Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Är invandringen en belastning?

TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-18 10:56:41 följande:
    Nej, men de thailändska bärplockarna blir mycket illa behandlade och utnyttjade , tvingas arbeta tolv timmar om dagen, bo i mögliga lokaler och behandlas allmänt dåligt. Är detta något du stödjer?
    Du beskriver ett problem och talar om att någon håller på att lösa det, men de resultat du hänvisar till riktar in sig på ett helt annat problem.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-20 16:54:56 följande:
    Nej, lösningen är hårdare kontroller och hårdare regler för arbetskraftsinvandring. 
    Jag tyckte du sa att det inte var de som hade arbetstillstånd som bajsar i era diken utan de som uppehöll sig olagligt i landet.
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-20 23:10:59 följande:
    Jadu, jag kan ju inte säga att jag exakt koll på vem som gör vad.
    Bra sammanfattat!
  • nihka
    Rataxes skrev 2023-08-05 12:00:03 följande:
    Henrik Jönsson är som alltid intressant. 

Lästips: 

Frihetligt självförsvar av Henrik Jönsson. 

Debilvänstern får väl hålla sig till ETC eller någon annan sagotidning med vänsterprägel.
    Ja, proffstyckaren som påstår att det inte brinner mer nu än tidigare och att de många bränderna under värmeböljor inte har något med klimatförändringar att göra.

Lästips:

www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/skogsbrander-och-klimatforandringar-hur-hanger-de-ihop/

• nihka
    Anonym (Så olika) skrev 2023-08-06 00:21:29 följande:
    Har du inte insett att  det är mängden människor som räknas?
    Sverige står för 0,2% av världens koldioxidutsläpp medan kina står för 30 % som kommer bli 40 % i framtiden.
    För många människor.
    Du får du sluta köpa varor som är producerade i Kina och varor som innehåller komponenter och råvaror från Kina. Om du äger en mobiltelefon är du en del av dessa 30%
  • nihka
    Bejje skrev 2023-08-16 18:38:49 följande:
    Och mitt enkla svar på det blir att hade vi inte haft knappt någon asylinvandring senaste säg 8 åren så hade deras jobb inte behövts heller. 
    Våra gamla som är de mest vård- och omsorgskrävande är mest svenskar som är födda här alltså inte inte invandrare, men de som sköter om dem är i högre och högre utsträckning invandrare.
  • nihka
    Bejje skrev 2023-08-16 20:36:56 följande:
    Men vårdbehovet går ju upp med antalet invånare, så ju fler vi tar in i landet, dsto fler kommer behöva vård.

Sen kan det debatteras saker som att invandrare från mindre utvecklade länder behöver mer vård än vi själva. Jag är av uppfattningen att så är fallet eftersom de inte har jobb i lika hög utsträckning som infödda och därmed säkert har det kämpigare med ekonomin och därmed avstår saker som regelbunden tandvård och därmed drar mycket mer bidrag. Säkert redan innan de kom hit har de fler krämpor och sjukdomar än den vanliga svensken osv.

Har inga direkta belägg för det, men det är min personliga uppfattning.
    Oavsett min uppfattning eller inte så är det ett faktum att mer invånare kräver mer sjukvård, tandvård etc, så att säga att det är bra med invandring då vissa av dom jobbar inom äldrevård, sjukvård etc är motsägelsefullt eftersom vi just behöver mer av detta när fler kommer hit.
    Våra äldre blir inte färre eller friskare av invandring och de är i särklass den mest vård- och omsorgskrävande gruppen.
  • nihka
    Bejje skrev 2023-08-18 17:46:55 följande:
    Det är väldigt uppenbart för många.
    Jag är inte på långa vägar någon frekvent besökare i sjukvården, men i de allra flesta fall då jag varit hos vårdcentral eller sjukhus senaste 20 åren så har det varit folk som visserligen pratar svenska, men som gör det knackigt i varierande grad.

Blev chockad när jag för några år sedan bröt tummen under en firmafest med brännboll där jag ramlade olyckligt och bröt den.

Hamnade hos ortopeden och det var en manlig svensk i åldern runt 60 som hade ett vanligt för och efternamn. Allting var så lätt. Han var jätteduktig och allt var enkelt att förstå och gick snabbt.

Annat är det annars när man hamnar hos invandrare som pratar så dålig svenska att man blir rädd för sin hälsa. Speciellt om de feltolkar en och mediciner är inblandade osv.

Borde sättas en lag på att man måste kunna flytande svenska som doktor. Nåja,viss brytning är ju ok, men de ska tala tydligt och både förstå och vara lättförstådda. Annars kan det bli farligt inom vården.
    Så du fick ingen hjälp med något annat än din tumme.

Hur är livet som sjukpensionär?
  • nihka
    Bejje skrev 2023-08-18 19:22:32 följande:
    Nej jag är inte sjukpensionär. Jag jobbar heltid och har aldrig varit sjukskriven någon längre tid. Längsta var väl när jag fick dubbelsidig lunginflammation, men det var 16-17 år sedan och sedan dess har jag inte varit sjuk mer än någon dag i sträck med undantag för covid som fick mig att vara hemma i en dryg vecka.
    Du gnällde ju om att det enda du fick hjälp med var din tumme. Så allt annat dras du fortfarande med eller har du upptäckt att du inte behövde vård utan resten läkte ut av sig själv?
Svar på tråden Är invandringen en belastning?