Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Är invandringen en belastning?

Padirac skrev 2024-02-29 18:47:29 följande:
    Så är det alltså igen så att SD apologeter påstår att SDs rasism kvävs då de blir bemötta med motargument.

Hur kan debatten kvävas om påståenden inte får ställas mot varandra? OM arguement som bygger på fakta inte får dras fram?  nähä.. om det görs så kvävs debatten..

SDs apologeter vill oemotsagda för fram en normalisering av SD och förminska deras histora - det är tydligen det enda sättet att inte kväva debatten.. SDs apologeter tycker tydligen att SDs agitation och hets mot invandRARE ska smekas medhårs för att den ska få plats oemotsagd.

Kräks

Hur många år har egentligen SDs vurmare gnällt över att de inte är oemotsagda, hur många år har egentligen SDs vurmare påstått att de som argumenterar mot ett parti impregnerat av rasism med rötter i nazism, fascism och vitmakt är de som möjliggör SDs politiska framgångar ...

I det första fallet är det inte utan att jag undrar om SDs vurmare inte kan föra fram hållbara och relevanta argument och inte heller kan skilja på rasism, invandRARE,, invandRING och migrationspolitik

I det senare fallet är det ett direkt felaktigt påstående då partier med liknanade främligsfientlighet i grannländer fått mycket större inflytande på politiken långt tidigare än i Sverige och det som skiljer är att de främlitsfientliga inte hållits kort från de etablerade partierna i dessa grannländer.

Jag säger det igen - jag är inte förvånad att jag om och om igen från samma skribent ser att SDs narrativ förs fram och att den ursäktas med SDs vurmares gnäll över att deras rasism tystas och att det är de som argumenterar mot SDs rasistiska politik som är ansvariga för SDs politiska framgångar.
    Vad inbillar du dig att du bemöter?

Jag skildrade SD som ett missnöjesparti. Är det rasism och specifikt rasism från SD?

Inget av/från/med SD har överhuvudtaget nämnts utan jag har skildrat hur folk som har röstat på SD har sett på saken (enligt min analys och speciellt i början på SDs resa in i riksdags, kan tilläggas).

Ditt bemötande är helt off rails - alla dina tåg går dock enbart till slutstationen "Alla som inte håller med mig vurmar för SD och rasism!".

Övrigt bemöter jag inte ens då det bara är åttorna som du slirar runt i utanför rälsen.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-02-29 19:15:07 följande:
    Både du och jag vet att SD är betyligt mer än enbart ett missnöjesparti.

Mest missnöjda verkar dock SDs apologeter vara då de menar att debatten kvävs och de tystas för att de bemöts i debatten - var det inte precis det du skrev?

Attpåstå att de som bemöter SDs apologeter är de som gynnar SD  - _det_ är ett sätt att försöka tysta debatten.
    Javisst. Det saknar dock helt och hållet en relevans när jag skildrar orsaken till att folk har drivits till att lägga sin röst på SD - vilket du även vet och förstår, garanterat.

Landar en analys i någonting specifikt så tar man upp det specifika och inte allt övrigt som analysen uteslöt och som inte ens faller inom analysens kontext.

Metoden du kör med är att försöka bränna folk socialt genom att insinuera/påstå att det finns kopplingar mellan det man skriver och rasism.

Skaffa dig en tidsmaskin så att du kan åka tillbaka till dina guldår då folk fortfarande gick på dessa smutsiga och billiga metoder.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-02-29 21:37:15 följande:
    Ditt påstående om att den som kritiserar SD och SDs apologeter menar att alla som röstar på SD är rasister är ett påstående eller en lögn värdigt 'man och nöjd' som med illa uttryckta och uttänkta underförståddheter och premisser.

