Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Är invandringen en belastning?

Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-09 18:33:32 följande:

Inte rent tidsmässigt/schemamässigt, men jag tänker så här: Om kyrkolokalen är helt reserverad för ett kristet innehåll kommer fler i det allmänna medvetandet att förknippa kyrkorna just med tron och inte tex sekulära konserter. Det kan i sin tur väcka nyfikenhet hos en del individer på vad de här byggnaderna faktiskt är till för och på det faktiska innehållet.

Jag tror att Jesus vill att både barn och vuxna skall komma till honom som frälsare, men en sekulär skolavslutning ser jag inte riktigt som att komma till honom. I en obligatorisk skolavslutning i en kyrka har präst eller pastor munkavle, så budskapet kommer inte fram..

Jag tror tyvärr inte att ett kors eller en Jesus-bild är tillräckligt. Det har länge hållits skolavslutningar i kyrkor och en majoritet av  befolkningen har varit medlemmar och gift sig kyrkligt osv (även om det väl nu är på väg ner under 50%) men Sverige har förblivit till hög % sekulärt. Väckelsen har inte kommit än, och jag tror att det  måste till helt andra saker för att det  skall ske än att barn och ungdomar någon gång då och då kommer in i en kyrka.

Tyvärr skulle jag inte kalla Sverige för ett kristet land. Har det någonsin varit det tänker jag. Men jag älskar mitt 1000 åriga kungarike Sverige

Det har varit en lång nedgångstid för Svenska Kyrkan. Men nu vänder det. Senaste statistiken visar en avmattning av utträden ur kyrkan. Och ännu mer glädjande, fler unga går med i kyrkan!
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-10 11:33:02 följande:
    Flera olika församlingar är inte tillräckligt underlag för att uttala sig generellt.. Däremot är massor av församlingar ett lite bättre underlag.  Jag har varit kristen sedan jag kom till tro vid 16 års ålder och jag har bott i flera olika stift och besökt många församlingar. Jag går i kyrkan varje söndag - oftast i Svenska Kyrkan, men ibland i andra samfund, bla Katolska Kyrkan, (Jag är mycket ekumenisk-för kristet samarbete över samfundsgränserna.)

Själva textläsningarna är i Svenska Kyrkan de samma-dvs gt/episteln/dagnse evangelietext, men innehållet i predikningarna skiljer sig ibland enormt. Går jag i Pauli vid Redbergsplatsen förmedlas klassisk kristen tro. Åker jag 2 hållplatser längre österut med spårvagnen till Härlanda kan jag mötas av ett helt annat budskap. Jag har också lyssnat på nuvarande Göteborgsbiskop i Göteborgs Domkyrka på midnattsmässa under julen - och hon sa inte ett enda ord kristet budskap - medans det i andra församlingar (och jag brukar välja mera konservativa präster-både kvinnor o män) förmedlas ett sådant budskap.
    I predikan tycker jag att prästen skall få ha lite svängrum , att tala om aktuella ting som människor idag kan engagera sig. Med anknytning till dagens bibeltexter förstås , enligt kyrkoåret. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-10 11:39:52 följande:
    Där kan jag till stor del hålla med dig (i alla fall är det fortfarande så i en hel del församlingar-kanske framför allt utanför storstäderna) så där sätter jag "gilla".
    Och det är jag glad för . Jag vill ha det så att Jesus som del utav den treenige Guden skall stå i centrum, Var ligger förresten din församling?

Ja, det som förenar alla kristna , oavsett inriktning är ju att man tror på Jesus och Jesus budskap.

Utifrån det tycker jag inte att olika varianter av kristendom kan kallas för bättre eller sämre. 

Var jag bor vill jag inte berätta, i ett anonymt forum. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-10 14:03:37 följande:

Svängrum är inte som jag anser det liktydigt med att aldrig tala om det centrala frälsningsbudskapet hos Jesus och apostlarna - eller till och med förneka detta.. Vissa frågor är eviga och gäller helt oberoende av tid. Vissa sanningar som varit aktuella förut är lika aktuella idag. Vi skall alla dö.

Det viktigaste tror jag är att det som förmedlas är vad Jesus själv vill se förmedlat, inte att vara en vindflöjel som går bara efter vad vissa är intresserade av,

Sedan att ta med och inte glömma bort det centrala temat utesluter definitivt inte heller att ta upp en del andra saker också, men jag vill se/höra en balans och jag tänker fortsätta att välja de präster och pastorer i både Svenska Kyrkan och i andra samfund som förmedlar det klassiskt kristna budskapet.

Sedan tror jag att gränsen för Guds verkliga kyrka inte alls går mellan mänskligt grundade samfund, utan tvärtom tvärs igenom samfundsgränserna. Jag är förvisso formellt Lutheran, men jag tycker tex att en av de bästa predikanterna vi har i staden är stadens katolske kyrkoherde. Ibland tycker jag mig känna igen mina verkliga trossyskon helt oberoende av gränserna mellan olika kristna samfund. "Kyrkan" sin djupaste och verkliga mening tror jag är gemenskapen av alla som i sitt hjärta är Jesu uppriktiga lärjungar - och inget mänskligt samfund.

