Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Är invandringen en belastning?

Anonym (Uppsalabo) skrev 2023-12-21 19:08:03 följande:
    Sverige är ett litet , litet land, längst upp i Norra Europa.  Det vi kan jämföra oss är våra grannländer och de tar emot mycket färre asylsökande än vi. Finland har nu till och med periodvis stöngt hela sin gräns mot Ryssland för att inte behöva ta emot cyklande asylsökande från Mellanöstern. 
    Fortfarande åker de allra, allra flesta någon annanstans än till Sverige och övriga norra Europa. Varför tror du att så få vill till Sverige och övriga norra Europa?

Jag hoppas att du inte tror att de har cyklat från Mellanöstern.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2023-12-21 19:42:39 följande:
    Det är ju troligtvis för att Italien, Grekland och Turkiet ligger närmare.
    Men den nya migrationspakten i EU kanske kommer att göra så att färre totalt kommer till Europa. Det finns inga länder i Europa som vill ta emot fler asylsökande , de flesta vill ta emot färre. EUs nya migrationspakt innebär en förstärkning av EUs yttre gräns samt snabbare asylärenden vid gränsen till EU. Jag skulle gissa och tro att trycket på Sverige kommer att minska i och med den nya migrationsöverenskommeksen inom EU.
    Ja, väldigt få vill till Sverige. Man vill i regel inte åka så långt och man vill dit man faktiskt blir mottagen. Och där man har familj, släkt och vänner. Därför är 25% av  Libanons befolkning flyktingar.
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2023-12-21 20:37:16 följande:
    Tyvärr så klarar jag inte att förstå allt som du skriver i detta inlägg.

Men återigen är det du och inte jag som har framställt saken som att det skulle råda krig i Danmark.

Du har själv vid olika tillfällen försökt förklara att s k flyktingar som reser från Danmark till Sverige flyr från krig och att de flyr för sina liv.

I så fall kan ingen tolka dig på annat sätt än att du lyckas inbilla dig själv att det råder krig i Danmark.
    Ingen fara. När du är klar med din sfi kommer du att förstå lite mer och få ordning på dina pronomen. Du är inte jag utan jag är jag själv. Och ingen är varken du eller jag eller din tygtiger och dina knäppa frågor är bara dina.

Ja, precis. Du ställde frågan om det är krig i Danmark och Polen. Vad bra att du som sk människa ändå lyckades begripa att det är en fråga du har ställit.
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2023-12-21 21:04:07 följande:
    Min poäng har alltid varit att det inte råder krig i Danmark.

Därför är det en självklarhet att alla som har valt att resa från Danmark till Sverige inte är flyktingar, de flyr inte för sina liv och de flyr inte från krig.

Du har själv vid olika tillfällen försökt förklara att s k flyktingar som reser från Danmark till Sverige flyr från krig och att de flyr för sina liv.

I så fall kan ingen tolka dig på annat sätt än att du lyckas inbilla dig själv att det råder krig i Danmark.
    Det blir lite tjatigt när s k du hela tiden upprepar din fråga om det är krig i Danmark och Polen. Kanske kan din sfilärare förklara bättre om hen ritpratar med dig?

En flykting är en person som har flytt. Din hemmagjorda regel om att man upphör att vara flykting när man korsar landgränser har inget att göra med att någon inte lägre kan stanna i sitt hemland pga krig.
  • nihka
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2023-12-21 21:06:40 följande:
    Det kan nog ofta bero på att man inte har pengar nog att ta sig från Libanon, de som tar sig till Sverige är oftast mer välbeställda. Eller unga starka män som lättare tar sig fram. 
    Om de är välbeställda, varför åker de inte till ett välbeställt land där de kan språket, köper ett hus och anställer folk att sköta det? Kanske återupptar det som gjorde dem välbeställda.

Är det alla dessa unga starka män som sedan belastar sjukvården så inåt h-e? Eller är det de välbeställda som gör det? De fattiga och sjuka tar sig ju inte hit.
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2023-12-22 08:25:49 följande:
    När någon flyr från ett land i krig så är det en krigsflykting (åtminstone i de flesta fall).

När någon väljer att lämna Danmark för att resa till Sverige så är man självfallet inte en krigsflykting. Det råder nämligen fred i Danmark.

Klarar du inte att förstå skillnaden?

Om du försöker inbilla dig själv att någon som väljer att resa från Danmark är en krigsflykting så förutsätter det i så fall att du anser att det råder krig i Danmark.
    Då kan jag upplysa dig om att du har fel. Det råder nämligen fred i Danmark.

