Sommarlov dåligt med pengar
Kan man inte köpa biljetter på nätet och betala med Klarna så kan du betala när pengarna kommer?
Vilka betalningssätt finns det för bussen? (Vet ju inte var du bor.) Om du kan få ihop pengar till bussen så kan ni väl åka till en sjö eller strand i stället för att behöva betala inträde?
Fundera på om du kan ha något mer att sälja på Blocket eller så. Kan du ha något i källaren/på vinden som du inte tänker på?
Jag hade usel ekonomi när sonen var liten och vi gjorde husbyte under sommaren, till exempel ville en familj från västkusten åka till Stockholm och vi ville åka till västkusten. Ingen av oss behövde betala för ett dyrt hotell och det kostade mig bara tågbiljetten. Jag tror att jag annonserade på Blocket om husbyte.
En annan sommar var vi gårdsvakt åt en familj som ville åka på semester men inte kunde lämna djuren. De hade får, kaniner och kycklingar och det var jättekul för sonen att mata och pyssla om dem. Det kostade också bara tågbiljetten.
De få gånger vi åkte utomlands så bokade jag reguljärt flyg och hyrde lägenhet av en privatperson. Då behövde jag bara betala för lägenheten och inte per person. Det var före air bnb men nu finns det ju ännu fler möjligheter. Idag har jag bra ekonomi men jag bokar fortfarande flyg och hotell på egen hand i stället för charter. Jag sparade 10 000 för samma hotell på det en gång.
Sedan är inte en helg hela världen eller hur? Finns det inget ni kan hitta på i närheten, ha en liten picknick till exempel?