Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Är invandringen en belastning?

Padirac skrev 2021-07-22 15:41:57 följande:
    'Det sovande folket' är ju Ökänd!!

Svårt att tro att FR var 27 när han skrev den - det är en tonårings förenklade och nedvärderade syn på människor odlad av Ms ungdomsförbund.. appropå krav på mognad för att rösta så uppfyller bokens syn på männiksor inte någon högre mognad

Själv vill väl FR inte veta av den.. - tror har lyckades med något lika uselt strax efter 30... kommer inte ihåg vad den boken har för titel tyvärr
    Men Reinfeldt har åtminstone tagit avstånd från en del av de nyliberala resonemang han levererade i boken. Dessutom är han långt från ensam bland högerdebattörer att mogna sent och bli vuxna i rummet - somliga blir det aldrig.

Åtminstone - åtminstone skrev jag just för att jag inte kan se att Kristersson tagit avstånd från sitt ungdomssvärmeri för nyliberalismen. Men jag kanske missade att han tagit avstånd - när jag sökte på Kristersson fick jag förslagsträffen Kristerssons vader och blev nyfiken.

Tydligen är de extremt vältränade. Ett effektivt sätt att träna vaderna är ju att stå på tå.

Googles förslag:

Kristerssons fru
    kristerssons vader
    kristerssons barn
    Kristerssons löfte till Heidi Fried
    Kristerssons tal
    kristerssons uttalande
    Ständige förloraren Kristerssons revansch
    Ulf Kristerssons familjeproblem med frun Birgitta

Skulle ju nästan kunna vara en uppsatsuppgift i skolan med Strindbergs novell "Ett halvt ark papper" som modell för inspiration. Alltså skriv en uppsats om Kristersson utifrån Googles förslagGlad
  • FDFMGA
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-22 18:45:44 följande:
    Det finnes ju grader även i helvetet s.a.s. MP har en invandringspolitik som skapar ett inferno av grovt våld. Alla har ett ansvar att hålla MP borta från makten.
    Nja, MP:s roll i sammanhanget varför integrationen har fungerat så pass illa i Sverige är nästan försumbar vid en jämförelse med de nyliberala idéerna om invandring som en metod att rasera välfärdssystemen.

Jag föredrar naiva amatörer alla dagar i veckan framför bokstavstroende dogmatiker.

Ayn Rand och Ayn Rand-epigoner lämoar sig bäst som läsning på torrdasset på landet - under förutsättning att deras tankar stannar där och inte omsätts i praktiken.
  • FDFMGA
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-22 22:34:20 följande:
    Du lyssnar uppenbart mer på Breivik än vad som kan anses normalt. Varför i hela friden skulle någon lyssna på en sådan dåre.

Det är svårt att bemöta dina dumheter utan att sjunka till din nivå. Du kanske ska fundera över om ditt hat mot sd är friskt. Det du skriver om dem är till ganska stora delar ren lögn.
    Tydligen gör norska säpo bedömningen att högerextremistisk terrorism är ett lika stort hot som islamistisk terrorism.

Jag läste förresten tidigare i dag att 80 procent av norrmännen klassar Breivik som en högerextremistisk terrorist medan 20 procent anser honom bara vara en dåre.

Urskuldandet av högerextremistisk terrorism med att det handlar om mentalt förvirrade personer är ett i sig intressant fenomen.

• FDFMGA
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-22 23:12:43 följande:
    Mig kan det kvitta hur han klassas, han har gjort det han gjort. Men visst, om jag skulle svara så var ju detta en solklar terror-handling.

En sak har du fått om bakfoten. Det faktum att Breivik är en dåre är inget som helst urskuldrande. Det torde vara omöjligt att mörda oskyldiga om man inte är en dåre.

Men det måste ju vara nåt fel på er vänstermänniskor som hittar på en massa hemska saker om "andra". Tycker man inte som ni så anklagas man för att vara "Breivikhöger". Ni kan inte vara helt friska som skriver så.
    Jag har inte din kollektivistiska syn på andra.

Såvitt mig bekant har jag inte påstått att du tillhör någon Breivikhöger - och i och med att jag inte är kollektivist så tar jag inte ansvar för vad någon annan än jag skriver.

Kollektivanslutning får du väl gärna pyssla med om du behagar men det är inget som berör mig.

Hur Breivik och andra terrorister klassas är däremot i allra högsta grad relevant såtillvida att "därar" inte ska straffas - de ska ha vård.