Du tycker att min signatur är mera tjatig än din egen.
    Men de allra flesta medlemmar på detta forum känner nog till att din signatur har förekommit väldigt många fler gånger än min.
    När någon flyr från sitt hemland är den flykting tills den kan återvända.

Om du inbillar dig att man slutar att vara flykting vid den andra landsgränsen man korsar slutar väl du att vara svensk efter Danmarks gräns. När du kommer till Tyskland är du dansk för det var där du var sist. Hahaha! Du är inte sjuk om du åker förbi ett eller flera sjukhus och du är inte hungrig om du går förbi en restaurang på väg till den du väljer.

Vilken signatur? Jag har ingen signatur utan skriver alltid under mitt kontonamn aka nick. Trevligt. Inte bara har du intervjuat alla flyktingar utan även alla medlemmar på FL och har kartlagt vad de känner till och inte.

What a busy little bee you are!
  • nihka
    Padirac skrev 2023-12-21 22:46:13 följande:
    På enkel svenska betyder siffrorna att en större andel av dessa unga invandarare som av SDs anhängare och andra rasister påstås vara sjuka och lata analfabeter med stora tillgångar som är ute efter att utnyttja det svenskavälfärdsystemet egentligen har längre utbildning än vad befolkningen i Sverige i allmänhet har.

Eller var det något annat du frågade om?
    Eller hur!

Men tänk vilka fantastiska länder de kommer ifrån där utbildning inte behövs utan det finns en hög andel välbeställda med kort eller ingen utbildning alls.

Men de kan ju inte vara sjuka för det väl i stort sett bara unga, friska och välbeställda analfabeter som klarar av att ta sig hit med sina iphones och selfie sticks. Fast hemma vaktade de getter och hade trampat jordgolv i hyddanDrömmer

Men det kanske var getter som sket guldklimpar och jordgolv med värmeslingor för fattiga människor som är de som verkligen behöver fly krig tar sig ju inte hit.
  • nihka
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2023-12-23 12:01:17 följande:

Det finns massor med människor som har det väldigt dåligt i världen ,de  kan nog tyvärr räknas i miljarder snarare än hundratals miljoner,  fattiga människor vars rättigheter kränks dagligen.
     Vi kan inte som ett Pyttelitet land med tio miljoner invånare ta ett större ansvar än vi redan tagit. Den problematik vi nu har i Sverige kommer ta lång tid att lösa m kanske 20 till 40 år. 

Vi måste nu fokusera på att lösa problemen i Sverige , med utanförskap, brist på integration och kriminalitet. Ovanpå det har vi en sjukvårdskris, em kommunal kris och en säkerhetskris med ett undermåligt försvar och en fientlig granne i öster. 

Intet nytt under solen. Det är och har alltid varit en utmaning att rodda ett land och då kan man sluta skylla allt på invandrare och invandring.
  • nihka
    Padirac skrev 2023-12-23 12:48:09 följande:

Haha. 

Det är onekligen en komplex värld inne i huvudet på de där kränkta vita männen som tror att deras känslor är universella fakta.

Jajaja! Och alla dessa unga, starka och välbeställda ensamkommande analfabetmän har också med sig en hel hoper ungar som utarmar den svenska skolans resurser samtidigt som de hänsynslöst har lämnat fru och barn i Eldorado för att bombarderas och ta hand om getterna som skiter guldklimparna.

Allt är så fantastiskt logiskt!
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-01-02 17:11:57 följande:

Nej, du har fel.
    Sveriges extremt ökande samhällsproblem och kriminaliteten är faktiskt något nytt under solen.  

T ex den extrema kriminaliteten riktad mot Sveriges välfärdsystem är verkligen något nytt under solen.

Eller kan du lyckas beskriva och belägga att denna kriminalitet mot Sveriges välfärdssystem såg lika ut för tio och tjugo år sedan?

Invandringen (= Sveriges totalt misslyckade invandringspolitik) är en belastning, med stora och förödande konsekvenser för landet Sverige.

Att invandringen är en belastning erkänns numera öppet och allmänt.

T ex framgår det faktabaserat, klart och tydligt i den sittande regeringens budget och lika tydligt i det förra regeringsalternativets budget. 

Att invandringen faktiskt är en belastning erkänner idag samtliga riksdagspartier som har någon position av betydelse, alla deras politiker av någon betydelse erkänner det, oavsett partifärg.

Till och med BRÅ har numera börjat att öppet erkänna detta (!)

Denna förändring är total jämfört med för bara några år sedan då de flesta av alla nämnda fortfarande försökte dölja och förneka sanningen.

Nej. jag har inte fel. Det är alltid en utmaning att rodda ett land.

Och det är fortfarande inte krig i Danmark och Polen. Inte i Tyrolen heller.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?