Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Är invandringen en belastning?

Jemp skrev 2021-07-14 08:53:01 följande:
    Och alltså... Hela poängen är ju att invandrare buntas ihop i uttalandet. Dömda åå förhand oavsett vad de gör.
    Ulf säger "invandringen".

Inte "invandrare".

.
    Det exakta citatet i P1 Morgon:

"Invandringen till Sverige har blivit en belastning både när det gäller kriminalitet och när det gäller hedersproblematik när det gäller sociala problem och trångboddhet. Det är väl alldeles uppenbart!?"

.
    Givet de fyra exakta fenomen han kopplar ordet "belastning till - är det någon, till exempel du, som INTE anser att detta stämmer? 
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Anonym (Varje människa har rätt till ett bra liv) skrev 2021-07-14 01:49:30 följande:
     Men vi i Sverige särskilt på vänstersidan har en slags altruism och ett dåligt samvete som får oss att agera på ett naivt sätt 
    Biten om dåligt samvete köper jag men altruism har inget med saken att göra. Tvärtom. Altruism är oegennytta. Vänsterns invandringspolitik är snarare en enda stor egennytta - att få döva sitt eget dåliga samvete.
    Anonym (Varje människa har rätt till ett bra liv) skrev 2021-07-14 01:49:30 följande:
    Jag har inget bra svar på detta men tror mycket av framtida invandring och flyktingkriser tex pga klimatkatastrofer måste lösas på andra sätt än idag. Nya platser och städer måste byggas upp i närområden med hjälp av bistånd osv och krav på större ansvar och humanare villkor hos de styrande i olika länder för sin egen befolkning. Omvärlden ska inte belastas mer än nödvändigt och vissa kulturer är svårförenade och ska inte blandas som jag ser det. Större hänsyn ska tas till kulturella likheter vid migration och även religion.

Det finns ett parti som länge har förespråkat konceptet: "Hjälp på plats".
  • Flash Gordon
    Blueskillen skrev 2021-07-14 09:31:03 följande:
    Det kanske är så i din värld men i den verkliga världen är det helt annorlunda om du tar alla invandrare i Sverige. Då har du fel. Flertalet arbetar och betalar skatt.
    Rent krasst. Det spelar ingen roll om du arbetar och betalar skatt. Du är en belastning ändå. Den skatt du betalar in hinner aldrig kompensera för de kostnader du åsamkar samhället.

Det finns studier från Norge på detta som har länkats här innan.

Men vi accepterar den invandringen ändå eftersom det finns invandring som är så oerhört mycket mer destruktiv för vårt samhälle.
  • Flash Gordon
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-14 13:25:47 följande:
    DET är också sant. Om man räknar ut vad en busschaufför betalar i skatt t.ex. (kan det vara 8 000 kr i månaden? Kanske 10 000 efter tio år?), så räcker den skatten naturligtvis inte på långa vägar ens för att täcka kostnaden i välfärden, för den utländske busschaufförens sju barn.

Systemet är byggt på att vi ska ha ungefär två barn per familj. Vissa kan få ha tre, för att kompensera för de barnlösa samt ettbarnsfamiljerna. Men de stora barnaskarorna som muslimerna skaffar, för att det är status att ha många söner (döttrarna är en tråkig  biprodukt), kan vårt samhälle inte bära. Det blir en brakförlust. Dessutom kostar de utländska barnen mer än svenska barn, då de ofta ska ha både hemundervisning och särskilt stöd i svenska och andra ämnen i skolan, och kommer de hit i skolåldern ska de först gå i små, personaltäta förberedelseklasser. Svenska barn får däremot gå i klasser på 30 barn från sex års ålder...
    Tjänar du 25000 i månaden betalar du ca 5500 i skatt. Det blir 66000 om året.

Ett genomsnittligt barn i grundskolan kostar ca 115000 om året för samhället.

Det är för att täcka det glappet som vi har andra, övergripande skatter som bolagsskatter, vinst-skatter, moms och så vidare.

Sedan har den filosofiska frågan om det är föräldern som skall belastas med barnets kostnader eller om det är barnet som kall bära sina egna kostnader från Dag 1? 
  • Flash Gordon

Sedan, när de slutat jobba ska de ha pension också. Om vi nu ska bredda samtalet från vad Ulf egentligen talade om.

www.di.se/debatt/pensionskostnaden-for-utrikes-fodda-ar-en-bomb/

"Vissa kostnader kan antas öka markant över tiden. Pensionsmyndigheten prognostiserar till exempel att pensionskostnaderna för grundskyddet för utrikes födda kommer att stiga från dagens 4,1 miljarder (Pensionsmyndigheten, 2017) till elva miljarder 2030 för att 2060 uppgå till hela 69 miljarder.

Enligt prognosen kommer kostnaderna enkom för grundskyddet motsvara 1,2 procent av BNP. Till detta kommer svårkvantifierbara kostnader i form av minskad tillit, kriminalitet och sociala problem i kölvattnet av bristande ekonomisk integration och låg självförsörjningsgrad. Utan att fördjupa oss i dessa kostnader nöjer vi oss med att konstatera att om det finns en önskan att minska dem är det nödvändigt att öka självförsörjningsgraden."

• Flash Gordon
    Blueskillen skrev 2021-07-14 15:12:28 följande:
    Men du, hur många av flyktingar är 64 år och snart ska gå i pension? Lite löjlig hittepå-diskution som inte finns i verkligheten. Lågt och pinsamt.
    Det är det som kallas anhöriginvandring i Migrationsverkets statistik. När mamma och pappa och mormor och morfar kommer efter. 
  • Flash Gordon
    Anonym (Absolut) skrev 2021-07-15 13:10:30 följande:
    Kan varken se ,höra eller ta in sanningen otroligt 
    Du argumenterar mot en socialdemokrat.
  • Flash Gordon
    Blueskillen skrev 2021-07-16 12:42:43 följande:
    Exakt, därför blir det fel när ni skriver 2 miljoner invandrare i Sverige där 50% lever på bidrag. När 11% är från Norden.
    675000 vuxna invandrare är beroende av bidrag för sin överlevnad. Lägg till invandrade barn så kommer du nog ganska nära att 50% av invandrarna i Sverige som helhet är bidragsberoende.

Oklart också om "vuxna" betyder "i arbetsför ålder" eller om det betyder alla över 18 år, dvs även invandrare som är pensionärer.

.
    Siffran är framtagen av RUT (Riksdagens Utredningstjänst) för Moderaternas räkning.
  • Flash Gordon
    Blueskillen skrev 2021-07-16 14:40:58 följande:
    Då ska man inte använda siffran 2 miljoner invandrare i Sverige och att majoriteten är bidragstagare.
    675000 vuxna som är bidragsberoende enligt RUT

Över 500000 barn med "utländsk bakgrund" enligt SCB

Ca 2000000 invandrare i Sverige.

Siffrorna korresponderar inte helt mot varandra och ingen har räknat på siffran exakt men jo, det ligger inom rimlighetens gräns att tala om att majoriteten av invandrarna är bidragstagare. 
Svar på tråden Är invandringen en belastning?