Jag har många gånger skrivit att folk röstar på SD av massa olika skäl, en de lär rasisterm en del är inte rasister, en del begriper inte att de är rasister och en del bryr sig inte om annat ön enskilda sakfrågor. MEN, inge tav detta förändrar att SD är långt mycjket mer än ett högerpopuliskt missnöjesparti. SD ÄR ett parti med en ideologi och rötter i nazism, fascism och vitmakt. Det är inte bara historia, det är här och nu.

Och då kommer du och påstår att den som kritiserar SD och SD apologeter skulle kväva debatten, ge SD stöd och påstå att alla som röstar på SD skulle var rasister?    

Det är mycket oklara premisser du har för dessa påtående,  jag har bara hört dessa illa underbyggda påståenden från just SDs vurmare och apologeter.

Vilka premisser och argument har du för dina illa underbyggda påståenden?
    Det finns ingen koppling mellan det du och jag skriver.

Kritisera SD hur mycket du vill men blanda inte in mig i allsköns vilda sammanhang som jag varken berör eller på något vis behöver beröra.

Hoppa nu av tåget för en gångs skull och innan slutstationen är nådd - för din mentala gymnastikövning är i sällsynt dålig form.

"- Varför nämner du inte sådant som inte har med saken att göra? 

Man kan inte komma till en annan slutsats än att du därmed normaliserar SDs rasism! - och kom nu inte dragandes med logik och förnuft till ditt försvar, sådant funkar inte på mig."
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-01 18:46:54 följande:
    Det är säkert så att det för dig inte finns någon koppling mellan att du normaliseserar SDs rasism genom att påstå att SD gjort sig kända som det stora missnöjespartiet. och det att jag pekar på att SD är betydligt mer än ett missnöjesparti.

Det var också det som var min poäng - att du normaliserade SDs rasism om att förminska deras rasistiska, nazistiska och fascistiska ideologiska grund.

Det du påstår om SD är något helt annat än den fakta om SD som jag lagt fram.

Att SD vill framställa sig själva som ett missnöjespart och inte vill kännas vid eller röra vid sin ideologiska historia utåt går i linje med det sätt du framställer dem i ditt inlägg.

Om det behövs mental gymnastik för att se vikla påståenden som normaliserar SDs rasism är det bara att köra igång.
    Det finns ingenting som utesluter att missnöjespartier är "rasistiska, nazistiska och fascistiska" men att det skulle ha varit det "rasistiska, nazistiska och fascistiska" som drev folk till att rösta på SD i större utsträckning och vad SD axlade för att få rösterna - är minst sagt stark tobak.

Jag vågar påstå att ett drivande missnöje är en betydligt rimligare skildring enligt de flesta:

Så växte SD - från litet missnöjesparti till riksdagen

Sverigedemokraterna började som ett missnöjesparti med knappa väljarsiffror. Ju mer partiet växt, desto mer har det behövt anpassa sig.

Från att knappt ha några väljare, till att sitta i riksdagen. Sverigedemokraternas resa har gått uppåt - men också kantats av en del skandaler. Och vad händer när ett litet parti blir stort?

- Steg för steg blir man tvungen att ingå i etablissemanget, säger Widar Andersson, som skriver i obundet Socialdemokratiska Folkbladet.

Se inslaget om SD:s väg från litet missnöjesparti till dagens riksdagsparti i klippet ovan.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-vaxte-sd-fran-litet-missnojesparti-till-riksdagen

Socialdemokratiska Folkbladet i kollaboration med Public Services normaliserar tydligen också SDs rasism i den här tankebubblan som du har blåst upp.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-02 11:28:08 följande:
    Nu går det ju inte att se vad som sägs i klippet i artikeln du länkar till, PS måste dessutom begränsa sitt textinnehåll för att inte konkurrera med kommersiell media så om texten återger allt det som sägs i klippen är väl oklart.

PS fick efter Åkessons slutdebattsbebakel med rasistiska uttalande en fällning i granskningsnämnden och munkavle då de inte ska uttala sig om SDs rasism utan istället ta upp alternativa uppfattningar för att uppfylla demokratibestämmelserna..  Jag tycker det är sjukt svagt av PS att inte leva upp till demokratibestämmelserna på ett direkt sätt.

