan pricka in det lagom.
  • LJM91
    Fyrklöverns skrev 2022-11-25 18:45:14 följande:

Tjejer hur mår ni?
    Idag översvämmades jag av en enorm tomhet. Håller på och handlar julklappar. För varje år är barnskaran man ska köpa till allt större, medan ens egna familj ekar tom. Otroligt vilken kraft det finns i längtan. Hade jag inte haft barn runt mig så hade jag inte blivit påmind så ofta om det som saknas och då hade tillvaron blivit mycket lättare. Samtidigt kan man inte beskylla omvärlden för sitt mående.
    Skickar ut en bamsekram från mig till alla andra som också känner en tomhet just nu <3

Förstår din känsla fullt ut Fyrklöverns <3 jag slås ibland av samma tomhet, extra mycket efter det senaste misslyckade försöket då jag hade hoppats kunna överraska familjen på julafton. Såg framför mig att de skulle få varsitt paket med muggar i med texten mormor/morfar eller något sånt gulligt. Vilken julklapp att få ge liksom. Nu kvittar det ju egentligen vilken månad på året man blir gravid, men just inför julen hade varit en liten bonus.

Det som hjälper mig mest när jag känner den där tomheten är att fundera lite på allt jag har som jag är tacksam för här och nu. Det är inte alltid lätt när längtan värker i en, men jag kan ändå uppskatta att kunna ta sovmorgon varje helg, att kunna spendera en hel söndag framför netflix utan att behöva ta ansvar för en annan liten människa. Att komma hem till ett tyst och lugnt hem efter jobbet. Det kan såklart kännas som en tomhet också, men mitt jobb är ganska slitsamt och jag njuter enormt av tystnaden när jag kommer hem. Jag försöker hitta de där glimtarna av ljuspunkter och saker vi faktiskt kan passa på att njuta av innan småbarnslivet knackar på.
  • LJM91

Vilken fruktansvärd upplevelse lipa3646, beklagar verkligen av hela mitt hjärta! Hoppas att du trots allt mår okej. Förlåt om det är en okänslig fråga, men fick ni veta vad som hände med bebisen?
    Det är ju dubbla känslor att hälsa någon välkommen tillbaka till tråden, såklart önskar vi att ingen skulle behöva komma tillbaka liksom.

Idag fick jag blinkande gubbe, CD12 idag. Inget fertilt sekret än så länge, så hoppas det dyker upp riktigt snart. Hoppas det är fint med er alla <3

• LJM91

Håller tummarna stenhårt för alla med både BIM och ÄL den närmsta tiden <3

Idag kom de fertila flytningarna med besked, får torka typ tre gånger eftet toalettbesök innan det är torrt igen xD testerna har fortfarande nästan obefintligt streck dock så hoppas på stegring snart. Är på CD13 idag så med lite tur kommer ägglossningen i rimlig tid även denna gången.

lipa3646, hoppas innerligt att du aldrig behöver uppleva något liknande igen <3

• LJM91

Hoppas ägglossningen är på gång Dalarna! Tempar du igen så du vet att ägglossningen inte har varit?

Fortfarande näst intill obefintliga streck på stickorna här, men det fertila sekretet hänger kvar. Har från och till molande värk där jag tänker mig att äggstockarna sitter, så jag hoppas det är ett tecken på att äggen växer till sig.

Jag funderar på att boka in ett progesteronprov denna lutealfasen. Jag har ju kollat bland annat östrogen och FSH tidigare, men var progesteronet ligger har jag ingen aning om. Det kostar 345 kr via werlabs så inte så farligt dyrt? Men funderar på om det är värt det, jag har ju inga av de klassiska symptomen på lågt progesteron så som kort lutealfas eller låg temp i lutealfasen. Vet inte om man kan ha andra symptom, eller lågt progesteron utan symptom. Vad tänker ni?

• LJM91

Skönt att det verkar vara på gång Dalarna, hur såg testen ut idag?
    Jag tror minsann att detta kan räknas som positivt :) tog clear blue i samma urin men det blev blinkande, skulle tro att det blir fast om jag testar igen ikväll. Jag har tydligen väldigt kort stegring, testen var i princip blanka igår.

• LJM91

Kul om vi synkar igen och det låter positivt med äggviteflytningarna! Vilken CD ska du ta blodprov på? Förhoppningsvis går det att lösa även om det skulle bli på någon röd dag, det borde ju finnas någon provtagning tillgänglig tänker jag :)

Har beställt progesterontest och bokat in tid om ungefär tio dagar, tänker att det borde bli ungefär i mitten av lutealfasen. Är det någon som har tagit progesteronprov? Har ingen uppfattning alls om vilka nivåer som är normala.

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?