Såvitt mig bekant sitter såväl Akilov som Breivik i fängelse - de är alltså inte "dårar" utan terrorister.
  • FDFMGA
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-22 23:01:36 följande:
    Försumbar säger du...

Senaste 11 åren är det i MP som styrt invandringspolitiken. Men det är övriga partier som låtit det ske. Ansvarslöst in absurdum skulle jag säga.
    Nja, de har väl påverkat invandringspolitiken - kanske mer under allianstiden än nu när de är en del av regeringen.

Sossarna är pragmatiker och har lyckats styra upp alliansens en aning omdömeslösa invandringspolitik - iofs då till priset av en del mindre eftergifter till MP i för dem viktiga symbolfrågor.
  • FDFMGA
    pyssel skrev 2021-07-23 09:52:51 följande:
    Hos ensamagerande terrorister som Breivik (och t.ex en hel del skolskjutare) är personlighetsstörning (inte psykisk sjukdom) vanligt förekommande, varför ordet "galning" och "dåre" blir tillmälen. En "dåre" är inget medicinskt begrepp utan anspelar t.ex på narcissism, empatilöshet och djupa fixeringar, utan att personen för den sakens skull anses ha en psykisk sjukdom vid gärningstillfället, men används såklart även när gärningspersonen är psykotisk. Det är inte reserverat rättsmedicinsk bedömning som sjuk. Man behöver inte vara "antingen dåre eller terrorist". Breivik är givetvis en terrorist, och att han i folkmun kallas "dåre" eller "galning" har med hans personlighetsstörningar och det ogreppbara i hans massmord att göra. Om jag har missat något i debatten, att exvis Breiviks gärningar inte är att betrakta som terrorism, hänvisa gärna.
    Ja, den debatten har du nog missat.

Jag ska se om jag hittar några länkar. Igår refererades det till en undersökning där 20 procent av norrmännen ansåg att Breivik bara var en dåre medan 80 procent klassade honom som terrorist.

Debatten utgår väl egentligen från att ingen människa är en ö eller ett isolat - att man influerar och influeras av andra. Att det finns en tendens att se enskilda islamistiska terrorister mot den kontexten medan man bara slappt och kontextfritt klassar högerextremistiska terrorister som dårar.

För mig som varken här eller någon annanstans har för vana att kalla folk idioter eller dårar är det den psykiatriska bedömningen av Breivik eller Akilov som gäller - vad hobbypsykiatrikerna pysslar med klassar jag om jag är välvillig som kvacksalveri om jag är ärlig som ett sätt att försöka avlägsna en person, en gärning, från sitt sammanhang.

Jämför gärna med den diskussion du var delaktig i angående Autism.

Återkommer med länkar om du anser det nödvändigt, jag jobbar just nu - vilket inte direkt märks.
  • FDFMGA
    pyssel skrev 2021-07-23 10:41:28 följande:
    Jag är bekant med att du svänger dig med andra tillmälen än just "idiot", vad nu det "pappaskämtet" tillförde här.

"Dåre" är ingen medicinsk term och i allmänt tal inte reserverad för psykisk sjukdom. Breivik har flera personlighetsstörningar men har ingen psykisk sjukdom. De tidiga frågeställningarna var bl.a schizofreni, vilket uteslöts. Breivik med alla sina personlighetsstörningar låg inte inom normalspektrumet innan sina terrordåd heller. Men du kanske tycker fastställande av personlighetsstörningar är kvacksalveri. Jag kan fortfarande inte se att du lyckas argumentera för att folks bestörtning över terrordåd och användande av tillmälen när terroristen även har svåra personlighetsstörningar på något vis förtar hans ansvar och gör honom "sjuk och ska ha vård".

Vilka aspekter på autism avser du? Vissa personers autism? Som Breiviks, Mangs, Antons, Ausonius?
    Haha, ja jag har också en uppfattning om vad du svänger dig med för tillmälen - men har inte för avsikt att exportera annat än dina och din mentors synpunkter på längd från pandemitråden till den här tråden, dock i en lite mer nedtonad versionSkrattande

Du har för övrigt inte förstått min synpunkt, det kan möjligen bero på att jag inte var tillräckligt tydlig.

Men okej. Jag kan förstå att man anser att terrorister är galningar, idioter eller dårar - men även om jag skulle använda ett sådant språk så är Breivik och Akilov med flera ensamagerande terrorister i första hand terrorister.

