Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-10 15:07:17 följande:
Om det skulle vara sant att jag inte vet vad jag snackar om så är jag ju i mycket gott sällskap...
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
UNHCR:
"Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse. I slutet av 2021 fanns det 27,1 miljoner flyktingar i världen.
Deras livssituation är så farlig och desperat att
de tvingas fly över en gräns för att söka skydd i ett närliggande land.
Därmed blir de erkända som flyktingar med tillgång till hjälp från stater, UNHCR och andra organisationer.
-- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Om du anser att UNHCR har fel i det av mig citerade så rekommenderar jag dig att vända dig till dem.
KilliKill;
på förekommen anledning frågar jag dig, klarar du förstå UNHCR:s ord och innebörden i följande?
att söka skydd i ett närliggande land
Konventionen definierar flyktingbegreppet. Den sammanfattar en flyktings rättigheter, bland annat religions- och rörelsefrihet, rätten att arbeta, att få utbildning och att erhålla resedokument, men den understryker också en flyktings skyldigheter gentemot värdlandet.
En stadga av avgörande betydelse i konventionen säger att flyktingar inte får skickas tillbaka (refoulement) till ett land där de fruktar förföljelse. Den förklarar också vilka personer eller grupper som inte omfattas av konventionen.
1967 års protokoll fastslår att 1951 års konvention ska omfatta alla flyktingar utan geografisk begränsning och utan begränsning i tid, dvs. utan hänsyn till om händelser som lett till flyktingskap har inträffat före tidpunkten 1 januari 1951.