Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Är invandringen en belastning?

Digestive skrev 2024-03-03 01:06:19 följande:
    Inte rasism, nazism eller fascism.

Jag har inte heller svårigheter med att nämna sådana ord i samband med SD om sammanhanget är lämpligt - det är bara någonting som du vill intala folk.

Titta här hur ett undantag mot regeln kan se ut:

- SD har en historia sprungen ur nynazism och vitmaktrörelser.
    - SD har bevisligen rasistiska medlemmar i partiet.
    - SD har slängt sig med fascistiska uttalanden vid ett flertal tillfällen. 

Det är dock inte relevant när man ska peka ut vad SDs har växt sig stora på - för det är inte dessa egenskaper som har lockat ~20% av väljarkåren, det menar du även själv. Utan det är ett missnöje som allra främst har drivit tillväxten - varför det är helt korrekt att kalla dem för ett missnöjesparti i ett sådant sammanhang.
    Va?  Säger du att ett uttalande som i ett sammanhang uttalar sig om SDs handel,vandel, ideologi, politik och företrädare inte handlar om SDs rasism, fascism och nazism?  

Vad handlar det då om enligt dig? Blommor, liberala värderingar och allas lika värde?

• Padirac
    Digestive skrev 2024-03-03 08:39:58 följande:
    Jag säger att den enda egenskap med relevans och som tillskrivs SD i våra aktuella inlägg, är egenskapen som missnöjesparti.

Nu åberopar du punkten som inte får någon hänsyn för min del - vad någonting handlar om. Du ska tydligen ha utrymmet som du själv vägrar ge och slår undan för andra.

Dina principer gäller enbart dig och dina premisser gäller enbart andra.

Det är meningslöst att diskutera mot trasiga argument och som inte ens din inre känsla för rättvisa kan utmana. Vad är då yttre input att göra sig besvärad?

Ha den uppfattningen om mig som du vill ha för med sättet som du resonerar på så är det ändå ingen skillnad.
    Vilken punkt få ingen hänsyn för din del?

Att SD är ett parti med ideologi och historia ur nazism, fascism och rasism?
    Alla återkommande nazi-skandaler och rasistiska uttalanden och utspel?
    Normaliseringen av SDs rasism, nazism och fascism?

Inget direkt svar på min fråga nedan då?
    Padirac skrev 2024-03-03 01:42:04 följande:
    Va?  Säger du att ett uttalande som i ett sammanhang uttalar sig om SDs handel,vandel, ideologi, politik och företrädare inte handlar om SDs rasism, fascism och nazism?  

Vad handlar det då om enligt dig? Blommor, liberala värderingar och allas lika värde?

• Padirac
    fultextad användarhandbok skrev 2024-03-03 14:03:22 följande:

Huruvida det är en belastning eller inte varierar nog från område till område. Helsingfors till exempel är ett resultat av många olika språk, finska, svenska, ryska, engelska, till och med lite tyska avtryck i helsingforsslangen, i framtiden kanske flera andra språk också kommer att sätta sina avtryck. Inflyttare från landets alla hörn finns. Staden är sådan att dess identitet klarar av både inflyttning och invandring, åtminstone reglerad sådan. Norra Sentinel, ön där sentineleserna bor klarar inte av någon invandring, hur reglerad den en är. Deras identitet och levnadssätt hade inte klarat av det. Det finns alltså fler dimensioner än enkom rent ekonomiska.

Alla partier i Sverige var för ett rasbiologiskt institut 1921, det är en del av svenska partiers historia. Det viktiga är väl vad de står för i dag, om man är intresserad av partipolitik alltså. www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/alla-partierna-var-for-rasbiologi

Allt i SVTs artikel är inte helt sant.

redan de första åren på 1900talet bildades en rasbiologiskt institut på ett statligt ägt universitet i London

www.english-heritage.org.uk/visit/blue-plaques/blue-plaque-stories/eugenics/

"THE EUGENICS LABORATORY
    When in 1907 Galton stepped down as Director of the Eugenics Record Office, which he had helped to found at University College London (UCL), the statistician Karl Pearson accepted his request to take over. Pearson renamed it the Galton Laboratory for National Eugenics and became the first Galton Professor of Eugenics at UCL. Through the journal Biometrika, with which Galton and Pearson were closely involved, the school promoted the study of biometrics (or mathematical genetics). Pearson also set up the Annals of Eugenics in 1925."
    en.wikipedia.org/wiki/University_College_London

"In 1904, Francis Galton donated £1,000 to the University of London for a eugenics laboratory; this transferred to UCL in 1907 with Karl Pearson as its director.[54] UCL apologised for its "fundamental role in the development, propagation and legitimisation of eugenics" in 2021.[55]
    "

Här kan man läsa lite om rasbologin i USA och kopplingar till nazityskland

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2757926/
  • Padirac
    fultextad användarhandbok skrev 2024-03-03 17:22:48 följande:
    Ja, och tankegodset är ännu äldre än så. Men det finns alltså en historia hos de övriga partierna med, oberoende politisk inriktning, eftersom rasideologi betraktades som vetenskap. 
    Ja, tankegodset och den organiserade verksamheten är äldre.

Rasbilogi var under en tid ansedd som vetenskap. Det fanns som du skriver ett brett stöd inom de olika partierna för att starta ett rasbiologiskt institut. Det fanns också inom alla partier en mindre grupp som av olika anlednintar inte ville starta ett rasbiologiskt institut. 

Jag tror man ska skilja uppfattningar som politiska/ideologiska från de som anses vara vetenskapliga eller religiösa. Det finns politiska partier som är för eller som är mot en vetenskaplig syn eller religiös syn på värderingar, kultur eller religion som politiska/ideologiska mål.

