Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Är invandringen en belastning?

Anonym (LOLA) skrev 2023-08-04 23:05:36 följande:

Jo, men lika mycket som en asylsökande från Syrien. 

Gamlingen från Borås har varit med och byggt upp det här landet. Att vi har det bra i Sverige beror inte på en lycklig slump. Det beror på att tidigare generationer arbetat hårt och byggt upp vårt land med slit, hög moral och plikttrogenhet. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Padirac skrev 2023-08-04 23:23:53 följande:
    Har du några beräkningar för intäkter och kostnader för staten och den skattebetalande befolknngen?

Mycket av påståenden om kostnader saknar medvetet eller omedvetet såväl belopp som sammanhang - argumenten läggs fram utan att vara kvantifierade eller satta i relation till statens budget.

några enkla frågor som kan behäva besvaras gför att få perpektiv ..
    Hur mycket skatt behöver barn Xs föräldrar betala för att finansiera födsel, förskola, skola, sjuk och tandvård  för X - och för Y som är är Xs syskon?

Eller räcker X och Ys inkomster för att i efterhand betala av de kostnader staten har för dem innan de själva kan betala tillbaks sin skuld till staten?

Hur mycket behöver X resp Y tjäna för att deras inbetalade skatter ska räcka till deras tidiagre, nuvarande och kommande behov av samhällets tjänster?

Hur mycket inkomstskatt betalar befolkningen till staten? Hur är det med moms och andra skatter som personer går till staten? En del betalas under tiden personer är den av de skattskyldiga., andra vid konsumtion.  Hur mycket skatt behöver staten per person under arbetslivet eller under ett genomsnittligt långt liv per person för att nå dessa inkomster?   

Vad kostar de asylsökandes akuta tandvård i relation till statens inkomster och utgifter/utgiftsområden.

Jag tror att få som argumenterar om statens kostnader för asylmottagning vet någonting om svaren på dessa frågor och vad och om dessa svar har för påverkan på samhällets tjänster .

Vem bemannar sjukvården i Sverige idag? Taxi, lokaltrafik, restauranger, lokalvård, läkare, sköterskor, hemtjänst, ingenjörer..... m.fl...
    Det är väldigt bra med arbetskraftsinvandring av expertkompetens,
    Övriga jobb lär vi kunna fylla med alla de arbetslösa vi redan har i landet.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (LOLA) skrev 2023-08-04 23:33:55 följande:
    Vem har sagt att jag är medelsvensson? Absolut inte, och trots det buntas mina vänner ständigt ihop med den lilla procentdelen som inte är "bidragande medborgare". Det absolut flesta personer med någon slags utländsk bakgrund har jobb, håller sig till lagen och bidrar. Det är sanningen. Även i Rinkeby där över 90 % av invånarna har utländsk bakgrund har den absoluta majoriteten (75- 80 %) jobb. Jag känner inte alls igen den verklighet som ständigt målas upp i media av invandrare som lata utsugare och problemskapare i vårt samhälle. Jag bor utanför Stockholm i en förort, har haft mängder med kollegor genom åren med olika bakgrunder, har flera vänner med olika bakgrund är tillsammans med en man från ett afrikanskt land och har en dotter med honom. ALDRIG har jag träffat någon som inte vill jobba eller som vill ställa till.med problem. Med de sagt betyder det inte att det inte finns såklart. Men lata rövhål finns i alla färger och former dessvärre. Haft vänner i Rinkeby och Tensta, varit där massor med gånger och åkt tunnelbana ensam på kvällen. Inget har hänt. Enda gången jag blivit trakasserad på tunnelbanan var av två fulla medelålders män (vita) när jag va på väg till en kompis på Lidingö. Obs. Jag menar inte att min upplevelse är sanningen för hela samhället. Men sådär förjävligt som allt alltid framställs i media, det måste jag nog ändå få säga emot.
    Men det har varit lite tufft på Järvafältet de senaste dagarna, det måste du väl ändå hålla med om.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (LOLA) skrev 2023-08-05 09:19:27 följande:
    Men det kanske flyktingar också gjort, fast i sitt ursprungsland. Sen togs allt det ifrån dem. Förtjänar dem inte säkerhet, mat på bordet och sjukvård för det? För att de hade maximal otur? 
    Och tidigare generationer? Jag förtjänar väl inte något bra bara för att min gammelfarfar jobbade hårt? 

Vi kan inte med tio miljoner invånare vara hela världens socialbyrå.
    Om vi fortsätter så här så löser det sig i och för sig snart av sig självt, vi kommer inte att ha något välstånd att fördela och ge till andra. 