Debatten efter det om hur PS och andra media nu behandlar SD med silkesvantar har väl avtagit de sista åren, men att SDs rasism normaliserats råder det ingen tvekan om.

Exempel på PS svaga hållning till demokratibestämelsen (och normalisering av nazism?)

twitter.com/maxentin/status/781772433455980544

Visst.

Jag förstår vart du kommer ifrån och att det någonstans drivs av en kamp mot krafter som de facto finns och verkar.

Det kan dock inte vara aktuellt varenda gång som SD nämns - i exempelvis analyser som berör vad folket (alltså röstarna på SD) så är det helt orimligt att kräva irrelevanta klausuler och börja brunsmeta folk om de saknas.

Kan inte motståndskrafter föra sig på ett rimligt vis - hur viktigt motståndet än må vara - går det folkliga stödet förlorat.

Under de senaste 10-15 åren så är det väldigt få som har missat hur den här motståndskraften - som hävdat att den riktar udd mot "rasistiska, nazistiska och fascistiska" element - förvandlats till en manisk folkfest av brunsmetning.

Det går inte att se ett klädsamt allvar i sådant som har klätts med ordet.

Debatterna som du saknar lyfts inte upp för att budbärarna inte klarar av tyngden i paketen.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-02 20:49:14 följande:
    Menar du att ett påpekande om fakta gällande SDs historiska och ideologiska koppling till rasism, nazism och fascism är att brunsmeta dem?

Verkligen?
    Nej, det var mig som du brunsmetade.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-02 21:00:58 följande:
    Jasså?  Det finns ju andra alternativ
    Ja. Precis, det finns andra alternativ än att brunsmeta folk i onödan.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-02 21:26:42 följande:
    Själv tycker jag det är mindre begåvat att om och om igen sprida SDs narrativ och att normalisera SDs rasism utan att begripa vad man gör.

Det är alltså inte brunsmetning, men SDs apolologeter menar ju att allt inklusive fakta som inte framställer SDs som ett normalt parti utan deras historiska och ideologiska kopplingar till nazism, fascism och rasism är att kalla dem rasister och att brunsmeta dem. Offerkoftan och kränktheten verkar svårt att bära för SDs apologeter.

Kränktheten över att SD bär sin historia verkar gränslös. Får mig att minnas nazzen i skolan som grät och gillade över orättvisan att _andra_ kallade _honom_ det han gästade, skrek och påstod om andra. 
    I ett inlägg så beskrev jag misstaget med att låta SD gödas fram av ett utbrett missnöje.

Du kommer in och påstår att jag normaliserar SDs rasism med det inlägget - för att SDs "rasistiska, nazistiska och fascistiska" element inte uppmärksammades (i ett helt väsensskilt sammanhang).

Jag spenderar kommande inlägg med att förklara missförståndet varav brunsmetningen enbart tilltog för varje inlägg.

Det finns inget allvar i kampen du för - den är bara hänsynslös och blind.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-02 23:06:41 följande:
    Var det inte bland annat du som skrev att varje kritiskt inlägg om SD innebar att anklaga alla som röstar och röstat på SD för att vara rasister?  

Och nu att detta är att brunsmeta dig?

Just den kränkhet SDs apologeter trummar ut för att normalisera SDs rasism.
    Nej.

Nej.

Det som står längst ner är att brunsmeta mig. Kränkt vore ett för starkt ord när jag inte tar någon på allvar men din avsikt blev iallafall tydlig.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-02 23:46:08 följande:

Nej, det finns som jag skrev i ett tidigare inlägg andra alternativ.

Det finns många skäl eller förklaringar till att någon normaliserar SDs rasism, nazism och fascism. 

