• Anonym (Mamma)

Sommarlov dåligt med pengar

Hej! Jag var sjukskriven flera månader pga diskbråck och problem med min blåsa samtidigt som jag blev arbetslös? (pga covid) fick ett jätte bra sommarjobb som jag hoppas få fortsätta på. Alla sparpengar är slut(hade inte jätte stor buffert) men min första lön kommer inte förens Aug(juli månad får jag akassa som knappt täcker räkningarna?. Nu är alla pengar slut och helgerna är den enda gången jag kan hitta på något med barnen. Vi har noll kr kvar till på tisdag. Vet någon om någon org som kan hjälp till typ ikväll eller imorgon så jag kan ta med barnen till ett bad (kostar typ 250kr med glass till dom också). Låter kanske jätte konstigt att fråga om det idag men jag utlyste en cykel till försäljning som är intakt och hoppades få den såld. Men det blev inte så. Barnen pratar om att bada i helgen och jag känner mig extremt stressad, ledsen och misslyckad. Barnens pappa är inte med i bilden sen något år tillbaka och bor inte kvar här. Jag har tre barn. Alla tips tas emot!!

• Svar på tråden Sommarlov dåligt med pengar
  • Anonym (Mamma)

Orkar inte ens sitta och förklara. 147kr inträde, bussen och en glass var det tänkt. Vi hae inte haft möjlighet varken vädermässigt eller pengar mässigt innan då jag prioriterat mat. Jag har promenerat till jobbet för att spara för buss enkel gångavstånd 3.5 km. Så jag har fan kämpat. Min cykel blev snodd för två månader sen så jag lämnar barnen med deras cyklar först varje morgon(jag går/springer bredvid) jag sökte råd. Inget annat. Jag sitter varje dag och får förklara för mina barn varför alla andra hittar på saker och inte vi. Men det beklagar jag mig inte över. det kommee inte alltid vara så här!

• Anonym (suck)

Som vanligt ett gäng tanter som ifrågasätter TS och skuldbelägger henne medans man inte säger ett ord om den frånvarande pappan

• Tow2Mater

Och du har precis som 4-barnsmamman i en annan tråd inte heller en endaste vän eller bekant du kan fråga om ett litet lån av i tre dagar?

• Tow2Mater
    Anonym (suck) skrev 2021-07-16 20:38:43 följande:

Som vanligt ett gäng tanter som ifrågasätter TS och skuldbelägger henne medans man inte säger ett ord om den frånvarande pappan

Vi antar naturligtvis att han betalar underhåll och att TS frågat om han kan swisha 250 kr till bad i helgen.
  • Anonym (x)

Finns det några farföräldrar eller morföräldrar eller andra nära släktingar som kan sponsra till bad?

• Anonym (Va?)
    Anonym (Helle32) skrev 2021-07-16 19:26:31 följande:

Verkligen misslyckad! Tänk så tråkigt för barnen på sitt sommarlov, det är ju synd om dem, detta kommer de ju alltid minnas! Och sen när de kommer tillbaka till skolan och alla klasskompisar pratar om allt roligt de gjort, och dina barn har inget att berätta, vilken skam det måste vara för dem!

Ja precis bli inte sjuk eller arbetslös om du har barn. Växte själv upp med en ensamstående föräldrar som först blev arbetslös i 90-talskrisen och sedan sjuk. Vi hade inte heller mycket pengar och bodde spartanskt men vet ni jag hade en toppen barndom ändå även om jag inte hade massa saker som kostar pengar att berätta om efter sommarlovet. Fast självklart hade det varit kul om vi kunnat göra mer roliga saker. Min förälder var dock uppfinningsrik så jag hade mycket kul utan dyra saker och semestrar. Det som min förälder hade som inte andra hade var tid vilket också är viktigt förutsatt att man har tak över huvudet och mat på bordet.
  • Anonym (H)

Kan man inte köpa biljetter på nätet och betala med Klarna så kan du betala när pengarna kommer?

Vilka betalningssätt finns det för bussen? (Vet ju inte var du bor.) Om du kan få ihop pengar till bussen så kan ni väl åka till en sjö eller strand i stället för att behöva betala inträde?

Fundera på om du kan ha något mer att sälja på Blocket eller så. Kan du ha något i källaren/på vinden som du inte tänker på?

Jag hade usel ekonomi när sonen var liten och vi gjorde husbyte under sommaren, till exempel ville en familj från västkusten åka till Stockholm och vi ville åka till västkusten. Ingen av oss behövde betala för ett dyrt hotell och det kostade mig bara tågbiljetten. Jag tror att jag annonserade på Blocket om husbyte.

En annan sommar var vi gårdsvakt åt en familj som ville åka på semester men inte kunde lämna djuren. De hade får, kaniner och kycklingar och det var jättekul för sonen att mata och pyssla om dem. Det kostade också bara tågbiljetten.

De få gånger vi åkte utomlands så bokade jag reguljärt flyg och hyrde lägenhet av en privatperson. Då behövde jag bara betala för lägenheten och inte per person. Det var före air bnb men nu finns det ju ännu fler möjligheter. Idag har jag bra ekonomi men jag bokar fortfarande flyg och hotell på egen hand i stället för charter. Jag sparade 10 000 för samma hotell på det en gång.

Sedan är inte en helg hela världen eller hur? Finns det inget ni kan hitta på i närheten, ha en liten picknick till exempel?

• neverpreggo

Jag tror att det är alldeles för tajt att få bidrag till denna helg. Beroende på vars man bor kan det finnas samarbeten med baden/andra ställen som kan göra det billigare. Eller att man kan gå från lokala föreningar eller Giving People.

• Anonym (Mamma)
    neverpreggo skrev 2021-07-16 21:12:38 följande:

Jag tror att det är alldeles för tajt att få bidrag till denna helg. Beroende på vars man bor kan det finnas samarbeten med baden/andra ställen som kan göra det billigare. Eller att man kan gå från lokala föreningar eller Giving People.

Tror detsamma!
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-16 21:58:21 följande:
    Tror detsamma!
    Giving People

Swishgrupper på fb
  • nernu

Du ska givetvis vända dig till försörjningsstöd. Varför har du inte gjort det redan?

• Anonym (Jo)

Sök försörningsstöd.

• Anonym (Elon)

Du kämpar verkligen. Det är inte kul att inte kunna unna sina barn något. Har du kollat med Majblomman om de kan bistå?

• Anonym (qwerty)

Majblomman och Giving People, även kyrkan i din kommun kan du vända dig till.

Finns det ingen strand ni kan åka till så det inte kostar inträde? Kan ju vara värt att åka en längre stund mot den minskade kostnaden.

Om ni bor i Stockholm kan jag tipsa om att vikingline brukar lägga upp sista minuten biljetter på vardagar för 25kr, då kan ni åka iväg på ett äventyr med övernattning väldigt billigt. (Ta med egen matsäck så slipper ni köpa mat på båten)

Svar på tråden Sommarlov dåligt med pengar