Självklart är det Jesus budskap som är det centrala, och detta budskap är tidlöst, men prästen kan exemplifiera och knyta an till aktuella händelser, i sin predikan. Vi är dock lite off topic just nu , vad gäller trådens ämne, även om detta är en intressant diskussion. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-11 11:43:56 följande:

Om man inte är medlem behöver man inte betala  ett öre i medlemsavgift dvs 0 öre.

Sedan glömmer du att SVK inte är en homogen organisation, Jag väljer bekännelsetrogna församlingar/konservativa församlingar och deras präster och diakoner. Till dessa församlingar når inte liberalteologiska och politiserade biskopars makt över huvud taget fram - församlingar som sannerligen inte är av politisk natur. De finns dels på landsbygden, men även vissa storstadsförsamlingar ingår i den gruppen

I de församlingar jag går i SVK skulle aldrig de liberalteologiska biskoparna släppas upp i predikstolen om ens över tröskeln till kyrkorummet, 

Däremot är det viktigt att till 100% helt befria SVK från allt partipolitiskt inflytande, (för politiker som inte tror bör ha 0 att säga till om i ett trossamfund. Det säger sig självt.)och arbetet med det som en strävan fortsätter bla vi i Frimodig Kyrka med. Jag erkänner inte de liberalteologiska biskoparna och prästerna, och bojkottar "deras gudstjänster". 

Vidare måste den så kallade "lagen om Svenska Kyrkan " avskaffas. Det finns inte någon "lagen om katolska Kyrkan i Sverige" eller "lagen om den hinduiska rörelsen i Sverige"etc. Det vore ju helt & totalt absurt. Politiker har ju inte det minsta med föreningar (och ett trossamfund är ju just en förening) att göra

Vad är en liberalteolog och en liberalteologisk biskop? Vad är det i deras budskap som du känner är så dåligt att du inte kan erkänna dem som de präster och biskopar de är i Svenska Kyrkan? 

Kan du ge några exempel? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-11 13:31:10 följande:
    Präster och biskopar i SVK, numera även några präster och pastorer i vissa andra samfund än SVK, som förnekar centrala delar i klassisk kristen tro så som den i ca 2000 år bekänts av den världsvida kyrkan (alla större kristna samfund) . Egentligen skulle detta tas upp i en egen tråd om man skall tala detaljer.. Med inte erkänna  menar jag att jag är noga med val av präst/församling då jag går på gudstjänst, och jag går till sådana präster i SVK  och i andra kristna samfund (är ju ytterst ekumenisk) som helt enkelt förmedlar klassisk kristen tro.
    För mig är det väldigt enkelt. Jag tror på Jesus och det han predikade, Jesus budskap. Det budskapet finns väldigt tydligt bevarat och nerskrivet i Bibelns nya testamente, Evangelierna. 
    Allt det som människor byggt kring Jesus budskap och som kanske kallas teologi är inte intressant för mig. Jag tror på Jesus och hans budskap och det är grunden till all kristen tro och mer behövs inte.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-12-12 08:32:18 följande:

V v skapa er egen tråd om kyrkan och jesus. Tack.

Är invandringen en belastning?

Du har rätt. För att återknyta till T S. 

Ja självklart är invandringen , som den ser ut idag, en belastning fö samhället. 

Men som kristen måste man hjälpa. Frågan är om invandring är det enda och bästa sättet? Hur mycket måste vi hjälpa ? Hur mycket klarar vi  Det är frågan för mig, 

• TvillingmammaVästgöte
    dacosta skrev 2024-12-12 18:23:08 följande:
    ?som kristen? hjälper man invandraren, o som individ är man rasande ihop m invandraren över att hen är där ELLER
    Man kan tycka det är tråkigt med all kriminalitet som vi fått pga invandringen. Jag tror vi är för snälla och naiva. I Tyskland som också tagit emot många från Afrika och Mellanöstern har man inte fått den höga nivå av kriminalitet som vi fått i Sverige. Troligen pga att de har en mycket Starkare poliskår, både fler poliser och tuffare poliskår . I Sverige är det för lätt att begå brott. 
  • TvillingmammaVästgöte

Att vi vill vara medmänskliga och hjälpa utsatta från krigsdrabbade områden innebär ju inte att vi skall låta kriminella ta över. Vi måste kunna skydda våra medborgare och gäster .

• TvillingmammaVästgöte

Jag tycker vi skall ta emot flyktingar och samtidigt se till att kriminaliteten inte ökar. Vi bör också förvänta oss att alla flyktingar bidrar efter förmåga. Man bör inte kravlöst ge pengar utan kräva deltagande i SFI och praktik mm. Det underlättar integrationen. 

