Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Är invandringen en belastning?

Rataxes skrev 2021-08-04 13:16:44 följande:
    Tyvärr brukar ju rösterna de får av alla innerstadspajasar räcka för att hålla dem kvar. Kollade lite på valdistrikten runt om mig, runt 0,5-2% för MP, i några kretsar inkl min egen är förresten SD största partiet, på gott och ont... och så en röst vardera på KLP och MED, dvs jag och sambon smile2.gif .
    Innerstadspajasar som gott och väl kan rösta "Annie" nästa val bara för att vara chickt korrekta på nästa parmiddag.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2021-08-05 07:16:42 följande:
    Eller V(pk) för den delen. "Nooshi var ju så bra som stoppade marknadshyror, så nu får andra i mindre attraktiva områden fortsätta subventionera vår 4:a i innerstan"
    Nooshi kan vara nästa grej, ja.

Poängen är (och jag har träffat det här folket i verkligheten) att de är väldigt trendkänsliga, även vad gäller politik. De har egentligen ingen egen åsikt utan följer med gänget i det senaste som gäller.

Så kommer det en Annie-väg, eller en Nooshi-våg, och rullar in över Södermalm så kan inte MP vara så säkra på att få behålla sina väljare där..
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-08-05 05:16:42 följande:
    Ett stort problem.
    "Kraven på dem som ska integreras måste vara tydligare", säger Habane Hassan.
    I artikeln nämns också USA och Kanada som framgångsexempel. Dessa länder tillämpar assimilation i mycket högre grad.
    Däremot är jag tveksam till att den tröskel som nämns kan sänkas. "Trösklarna på arbetsmarknaden är så höga först måste man gå på SFI, sedan komplettera gymnasiekunskaperna och först därefter jobba, förklarar han."
    "Helst ska man ha körkort också."
    Hur ska man bli attraktiv på den svenska arbetsmarknaden och hur ska man klara ett jobb utan kompetens och utan svenskkunskaper?

"Vi är fast, vi kommer inte härifrån" | GP
    Tanken på "integration" är död. Integration är ett feltänk.

Det är assimilation som gäller.

Inte nödvändigtvis fullständig, men tillräckligt långt gången för att de återstående skillnaderna inte utgör ett problem för det svenska samhällets grundvärderingar.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-08-05 05:16:42 följande:
    Ett stort problem.
    "Kraven på dem som ska integreras måste vara tydligare", säger Habane Hassan.
    I artikeln nämns också USA och Kanada som framgångsexempel. Dessa länder tillämpar assimilation i mycket högre grad.
    Däremot är jag tveksam till att den tröskel som nämns kan sänkas. "Trösklarna på arbetsmarknaden är så höga först måste man gå på SFI, sedan komplettera gymnasiekunskaperna och först därefter jobba, förklarar han."
    "Helst ska man ha körkort också."
    Hur ska man bli attraktiv på den svenska arbetsmarknaden och hur ska man klara ett jobb utan kompetens och utan svenskkunskaper?

"Vi är fast, vi kommer inte härifrån" | GP
    Till saken hör ju att somaliern i artikeln ljuger rätt friskt dessutom, om att somalier i USA och Kanada skulle vara så framgångsrika. En myt som av någon anledning tillåtits sprida sig.

"Där är de framgångsrika. Men här behöver vi bli insläppta och inkluderande. Det är enda möjligheten för att göra en klassresa, säger Abdulkadir."

According to the 2010 census, 47% of Somalis in Minnesota were employed, 13% unemployed and 40% were economically inactive.
    en.wikipedia.org/wiki/Somali_Americans
    link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-319-94490-6_1

At the national level, survey data over the period 2011 to 2015 shows that 58% of working Somali Americans were employed and 5.1% self-employed
    www.minnpost.com/community-voices/2017/05/tale-twin-cities-and-somalis-being-trumped/

Att i storleksordningen bara drygt hälften av somalierna har ett jobb är inte att vara "framgångsrik". Det är en katastrof. Må så vara att katastrofen är av mindre magnitud i USA än i Sverige, men likväl en katastrof.

I USA som i Sverige är receptet på denna katastrof detsamma: låg utbildning och usla språkkunskaper.