Att dela deras bruna tankegods är enbart ett av fler alternativa förklaringar 

Ja, ett alternativ är att förklara varför du själv beskriver SD som ett missnöjesparti utan några klausuler om rasism, nazism och fascism:

• Digestive
    Padirac skrev 2024-03-03 00:34:31 följande:
     läs de första raderna i stycket där du markerat ett ord. Vad står det där?
    Inte rasism, nazism eller fascism.

Jag har inte heller svårigheter med att nämna sådana ord i samband med SD om sammanhanget är lämpligt - det är bara någonting som du vill intala folk.

Titta här hur ett undantag mot regeln kan se ut:

- SD har en historia sprungen ur nynazism och vitmaktrörelser.
    - SD har bevisligen rasistiska medlemmar i partiet.
    - SD har slängt sig med fascistiska uttalanden vid ett flertal tillfällen. 

Det är dock inte relevant när man ska peka ut vad SDs har växt sig stora på - för det är inte dessa egenskaper som har lockat ~20% av väljarkåren, det menar du även själv. Utan det är ett missnöje som allra främst har drivit tillväxten - varför det är helt korrekt att kalla dem för ett missnöjesparti i ett sådant sammanhang.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-03 01:42:04 följande:
    Va?  Säger du att ett uttalande som i ett sammanhang uttalar sig om SDs handel,vandel, ideologi, politik och företrädare inte handlar om SDs rasism, fascism och nazism?  

Vad handlar det då om enligt dig? Blommor, liberala värderingar och allas lika värde?

Jag säger att den enda egenskap med relevans och som tillskrivs SD i våra aktuella inlägg, är egenskapen som missnöjesparti.

Nu åberopar du punkten som inte får någon hänsyn för min del - vad någonting handlar om. Du ska tydligen ha utrymmet som du själv vägrar ge och slår undan för andra.

Dina principer gäller enbart dig och dina premisser gäller enbart andra.

Det är meningslöst att diskutera mot trasiga argument och som inte ens din inre känsla för rättvisa kan utmana. Vad är då yttre input att göra sig besvärad?

Ha den uppfattningen om mig som du vill ha för med sättet som du resonerar på så är det ändå ingen skillnad.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-03 10:14:24 följande:
    Vilken punkt få ingen hänsyn för din del?

Att SD är ett parti med ideologi och historia ur nazism, fascism och rasism?
    Alla återkommande nazi-skandaler och rasistiska uttalanden och utspel?
    Normaliseringen av SDs rasism, nazism och fascism?

Inget direkt svar på min fråga nedan då?
    Padirac skrev 2024-03-03 01:42:04 följande:
    Va?  Säger du att ett uttalande som i ett sammanhang uttalar sig om SDs handel,vandel, ideologi, politik och företrädare inte handlar om SDs rasism, fascism och nazism?  

Vad handlar det då om enligt dig? Blommor, liberala värderingar och allas lika värde?

Det finns ingen mening att svara på frågor när dina anklagelser är byggda på trasiga argument som inte ens har rättvisa principer och premisser.

You cannot reason a person out of a position he did not reason himself into in the first place.Jonathan Swift

Även frågorna skvallrar om det: du undrar vilken punkt som inte har fått hänsyn för min del och ställer sedan följdfrågor om sådant som endast du själv har tagit upp.

Hur mycket tanke och reflektion finns det bakom frågorna då?

Det finns ingenting att ta på allvar - varken dina anklagelser eller hur du kom fram till dem. Alltihop är ett skämt byggt på impuls och vilja, en domän som växter kan antas operera i.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-03 22:03:33 följande:
    Då har du ju svarat. Ingen av frågorna jag listade var något som fick hänsyn för dig.

Att SD är ett parti med ideologi och historia ur nazism, fascism och rasism?
    Alla återkommande nazi-skandaler och rasistiska uttalanden och utspel?
    Normaliseringen av SDs rasism, nazism och fascism?
    Nej, frågorna har inget samband med punkten som jag tog upp och som specificerades i samma mening - "vad någonting handlar om".

