Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Är invandringen en belastning?

Blueskillen skrev 2021-07-17 10:10:54 följande:
    ... att judar var roten till allt ont.

Vilket många fortfarande tror även i lilla Sverige.
    Lustigt nog är just den idén i dag i praktiken helt kopplad till invandringen.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Iarwain skrev 2021-07-17 19:22:44 följande:
    Men hur menar du att invandringen är ett problem, men invandrare är det inte.
    Är även du en av dessa personer som låtsas inte förstås skillnaden på invandring och enskilda invandrare?

Eller är det på riktigt så att du inte förstår skillnaden?
  • Flash Gordon
    Iarwain skrev 2021-07-18 00:29:38 följande:
    Kan du svara på min fråga som jag även ställt till Klumpsmurfen?

Eller rent av förklara skillnaden väldigt tydligt.
    Så du förstår alltså inte på riktigt skillnaden mellan invandring och invandrare?

Jag kan svara på din fråga till smurf om du först svarar på mina frågor till dig i inlägg 219.

Vi tar det i rätt ordning. 
  • Flash Gordon
    Iarwain skrev 2021-07-18 00:40:37 följande:
    Nej, i normalt samtal kan man inte samtala om det ena utan att ta med det andra.

Det finns ingen invandring utan invandrare, det finns inga invandrare utan invandring.
    Jag hittar inte någon annan kombination av:
    -are
    -ring
    där det finns någon som helst mening i att skilja på detta.

Låt oss säga att vi inte har några invandare, skulle vi då ha ett problem (jag ser belastning som en variant av problem) med invandring? (retorisk fråga så fokusera på mina initiala frågor)
    Vilket det borde det göra om man ska frikoppla invandrare från invandring, som många vill göra.

Varför pratas det inte om ett problem med integration istället?
    Hade vi haft ett problem med invandrare eller invandring om integrationen fungerat?
    OK, du förstår inte skillnad mellan invandring och invandrare.

Invandring = ett fenomen, något som sker/görs.

Invandrare = en person

Ingetdera av begreppen är fixt. Bägge förändras över tid.

.
    Att invandringen, som den ser ut vid en enskild tidpunkt, är en belastning för samhället betyder inte att varje enskild invandrare som någonsin tagit sig över Sveriges gräns är en belastning.
  • Flash Gordon
    Iarwain skrev 2021-07-18 00:56:20 följande:
    Du undviker problemen i det resonemanget.
    Invandrare är inte bara individ utan också grupp, som är de som står för invandring. Det finns inte, mig veterligen, något område där man kan diskutera problem med en företeelse utan att påstå att de som står för företeelsen är en del av problemet.

Som du skrev:
    "En sak i taget"

Kan du hitta någon annan företeelser enligt formen
    -arna
    -ing
    där det är meningsfullt att göra denna uppdelning?
    Problemet här är att du inte förstår (vill förstå?) skillnaden mellan invandring (företeelse) och invandrare (individer). Det är ingenting jag kan undvika.

Du vill slå ihop alla invandrare i en grupp men det enda "invandrare" har gemensamt som grupp är att de en gång kommit över gränsen så det är ingen meningsfull grupp att titta på. Dessutom förnekar du individers identitet när du bakar ihop dem i en stor grupp sådär. 

Nattuw har ytterligare pekat på skillnaden mellan individ och grupp åt dig här ovan. Invandringen kan bli ett problem även om varje enskild invandrare i sig inte är det.

Sedan finns det förstås invandrare som är ett problem även som individer.
  • Flash Gordon
    Iarwain skrev 2021-07-19 08:36:01 följande:
    Kan man ha problem med invandring utan att ha problem med, vissa eller alla, individer som utfört denna invandring?
    Bra där. Nu börjar du ändra argumentationen. Ändra frågeställningen. Flytta målstolparna. Från invandrarna som kollektiv till invandrare som individer.

Ja, man kan ha problem med invandringen utan att ha problem med "vissa" individer som invandrat.

För att ta ett övertydligt exempel: Frölunda har just värvat målvakten Matt Tomkins från Kanada. Han är invandrare. Tror du han kommer att vara en belastning för det svenska samhället?
  • Flash Gordon
    Iarwain skrev 2021-07-19 09:24:36 följande:
    Det är ingen flyttning av målstolparna.
    Precis samma fråga som tidigare, men förtydligande, jag har hela tiden skrivit ordet invandrare. Det var du som skrev att det var individer. Jag använder samma ord.

Jag skriver inte "vissa individer" det är du som gör nu.

Jag skriver kan vi ha problem med invandring utan att ha problem med individer?
    Vi kan säga "förtydligande" om du tycker det känns bättre.

Men "vissa" använde du: "Kan man ha problem med invandring utan att ha problem med, vissa eller alla, individer som utfört denna invandring?"
  • Flash Gordon
    Anonym (Burp) skrev 2021-07-19 09:28:04 följande:
    Ingen kan svara på huruvida Tomkins kommer att vara en belastning. 
    Nå, teoretisk kan vi ju inte det. Men för den praktiska argumentationens skull. I verkligheten. Kan vi göra en rimlig gissning kring huruvida han kommer att vara en belastning eller inte?
    Anonym (Burp) skrev 2021-07-19 09:28:04 följande:
    Eller menar du att han inte kan vara en belastning eftersom han är en vit västerländsk man?
    Fråga dig själv varför hans hudfärg är det första du fokuserar på.

.

Jag tror att du är smartare än vad du framställer dig som just nu.
  • Flash Gordon
    Iarwain skrev 2021-07-19 09:39:00 följande:
    "Vissa eller alla" är motsats till ingen, så man kan precis lika gärna ta bort orden utan att ändra betydelse.

Fortfarande har du låtit bli att svara på min initiala fråga, (jag trodde du ville att vi skulle ta frågorna i ordning)
    "Vissa" är skiljt ifrån "alla". Det är väsentligt för svaret du försöker förstå.

Du har fått svar från många på din intala fråga.

"Jag förstår inte hur man kan påstå att invandringen är en belastning utan att i samma stund säga att invandrare är en belastning."

Samma svar dessutom. Det borde säga dig någonting.
  • Flash Gordon
    Anonym (Burp) skrev 2021-07-19 09:45:50 följande:
    Jag ställer frågan till dig varför du lyfte en västerländsk vit man som exempel med antydan att han inte kommer vara en belastning.
    Ja, du fokuserade på hans hudfärg. Varför betyder hans hudfärg så mycket för dig?

Kan du tänka dig något annat argument, någon annan faktor, som pekar på att han mest troligt inte kommer att vara en belastning?

Det är där biten med att du nog inte är så dum som du framställer dig kommer in. Jag tror du kan lista ut minst en annan anledning än hudfärg.
    Anonym (Burp) skrev 2021-07-19 09:45:50 följande:
    Jaha, vad fint för dig. Jag tror nämligen inte detsamma om dig. Du klarar ju tydligen inte av att följa larwains extremt tydliga frågeställning och ingen kan rimligen ens låtsas vara så trögfattad så trovärdigt.
    Signaturen har fått svar på sin fråga. Från mig och många andra.

Frågeställningen från personen hoppar runt lite grand men den ursprungliga frågan är besvarad.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?