Att USA klarar sig bättre än Sverige beror dels på att i USA talas engelska, vilket fler somalier kan, och att USA hade en våg av invandring från Somalia innan 1990-talet där de kom för att studera på universitet - alltså en delgrupp av USA:s somalier har en ganska hög utbildning.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-08-06 16:23:54 följande:
    Hur ska de betala för sina egna kostnader med så extremt låga inkomster?
    Ingen människa, utom möjligen någon miljardär, betalar "sina egna kostnader" i samhället.

Folk med lägre inkomst får leva med lägre standard. Det är dit vi slutligen har kommit med alla dessa ... var det ca 700000? ... utlänningar som lever på bidrag.

Det är därför vi har den politiska utveckling vi har nu. Samhället går inte mot vänligare tider.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-08-07 15:07:29 följande:
    Hur får du det att gå ihop?
    Det är det vi har sådant som moms och kapitalskatter till och då går Sverige ändå inte plus varje år utan måste låna.
    Anonym (Johan) skrev 2021-08-07 14:12:22 följande:
    Det här stämmer inte alls. Djupt okunnigt att hävda detta. Nu hittar jag inte länken men ungefär 25% av Sveriges löntagare betalar under ett arbetsliv in mer skatt på sitt arbete än de "kostar" I form av välfärd.
    Välfärd?

Du måste förstås räkna in allt gemensamt i samhället. Infrastruktur, försvar, polis med mera.

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-08-07 15:38:47 följande:
    Ja och det är väl via skatten vi delvis betalar våra kostnader, utöver att var och en som är vuxen och arbetar betalar för sin mat, bostad, kläder, resor e.t.c.
    Staten lånar inte alltid för att få ihop budgeten. Teoretiskt sett är det möjligt att få det att gå ihop om marknaden är gynnsam, arbetslösheten hålls nere och sparsamhet i satsningar på sådant som inte tillhör kärnan av statens ansvar.
    Ja, teoretiskt så skulle Sverige kunna gå runt på alla skatter - om du hänvisar även sådant som kapitalskatter och moms till individer. Men det gör man inte eftersom vi dragit på oss en statsskuld på drygt 1200 miljarder.

Men nu var det ju specifikt "inkomst" som du skrev om vilket gjorde att jag svarade på just det.

Exempel, utan att skriva ut detaljerna:

Statens budget är ca 1100 miljarder
    Östergötlands regions budget är ca 20 miljarder
    Norrköpings kommuns budget är ca 9 miljarder

Om allt det skulle behöva täckas via inkomstskatten så skulle en genomsnittlig Norrköpingsbo (0-100 år) behöva skatta 15000 i månaden.

En barnfamilj med två vuxna och två barn behöver betala 60000 i inkomstskatt varje månad för att täcka ungarnas skatter också. Alternativt räknar man som så att barnens första 20-25 år inte belastar föräldrarna utan blir en "skuld" som barnen senare får sig pålagt ytterligare "att betala tillbaka" när de väl börjar jobba.

Så, väldigt få betalar sin andel av de offentliga kostnaderna via inkomstskatten.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-08-07 15:41:09 följande:
    Skapa en ny underklass helt enkelt!?
    Det var väl vad Reinfeldt och de sk "Nya" Moderaterna strävade efter.
    Två alternativ till en ny underklass:

- Hitta nya inkomstkällor för Sverige som kan försörja utländska bidragstagare.
    - Vinka av dem vid Arlanda.
  • Flash Gordon
    Anonym (Johan) skrev 2021-08-07 16:34:09 följande:
    Att enbart "några få miljonärer" ska vara nettointökter för staten är trams. 
    Jaså, det flyttas målstolpar. Jaja ..

Det här var i alla fall det jag svarade på:

" Nu hittar jag inte länken men ungefär 25% av Sveriges löntagare betalar under ett arbetsliv in mer skatt på sitt arbete än de "kostar" I form av välfärd."
  • Flash Gordon
    Anonym (Johan) skrev 2021-08-07 16:35:30 följande:
    Staten har betalat av på statsskulden under många år nu. Lånar gör den inte..Däremot ökar privatpersoners belåning men det är något helt annat.

Du svänger dig med saker du har dålig koll på.
    Är det nu jag ska påpeka att statsskulden ökade med drygt 200 miljarder förra året varav huvuddelen kommer sig av ökad upplåning?
Svar på tråden Är invandringen en belastning?