Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Är invandringen en belastning?

Anonym (Absolut) skrev 2021-07-17 01:01:48 följande:
    Jag mår bra faktiskt men hur mår du som socialdemokrat tror du verkligen inte er politik är genomskådad sen länge och sanningen har kommit ifatt?.
    ?Hoppas du mår bra imorrn n-r du läser tidningen ?.jag har rent samvete har du?
    Hyfsat rent samvete har jag väl.

Kan väl iofs tycka att vi borde ha gått med i en bilpool eller köpt en elbil i stället för den bensindrivna vi köpte, att man borde leva lite sundare. Har också lite dåligt samvete för att vi hälsar på mina gamla föräldrar alldeles för sällan - men det är en bit att åka.

Synd förresten att Sverige inte satsat på vätgasinfrastruktur. jag tror att vätgasdrivna bilar hade varit ett smartare alternativ än batteridrivna elbilar.

Tror du att man skulle kunna likna Kristersson vid en bränslecell som ger energi till de endemiska tokskallarnas främlingshat?

Men nu måste jag ut med hunden. jag ska spana lite om jag ser någon undergång. Det skulle väl vara viadukten under stora vägen, men vi väljer alltid övergångsstället - men just där är undergången nära, bara drygt hundra meter från övergångsstället.
  • FDFMGA
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-17 00:24:48 följande:
    Och inte blir det lättare av den låt gå-kultur som vi har här i Sverige, heller. Invandrarna VET att de kan leva på bidrag hur länge som helst, det finns ingen bortre parantes. Inget kommer heller att hända om de inte klarar sina nivåer i SFI (det är bara att gå om, med fortsatt bidrag), eller om de hoppar av sina anvisade arbetsmarknadsutbildningar eller praktikplatser. De VET att vi inte kommer att sätta dem på bar backe i slutändan, inte ens om de blir påkomna med att resa hem till landet de flytt ifrån på semester. De VET att de kommer att få stanna, även om de begår grova brott (även om detta på sista tiden faktiskt blivit lite bättre i domstolarna - om utvisningarna sedan verkställs efter avtjänat straff får vi väl se). Och alla ungarna lär sig också detta vid moderns knä. 
    Jo, jag har läst ungefär samma rappakalja från de som vurmar för SD i 10 år här på FL.

Allt är sig likt med andra ord - även om det är Kristersson som är inspiratören den här gången. Till och med det faktum att de som  inspireras nästan uteslutande är anonyma är precis som det alltid har varitSolig
  • FDFMGA
    Iarwain skrev 2021-07-18 06:37:12 följande:

Jag får tydligen inte svar på mina frågor. Det blev för svårt för dom...

För svårt för vem som helst. Svaret på din fråga är ju givet - om invandringen är en belastning så är invandrarna en belastning.

De svar du har fått undviker din frågeställning genom att svara på frågor som till exempel "Är invandringspolitiken en belastning eller är integrationspolitiken en belastning".

Det är väl få som anser annat än att gängkriminaliteten är en belastning eller att det är en belastning att vår integrationspolitik skapat gentemot övriga Sverige relativt slutna kluster som åtminstone delvis styrs av andra värderingar än Sverige som helhet.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2021-07-19 09:48:46 följande:
    Det är inte invandrare/gruppen invandrare per se som har skapat en oportionerlig bostadsmarknad, arbetsmarknad, välfärd et cetera i förhållande till invandringen.

Det handlar även om hur man prioriterar vilket går att se i följande formulering/påstående: samhället är en belastning för invandringen.

Oavsett hur man prioriterar så får man sköta sin uppgift och i det har Sverige gått bet. Att starta SM i Missförstånd och till varje pris försöka ta medalj är bara ett exempel på skräpet som har lett oss hit.
    Menar man att integrationen utgör ett problem men säger att invandringen är en belastning så kan det antingen förklaras av att man inte förstår skillnaden eller också att man har en tydlig avsikt med att peka ut invandrare som tärande på Sveriges resurser.

Ulf Kristersson är varken korkad eller okunnig så då återstår agenda-alternativet.

I hans fall måste man nog ta hänsyn till att han alltid befunnit sig i bakvattnet efter en starkare och mer karismatisk ledare, att han vill ha revansch och att han därför medvetet har gett sig ut på djupt vatten för att kunna konkurrera med Jimmie Åkesson.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2021-07-19 10:17:07 följande:
    Kan invandringen belasta integrationen och vice versa om man prioriterar så? - ja, vågar jag påstå.

