Är invandringen en belastning?
Jo, men lika mycket som en asylsökande från Syrien.
Jo, men lika mycket som en asylsökande från Syrien.
Vi kan inte med tio miljoner invånare vara hela världens socialbyrå.
Om vi fortsätter så här så löser det sig i och för sig snart av sig självt, vi kommer inte att ha något välstånd att fördela och ge till andra.
Det är ingen naturlag att Sverige är ett rikt land, som många verkar tro. För några hundra år sen var vi bland de fattigaste länderna i Europa. Det kan vi bli igen.
Jag tittade lite på SCBs statistik för invandringen år 2022. Totalt invandrade drygt 102 000 personer.
Det intressanta var de tre största invandringsländerna:
Indien 8009 personer
Polen 4667 personer
Tyskland 4533 personer
Dessa tre länder stod för en stor procentuell ökning jämfört med 2021 : 30 % till 47 % i ökning.
Detta är väldigt positivt för Sverige! Så med denna fördelning av invandring är jag positiv till invandring.
Jag känner själv flera välutbildade personer från Indien och Polen som kommit hit för att arbeta.
Vilket dravel. Sverige är inte och har inte varit hela världens socialbyrå. De senaste åren har Sverige haft en lägre invandring än snittet bland EU:s medlemsstater och den nivå som gäller idag är ingen stor ekonomisk belastning för vårt land.
Ur ett samhällsperspektiv så är inte kostnaderna så stora. Den största kostnadsposten för skola och utbildning är lönekostnader och de som jobbar inom skola och utbildning betalar skatt, genererar arbetsgivaravgifter och konsumerar vilket ger statskassan momsintäkter.
Invandringen skapar kostnader men också intäkter och konsumtion och det är viktigt att beakta helheten.
Det här med invandring och asysökande är tyvärr ett resultat av västvärldens ockupationer de gångna 200åren. Det är även ett resultat av den pågående kampen mellan storstaterna i världen som försöker bilda emperier eller agera världspolis.
Många länder hade inte haft storskaliga krig utan västvärldens inblandning.
Många länder hade inte haft diktaturer sedan självständigheten om inte den stöttes av det tidigare ockuperande landet. Vi har många exempel i Afrika där europiska länder (främst Frankrike) men även Kina och Ryssland stöttar olika parter i rebellkonflikter, där konflikten cirkulerar runt gruvor, olja eller annat värdefullt.
De som betalar för detta är den maktlösa befolkningen i det drabbade området, men även samhällen som får ta emot dessa flyktingar.
Det är en sorglig historia som drivs av de få och giriga maktaktörerna i världen.
Att ta emot dessa flyktingar är det minsta västvärlden bör göra för att laga och lappa för de misstag och förstörelse som det har orsakat i dessa flyktingarsländer.
Den stora anledningen till den stora flykten från Afrika just nu är att det föds fler barn än vad kontinenten kan föda. Tex 6,8 barn ber kvinna i Niger och 6,0 i Somalia tex. Jag har svårt att se vad vi i Sverige har för skuld i detta.