Du yrar och har så dålig koll på fundamentet i dina anklagelser att det till och med visade sig att du har gjort samma sak själv.

Vad är det som du har tänkt att jag eller någon annan ska ta på allvar?
  • Digestive
    Tom Araya skrev 2024-03-04 18:46:44 följande:
    Ditt påstående förutsätter att de sökt asyl på riktiga grunder, vilket fallet inte är många gånger. 

Om de dessutom får uppehållstillstånd av andra skäl, såsom med studentundantagen, så Spelar det inte någon större roll roll. o
    Som tidigare påpekat i tråden så har i (regel) inte ens hälften flykting skäl.
    Digestive skrev 2023-12-22 17:53:45 följande:
    [...]

Som exempel fick 75% av asylsökningarna avslag 2021 (källa). Innan reglerna skärptes efter 2015 så fick exempelvis 60% avslag 2017 (källa). Innan 2015 var avslagen 2008-2011 på över 70% varje år (källa).

[...]

• Digestive
    Digestive skrev 2023-12-22 17:53:45 följande:
    [...]

Som exempel fick 75% av asylsökningarna avslag 2021 (källa). Innan reglerna skärptes efter 2015 så fick exempelvis 60% avslag 2017 (källa). Innan 2015 var avslagen 2008-2011 på över 70% varje år (källa).

[...]
    * (i regel), flyktingskäl.
  • Digestive
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-03-11 22:24:52 följande:

Handlar ovanstående flyktingstatus-bråk egentligen inte bara om begreppsförvirring?

En person som kommer till Sverige via Danmark och söker asyl här, är fortfarande flykting. Däremot är det inte säkert att personen får sin sak prövad i Sverige. Personen kanske slickas tillbaka till Danmark, om personen redan är registrerad där. Det händer varje år, mellan många olika länder. Men det förändrar inte flyktingstatusen i sig.

Sverige har ingen skyldighet att pröva asylansökningar från personer som har registrerats i andra EU-länder. (Vilket egentligen ska ske vid ankomst). Då är det detta EU-land som ska pröva ansökan.

Att många EU-länder har struntat i att registrera och låtit flyktingarna resa vidare för att slippa ta ansvar, är en annan femma. Detta ledde ju tillslut till att gräns efter gräns tillfälligt stängdes hösten 2015.

Sen dess försöker man i stället hålla så många flyktingar som möjligt utanför EU. (Undantaget ukrainare och andra européer). Eftersom inget EU-land längre vill ta emot stora mängder asylsökande. Men det förändrar inte själva flyktingstatusen. Sen kan man diskutera vilka som är flyktingar och vilka som är ekonomiska migranter, men det är en annan diskussion.

Det var en välformulerad och bra förklaring. Jag håller med.
  • Digestive
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-14 09:19:40 följande:
    [...]

På förekommen anledning följer min helt neutrala fråga till dig, kommer dimmorna hos dig möjligen från tobaksrök? Vilken typ av tobak, eller annan substans, röker du i så fall? Jag upplever ofta dina inlägg som förvirrade eftersom du upprepat kommer med så många tydliga sakfel, och du upprepar samma sakfel vilket ger ett förvirrat intryck. Vad skulle det kunna vara som fördunklar ditt omdöme och orsakar sådan förvirring hos dig? Följer dina rökvanor svensk lag eller ägnar du dig åt någon annan typ av rökning vid skapandet av dina dimmor?
    Jag ställer alltså en neutral fråga till dig, på förekommen anledning, och ger dig möjlighet svara och/eller om du föredrar det så får du gärna berätta om det finns någon helt annan orsak som ligger bakom förvirring och upprepade sakfel?
    Jag lovar att jag ska respektera ditt svar eller din förklaring.
    Onödigt och överflödigt.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?