• TvillingmammaVästgöte

Enligt ledaren i SVD i helgen,  har vi , samhället, skolor, socialtjänst och polis, accepterat barnmisshandel i invandrarfamiljer samt även hederskontroll av unga, något vi inte accepterar i etniskt svenska familjer, då gör socialen insatser och det kan även handla om polisanmälan. 

Detta ser jag som ett stort problem, ett av många, att vi inte vågar prata om de problem som finns. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-12-13 09:52:38 följande:
    Jag tycker att du tänker lite fel när du framhåller starkare och tuffare poliskår.

Jag tycker att Svensk politik är felaktig och misslyckad när vi har skaffat oss en samhällsutveckling som har lett fram till sådana fruktansvärda samhällsproblem som har medfört oerhört stora behov av ökat antal poliser, ökade behov i hela rättsväsendet, extremt ökat behov av fängelseplatser, etc, etc.

Jag tycker tvärtemot att en bra utveckling för ett land och dess befolkning är en utveckling som kräver mindre antal poliser.
    Det hade funnits möjligheter att liksom i en del andra jämförbara länder välja en god politik som ger en god samhällsutveckling, ett gott samhällsklimat för landets medborgare, och som inte kräver större och starkare poliskår.

Men gällande följderna av vår misslyckade politik ger jag dig rätt.
    Med de problem vi i Sverige har valt att dra på oss, de problem som väljarna har röstat för, så medför tyvärr dessa följder att vi skulle behöva mycket större och starkare poliskår och ett väldigt mycket förstärkt rättsväsende. För landets och medborgarnas bästa, i den situation vi nu har valt att försätta oss i.

Till de som känner ett behov av att argumentera mot det jag säger så påminner jag om att det finns flera goda exempel på jämförbara länder som har valt en annan, bättre och klokare väg än Sverige och som genom sitt val inte har fått denna fruktansvärda samhällsutveckling som vi har valt att skaffa oss i Sverige.

Jag tycker att man har ett ansvar för att  hjälpa utsatta och hotade och fattiga människor, som god kristen eller helt enkelt som en god medmänniska.
    Frågan är om det bästa sättet är att utsatta från Mellanöstern och Norra Afrika flyr till Sverige eller om vi skall hjälpa på plats? Denna fråga har knappt diskuterats då den av någon anledning stämplats som en SD rasistisk fråga. Jag tycker fgan är värd att diskuteras mer. 

Vi är ett litet land  och vi skulle kunna hjälpa fler på plats.

De vi tar emot tycker jag vi skall ta emot på bästa sätt, genom att hjälpa till god integration. Alla bidrag bör kopplas till en motprestation, det ökar individens motivation. Krav på att delta i SFI och praktik. Men också morötter genom att erbjuda praktikplatser. Man ser att flyktingar integrerar sig mycket bättre i länder där de inte får en massa bidrag utan motprestation, som tex i Kanada. Vi blir hjälpa dem vi tar emot till att försörja sig själva, inte passivisera dem med bidrag utan motprestation. 

Vi har genom århundraden utvecklat ett relativt konfliktfritt land , där våld bannlysts, inklusive våld i familjen. Nu när vi tar emot flyktingar från länder där våld är mycket vanligare i samhället, även inom familjer, så ställer det naturligtvis mycket stora krav på socialtjänst och polis, som måste förstärkas kraftigt. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (silly) skrev 2024-12-13 21:33:22 följande:
    På 1970-talet var våldtäkt inom äktenskapet inte olagligt. 

På 1970-talet var inte barnaga olagligt.

För mindre än 100 år sedan sköt svensk militär mot civila medborgare.

Det du skriver är inte någonting som är fler 100-tals år gammalt.

Efterkrigstiden med svensk industrualisering och bygget av ett välfärdssamhälle minskade konfliktytor. 

Den långa nivån av våld i samhället är en tunn fernissa räknat i ett fåtal 10tals är ovanpå hundratals och tusentals år av grovt våld i samhället, av samhället och mellan befolkningen.

Vi har haft över 200 år av fred. Det är inte många länder i världen som haft det. 

Det har påverkat vårt land och folk i grunden. 

Redan innan dess infördes olika lagar som skyddade de svaga i samhället. Birger  Jarl införde tex kvinnofrid 1280. Vår utveckling med skydd av de utsatta i samhället, kvinnor och barn har legat långt före de flesta andra länders .

Finns ingen anledning att vara historielös. Man måste förstå vår historia för att förstå vad som händer idag.

• TvillingmammaVästgöte

Jag äter julskinka och säger God Jul och Merry Cristmas även till mina indiska kollegor som är Hinduer. Vi firar till viss del några av deras högtider också. Jag har inte hört att mina indiska kollegor skulle tycka illa om att vi säger Merry Cristmas. 

Svar på tråden Är invandringen en belastning?