Det är ingen naturlag att Sverige är ett rikt land, som många verkar tro. För några hundra år sen var vi bland de fattigaste länderna i Europa. Det kan vi bli igen. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag tittade lite på SCBs statistik för invandringen år 2022. Totalt invandrade drygt 102 000 personer. 

Det intressanta var de tre största invandringsländerna:
    Indien 8009 personer
    Polen 4667 personer 
    Tyskland 4533 personer

Dessa tre länder stod för en stor procentuell ökning jämfört med 2021 : 30 % till 47 % i ökning.

Detta är väldigt positivt för Sverige! Så med denna fördelning av invandring är jag positiv till invandring. 

Jag känner själv flera välutbildade personer från Indien och Polen som kommit hit för att arbeta. 

• TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2023-08-05 10:27:11 följande:

Vilket dravel. Sverige är inte och har inte varit hela världens socialbyrå. De senaste åren har Sverige haft en lägre invandring än snittet bland EU:s medlemsstater och den nivå som gäller idag är ingen stor ekonomisk belastning för vårt land. 

Nej, du har rätt i det. Men vi har en ett problem ändå med historiken. Det kommer att ta ett tag att lösa det. Men vi är på rätt väg. Det syns bara inte ännu.
  • TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2023-08-05 10:37:23 följande:

Ur ett samhällsperspektiv så är inte kostnaderna så stora. Den största kostnadsposten för skola och utbildning är lönekostnader och de som jobbar inom skola och utbildning betalar skatt, genererar arbetsgivaravgifter och konsumerar vilket ger statskassan momsintäkter. 

Invandringen skapar kostnader men också intäkter och konsumtion och det är viktigt att beakta helheten. 

Men att skolan blir försämrad är svårare att räkna på.
    Jag  har en väninna som var jätteglad över ett nytt jobb som lärare i en skola i ett invandrartätt område. De skulle vara tre lärare på en klass och hon var jättenöjd. Äntligen skulle de ha resurser och tid nog som lärare. Efter sex månader hade hon sagt upp sig, det var alldeles för tungt. Man försöker ju satsa jättemycket extra på skolorna i våra invandrartäta områden. Men lärarna vill oftast inte jobba där. De legitimerade och mest kompetenta lärarna väljer bor dessa skolor. För miljön är för tuff och de utsätts dessutom ofta för hot och till och med våld. Det räcker inte ens att betala mer, lärarna väljer ändå bort dessa skolor. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Padirac skrev 2023-08-05 10:46:39 följande:
    Vilka historiska problem pratar du om?

De stora kostnaderna för invandringen kommer när de invandrade går i pension ochbåldras. Det stämmer helt med hur kostnaderna fördelas för inrikes födda. Ingen skillnad alltså.

Den som kommit till Sverige som 14åring är troligen mindre kostsam för samhället än du och jag är om vi är inrikes födda.

Med invandring har Sverige skjutit det stora demografiska problemet med en åldrande befolknings ökade kostnader och minskade intäkter framför sig. 
    Kaos och våld och dåliga resultat i skolor
    Kriminalitet , skjutningar och sprängningar
    Förnedringsrån

Några exempel
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Puffen) skrev 2023-08-05 10:45:49 följande:

Det här med invandring och asysökande är tyvärr ett resultat av västvärldens ockupationer de gångna 200åren. Det är även ett resultat av den pågående kampen mellan storstaterna i världen som försöker bilda emperier eller agera världspolis.

Många länder hade inte haft storskaliga krig utan västvärldens inblandning. 

Många länder hade inte haft diktaturer sedan självständigheten om inte den stöttes av det tidigare ockuperande landet. Vi har många exempel i Afrika där europiska länder (främst Frankrike) men även Kina och Ryssland stöttar olika parter i rebellkonflikter, där konflikten cirkulerar runt gruvor, olja eller annat värdefullt.

De som betalar för detta är den maktlösa befolkningen i det drabbade området, men även samhällen som får ta emot dessa flyktingar.

Det är en sorglig historia som drivs av de få och giriga maktaktörerna i världen.

Att ta emot dessa flyktingar är det minsta västvärlden bör göra för att laga och lappa för de misstag och förstörelse som det har orsakat i dessa flyktingarsländer. 

Västvärlden? Har vi ett kollektivt ansvar? Mig veterligen har Sverige aldrig haft någon inblandning förutom SIDA i Afrika.
    På 1600-talet invaderade vi i och för sig Estland , men det verkar de ha förlåtit oss nu.
  • TvillingmammaVästgöte

Den stora anledningen till den stora flykten från Afrika just nu är att det föds fler barn än vad kontinenten kan föda. Tex 6,8 barn ber kvinna i Niger och 6,0 i Somalia tex. Jag har svårt att se vad vi i Sverige har för skuld i detta.

Svar på tråden Är invandringen en belastning?