Det finns en hel del felaktig information och påståenden i trådarna om allt detta. Jag har i någon tråd länkat från riksdagens protokoll till beslut och sittande regeringar och ministrar.

här finns lite text om rasbiologi i Finland

svenska.yle.fi/a/7-906607

www.hbl.fi/artikel/5e0ca1e6-a9bf-4a18-9124-9afc6c821320
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-03-03 20:48:47 följande:
    Det finns ingen mening att svara på frågor när dina anklagelser är byggda på trasiga argument som inte ens har rättvisa principer och premisser.

You cannot reason a person out of a position he did not reason himself into in the first place. - Jonathan Swift

Även frågorna skvallrar om det: du undrar vilken punkt som inte har fått hänsyn för min del och ställer sedan följdfrågor om sådant som endast du själv har tagit upp.

Hur mycket tanke och reflektion finns det bakom frågorna då?

Det finns ingenting att ta på allvar - varken dina anklagelser eller hur du kom fram till dem. Alltihop är ett skämt byggt på impuls och vilja, en domän som växter kan antas operera i.
    Då har du ju svarat. Ingen av frågorna jag listade var något som fick hänsyn för dig.

Att SD är ett parti med ideologi och historia ur nazism, fascism och rasism?
    Alla återkommande nazi-skandaler och rasistiska uttalanden och utspel?
    Normaliseringen av SDs rasism, nazism och fascism?
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-07 10:04:42 följande:
    En flykting är en flykting.

Men en person som väljer att resa från Danmark till Sverige är givetvis inte en flykting utan just en resenär.
    Den som väljer att resa från Danmark till Sverige har självfallet INTE FLYKTINGSKÄL.
    Jag har för mig att du och jag diskuterade vad flykingkonventionen sa om flykingstatus, har du glömt bort det - eller försöker du dölja och förneka att du vet vad flyktingstatus betyder?
  • Padirac
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-03-06 23:12:28 följande:

Flykting är man tills man får uppehållstillstånd någonstans. Det måste inte vara första ankomstland eller första säkra land. Men det finns heller inget som säger att man har rätt att välja vilket land man vill söka asyl i.

Enligt Dublinförordningen ska flyktingar söka asyl i det första EU-land de kommer till. Det är sällan Sverige.

Dublinförordningen har i praktiken inte fungerat, men det fungerar inte heller att flyktingar och migranter tillåts resa fritt genom Europa och välja land.

Helt rätt,

och du förstår att dublinförordningen och om den fungerar eller inte fungerar inte har med saken att vara flykting att vara.

Hen som tror att det är kriog i danmark och annat har inte förstått det du förstår.
  • Padirac
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-03-06 23:12:28 följande:

Flykting är man tills man får uppehållstillstånd någonstans. Det måste inte vara första ankomstland eller första säkra land. Men det finns heller inget som säger att man har rätt att välja vilket land man vill söka asyl i.

Enligt Dublinförordningen ska flyktingar söka asyl i det första EU-land de kommer till. Det är sällan Sverige.

Dublinförordningen har i praktiken inte fungerat, men det fungerar inte heller att flyktingar och migranter tillåts resa fritt genom Europa och välja land.

Helt rätt,

och du förstår att dublinförordningen och om den fungerar eller inte fungerar inte har med saken att vara flykting att vara.

Hen som tror att det är kriog i danmark och annat har inte förstått det du förstår.
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-08 09:59:16 följande:
    en som väljer att resa från Danmark till Sverige har självfallet INTE FLYKTINGSKÄL.

Du har rätt till din åsikt.
    Anser du att jag och andra (t ex majoriteten av Svenska väljare) har rätt att ha en egen åsikt trots att det är en annan åsikt än din?
    Alla får ha sin egen åsikt - det är en del av det demokratiska samhället vi lever i.

Du och alla andra får dessutom tro att den åsikt man har är fakta oavsett den är eller inte är representativ för fakta.

I den demokrati vi lever i får vi dessutom diskutera och debattera öppet med varandra. Det är väl bara SDs gnällspikar som vill påstå att en öppen debatt där de bemöts med argument som påstår att de inte får ha sin åsikt

Du verkar inte ha förstått eller hålla med om flyktingkonventionens internationellt erkända och överenskomna defintition av vad som avses eller menas med ternen flykting.

Jag ser inlägget ovan att du påstår dig kunna skilja på Flyktingkonventionen och Dublinförordningen.

Ändå är det någon du försöker lura genom att blanda ihop dessa. Jag vet inte om det är dig själv du försöker lura eller om det är andra du försöker lura genom att blanda ihop två så skilda saker som Flyktingkonventionen och Dublinförordningen.

Att du och de mindre informerade du påstår dig dela uppfattning med har en åsikt att det är eller inte är krig i Danmark eller att Dublinförordningen och inte Flyktingkonventionen avgöra vem som är flyking så stämmer inte den åsikten med verkliga fakta.

Du kan ha en annan åsikt om att den mindre informarade åsikten är fakta. Det är inte ovanligt att skrikhöger och andra inom alternativhögern försöker framställa sina åsikter som fakta i någon postmodernistisk anda

• Padirac
    nihka skrev 2024-03-08 21:28:13 följande:
    Svårt det där för en del att skilja på åsikter och fakta.
    Ja, när argumenten tagit slut återstår bara att försvara motståndet mot fakta med att de har åsikter eller att de har alternativa fakta ( som bygger på deras åsikter) 

Svag och desperat argumentation.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?