Angående Ulf Kristersson så är uppblåsningen av politiska spel också ett exempel på skräpet som har tagit oss hit. Spela inte med och kräv - rakt upp och ner - att politikerna löser vår situation, är både min lösning och respons.
    Javisst.

Få skulle väl ha upprörts eller känt sig utpekade om Kristersson hade kritiserat hur integrationen har fungerat i Sverige och om han hade påstår att invandringen inte bör vara större än att de som kommer hit har goda möjligheter att integreras i det svenska samhället och bidra till dess utveckling.

Jag har för mig att sossarna uttrycker sig ungefär så, men till skillnad från Kristersson försöker de inte fiska röster i grumliga vatten.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2021-07-19 15:26:58 följande:
    Tror du att vederbörande hade för avsikt att få Sveriges invandrare att känna sig utpekade? - oavsett syftet med det.

Har vederbörande uttryckt sig så att Sveriges invandrare har känt sig negativt utpekade vid flera/andra tillfällen?
    Visst tror jag det.

Ulf Kristersson är ingen dumskalle. Han måste ha varit väl medveten om hur det han sa skulle uppfattas. en kort tidigare hade han till och med kritiserat Åkesson för ett liknande uttalande.

Alltså, jag tror att uttalandet var mycket väl förberett - med en klatschig inledning avsedd för att locka väljare från SD till M, med lite förmildrande lullull som svans till uttalandet - så att han inte ska stöta bort särskilt många moderater.

Alla människor behöver få känna sig behövda - så jävla kul kan det inte vara för invandrare att få höra att de är en belastning av någon som har ambitionen att bli Sveriges statsminister och som för att ha en möjlighet att uppnå målet har valt att samarbeta med ett parti vars ledare gick med i partiet då det fortfarande var nynazistiskt.
  • FDFMGA
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-19 18:39:30 följande:
    Du behövs inte heller, det är den krassa sanningen. "Något har gått sönder i det svenska samhället" - Löfvén.
    Jodå, jag känner mig behövd, såväl som medborgare i det land som är mitt och behövd av familj, släkt och vänner, arbetsgivare - samt, inte minst, vår hund.

Löfvens tal från 2014 handlade väl på sitt sätt om att alla måste få kunna känna sig behövda. Har man ingen plats som samhällsmedborgare hittar man andra strukturer där man blir behövd, som t ex ett kriminellt gäng där man kan få uppleva att man är respekterad eller åtminstone fruktad av omgivningen - samtidigt som den eventuella empati man tillägnat sig försvinner i en gängbubbla.
  • FDFMGA
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-19 19:12:55 följande:
    Samhället behöver varken dig, din familj eller din hund. Dina insatser som medborgare är försumbara.

Kanske regeringen låtsas bli förtvivlade när barn blir nedskjutna. Regeringen anser kanske inte att dessa barn behövs?
    Jodå, samhället behöver mig.

Jag har bara ett annat synsätt än du har. Det innebär att jag tar fram en bajspåse och plockar upp efter min hund, även om andra inte gör det. Det innebär att jag sorterar mina sopor, trots att jag vet att att min egen insats är försumbar. Det innebär att jag tycker att det är viktigt att Sverige försöker uppnå klimatneutralitet så snart som möjligt, trots att jag vet att Sverige är är relativt försumbart i sammanhanget.

En norsk nationalskald uttryckte synsättet så här: kultur börjar med att man tvättar sig om fötterna. En svensk variant är "Annars är man bara en liten lort", möjligen i en brunblå bajspåse.
  • FDFMGA
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-19 20:14:12 följande:
    Om du anser det vara samhällsnytta att plocka bajs efter sin koldioxidgenererande hund så har vi nog lite olika syn på samhällsnytta. Jag tror inte de intellektuella inträdeskraven är jättehöga inom sd så se det som ett tips om du vill känna dig behövd.
    Nej, det handlade om att ansvar utgår från en själv, att förstå att man är en del av en helhet.

Men jag är väl medveten om att nyhögern är minst lika kollektivistisk som VPK var på den tid de kallade sig kommunisterSkrattande
  • FDFMGA
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-19 20:59:39 följande:
    Och det handlar om att inse vad helheten inte behöver. D.v.s varken dig eller din hund, eller för den delen det koldioxid ni genererar.
    Jag är väl medveten om att det  bland gängmedlemmar av olika slag anses att vissa människor är obehövliga och att det är detta som är grundproblemet, oavsett om det gängkriminella politiska extremister eller gängkriminella från orten.

Något gick förmodlingen väldigt snett redan på potträningsstadiet.

Helheten behöver mig, min hund och till och med dig - men vissa åsikter passar bäst i en bajspåse.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?