Avsiktligt eller oavsiktligt så finns det ett syfte med att kalla en terrorist för "dåre" i stället för terrorist - det innebär att man kan se terroristen som en isolerad företeelse i stället för en del av ett hatiskt sammanhang.

Dåre eller terrorist i första hand? När det kommer till Akilov så är svaret givet, precis som sig bör.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgxREB/akilov-ville-bli-firad-med-tarta-pa-arsdagen-av-lastbilsattacken

• FDFMGA
    pyssel skrev 2021-07-23 12:29:43 följande:
    Jag undrar fortfarande var det seriöst hävdas att Breivik inte är en terrorist. Men du kanske måste fråga din egen mentor först eller ska jag fråga "min" som du får sådan kylig behandling av i ditt trånande?
    Jag förstår att du inte förstår. Om du kopierar inlägg 416 så kan du säkert rådfråga någon om vad jag kan tänkas mena med det jag skriver.

Antingen kan du rådfråga personen du har förtroende för eller också den där personen du inte har förtroende för. Jag tror bägge har kapacitet att kunna hjälpa dig.

Lycka tillSolig
  • FDFMGA
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-22 10:23:25 följande:
    VILKEN skada skulle de åsamka Sverige?
    Du frågade vilken skada sådana som kristersson åsamkar Sverige.

I sin iver att vinna röster från högerpopulister så triggar han synpunkter som den du ger uttryck för.
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-23 13:20:50 följande:

invandringsvänliga är egentligen värre, eftersom Breivik aldrig hade känt att han måste göra det han gjorde, om Norge inte hade haft den galna invandringen. Så INDIREKT är även antalet döda på Utöya invandrarkramarnas ansvar. 

När Kristersson vänder på stenarna i sin iver att locka röster är det mycket som är obehagligt som kryper fram och vädrar morgonluft.
  • FDFMGA
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-23 14:28:22 följande:
    Du behöver inte ta åt dig av kritik mot saker som andra skrivit.

Breivik är dåre och terrorist på samma gång. Jag delar inte din uppfattning om att massmördare ska slippa straff bara för att de blir klassade som dårar. Det sätter en fruktansvärd press på de som ska utföra klassificeringen om de vet att det avgör om terroristen ska få fängelse eller ej.
    Jag tar sällan till mig av kritik här på FL i och med att den som ges så ofta är så illa underbyggd. Som den du skrev igår 23.12 där du riktade dig till mig, men förmodligen trodde att du besvarade Padirac och tilltalade honom med ett "ni" Glad

Nu råkar det vara som att den som har begått ett brott och får genomgå en rättspsykiatrisk undersökning och bedöms lita av en allvarlig psykisk störning inte kan dömas till fängelse utan bara till rättspsykiatrisk vård.

Du får väl lobba för en lagändring.
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-23 14:30:30 följande:
    S-MP har regerat i 7 år. Det har tagit oss till en situation värre än någonsin.

Man kan inte skylla S-MP-regeringens misslyckande på oppositionen.

Ett vanligt argumentationsfel är att utifrån de egna åsikterna bedöma det någon annan tycker som vore den personen av samma åsikt som man själv har. Jag delar alltså inte din uppfattning  - men hade jag gjort det så hade vi säkert varit överens - åtminstone avseende verkan, men knappast orsaken.
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-23 14:46:30 följande:
    Kristersson vill vinna röster från de 65% av svenska folket som enligt undersökningar vill minska flyktingmottagandet. Det är en enormt stor grupp som vill det och frågan är dessutom den viktigaste enligt breda väljargrupper.

Inte konstigt att S-märkta skribenter skiter på sig inför vad som är på väg att hända. Allt de har att försvara sig med är en hink brun färg. Ingen jävel bryr sig om era löjliga argument.

Jag har nog uppfattningen att ganska många ser med avsmak på Kristerssons flirt med högerpopulister - men ganska få skiter på sig. Det räcker gott och väl som det är med brunt.

Att vi kan tolka samma skeende så olika beror säkert på att vi befinner oss i olika filterbubblor och verklighetsbubblor - eller att vi skils åt av en avgrund där du inte förstår att det finns en massa människor på min sida av avgrunden. Av de jag möter här på min sida så anser de allra flesta att man bör minska på invandringen, såväl flyktinginvandring som viss arbetskraftsinvandring.

Du borde kanske ta fram kikaren och försöka kolla in hur det ser ut på min sida av avgrunden. Här finns det många som bryr sig om det du kallar löjliga argument.Solig
Svar på tråden Är invandringen en belastning?